Ruoan ilmastovaikutuksista tarvitaan lisää tietoa 0

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n teettämä kuluttajatutkimus osoittaa, etteivät kuluttajat tunne ruoankulutuksen vaikutuksia ympäristöön ja ilmastoon.  On osittain virheellisiä käsityksiä siitä, mitä hiilijalanjäljellä tarkoitetaan ja siitä, mitkä tekijät määrittävät ilmastoystävällisen elintarvikkeen.

SOK on ollut mukana MTT:n vetämässä Climate Communication II -hankkeessa. Kaksiosaisessa hankkeessa laadittiin etenemissuositus elintarvikealan ilmastoviestintään yhteistyössä elintarvikealan toimijoiden kanssa. Suositus kannustaa lisäämään tietämystä ruoankulutuksen ilmastovaikutuksista.

– Ruoan ilmastovaikutukset ovat merkittävät, tutkitusti jopa neljännes kulutuksen ilmastovaikutuksista aiheutuu ruoasta, toteaa SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen.

Jotta kuluttajien tietoisuus omaan ruoankulutukseensa kasvaisi, suositellaan myös aiheeseen liittyvän viestinnän lisäämistä.

– On siis tärkeää viestiä asiasta ymmärrettävästi ja johdonmukaisesti, jotta kuluttajilla on tietoa kestävien ostopäätösten tekemiseksi. Hyvät viestintäkanavat tähän tarkoitukseen löytyvätkin jo meiltä omasta takaa, Lea Rankinen summaa.

 

Kuva: Lauri Mannermaa

Teksti: Pia Heilakka, kehityspäällikkö, SOK Vastuullisuus ja osuustoiminta

Mitä mieltä sinä olet?