Luonnonkosmetiikkaa saa nyt ruokakaupasta 0

Teksti: Outi Hohti, toimittanut Tiina Leppiniemi
Kuva: Thinkstock

Prismojen ja isojen S-marketien hyllyistä löytyy nyt luonnonkosmetiikkaa kuten ihonhoito- ja hiustenhoitotuotteita, saippuoita ja vauvanhoitotuotteita.

Luonnonkosmetiikalla tarkoitetaan tuotteita, jotka on valmistettu luonnollisista raaka-aineista. Käytettyjen öljyjen ja rasvojen pitää olla aina kasviperäisiä.

Käytettävien raaka-aineiden pitää olla myös 100-prosenttisesti vapaita synteettisistä säilöntä-, hajuste- tai väriaineista. Eläinkokeita ei tuotteiden valmistuksessa saa käyttää. Myös eläimen vahingoittaminen tai tappaminen raaka-aineen saamiseksi on kielletty.

S-ryhmän valikoimiin tulee shampoita ja hoitoaineita, suunhoidon tuotteita, saippuoita ja suihkutuotteita, ihonhoitotuotteita kasvoille ja vartalolle, deodorantteja sekä vauvanhoitotuotteita.

– Yhteistä tuotteille on se, että niiden tulee täyttää luonnonkosmetiikalle asetetut kriteerit ainesosien luonnollisuudesta ja koko tuotantoketjun ympäristöystävällisyydestä. Kaikilla valikoimiin tulevilla tuotteilla on jokin hyväksytyistä luonnonkosmetiikan sertifikaateista, valikoimapäällikkö Kirsi Mahlamäki SOK:sta kertoo.

Laaja valikoima järkevällä hinnalla

Suomessa luonnonkosmetiikkaa ovat myyneet lähinnä tavaratalot ja alan erikoisliikkeet. Ruotsissa ja Tanskassa tuotteita on voinut ostaa ruokakaupoista jo usean vuoden ajan.

Euroopassa luonnonkosmetiikan myynti on tuplaantunut vuodesta 2007. Suomessa kysyntä osoittaa kasvun merkkejä vasta nyt.

– Kynnys ostaa kosmetiikkaa ruokakaupasta on kaiken kaikkiaan madaltunut. Haluammekin tarjota asiakkaillemme hyvän valikoiman luonnonkosmetiikkaa järkevällä hinnalla, Mahlamäki toteaa.

Myynnissä olevat tuotemerkit ovat Urtekram, Lavera, Santé Naturkosmetik, Born to Bio, Frantsila ja Ma Provence.

 

Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran S-kanavalla 5.4.2013. Tekstiä on muokattu 27.6.2013.



  • Yleinen käyttäjänimi ( 481 kirjoitusta)

    Patarumpu on yleinen käyttäjänimi, jonka alla kirjoittavat useat S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijat. Kirjoittajien allekijoitukset näkyvät jokaisen kirjoituksen lopussa.

Mitä mieltä sinä olet?