Pannusumpista lattekapseliin 2

Mitä mieltä sinä olet S-ryhmän ruokakauppojen kahvivalikoimista? Löydätkö helposti haluamasi tuotteen? Minkälaista kahvia vielä kaipaisit valikoimaamme? Keskustele ja kommentoi jutun lopussa.

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvinjuojakansaa. Suurin osa suomalaisista aikuisista juo kahvia päivittäin – keskimäärin neljä kuppia päivässä. Kahvia juodaan maun ja tavan vuoksi, päivän piristykseksi sekä osana erilaisia sosiaalisia tilanteita. Kahvin kuluttaminen Suomessa on juuri nyt mielenkiintoisten muutosten keskellä.

Kahvin kokonaiskulutus on pysynyt Suomessa viime vuodet kutakuinkin ennallaan. Kahvimarkkina on kuitenkin monipuolistunut ja on tällä hetkellä mielenkiintoisten muutosten kourissa. Silmiinpistävintä on tummapaahtoisten suodatinkahvien ja espressojen suosion valtava kasvu. Tummapaahtoisia suodatinkahveja myydään tänä vuonna lähes tuplasti viime vuoteen verrattuna, ja myös espressojen myynti kasvaa kymmenillä prosenteilla.

Kysynnän muutosten taustalla on epäilemättä monia tekijöitä. Yksi on varmasti yleinen mielenkiinnon ja arvostuksen nousu ruokaa ja juomaa kohtaan. Elintarvikkeiden kuluttaminen ei ole yhdentekevää ja pakollista tankkaamista, vaan kulutuspäätöksillä haetaan elämyksiä, makua, terveysvaikutuksia tai vaikka helppoutta yksilön arvostusten ja tarpeiden mukaisesti.

Valinnoilla ihminen myös ilmaisee identiteettiään erityisesti silloin, kun kuluttaminen kohdistuu perinteisestä massatuotteesta poikkeavaan tuotteeseen, kuten eettiseen tai ekologiseen vaihtoehtoon, tavallista laadukkaammista raaka-aineista tehtyyn, pientuottajan valmistamaan tai makumaailmaltaan muodikkaaseen tuotteeseen.

Suomalaisten kahvimaun eurooppalaistumiseen vaikuttavat ainakin matkustamisen lisääntyminen ja eurooppalaisen kahvilakulttuurin yleistyminen. Moni on oppinut juomaan niin sanottuja erikoiskahveja nimenomaan trendikkäissä kahviloissa.

Tuntuu muuten jotenkin siltä, että termi ”erikoiskahvi” alkaa olla pikku hiljaa jo biojätettä, koska lukuisista erilaisista kahvityypeistä on tullut tasavertaisia vaihtoehtoja perisuomalaisen vaaleapaahtoisen suodatinkahvin rinnalle. Voikohan kahviloissa enää kymmenen vuoden kuluttua tilata ”yhden tavallisen kahvin”?

Valmistustavat murroksessa

Toinen suuri muutos kahvin kuluttamisessa on murros kahvin valmistustavoissa. Vanhanaikaisimman vaihtoehdon eli pannukahvin käyttö on hitaassa alamäessä. Tavanomainen suodatinjauhatuskahvin keittäminen pitää kiinni suosiostaan, mutta näiden kahden rinnalla uudemmat valmistustavat yleistyvät vauhdilla. Yhä useammilla espresson ystävillä ja muilla kahvihifistelijöillä on mutteripannua, pressopannua tai erilaisia enemmän tai vähemmän automaattisia espressokoneita. Valmistustapojen muutoksesta kertoo esimerkiksi se, että papukahvien myynti on kymmenien prosenttien kasvussa.

Kapselikahvinkeitin on uusin läpimurron tehnyt kahvin valmistustapa. Markkinoille on tullut muutaman viime vuoden aikana useita eri kapselikoneita. Yhteistä niille on se, että niillä kuluttaja pystyy valmistamaan helposti ja nopeasti juuri tietynlaisen kahviannoksen.

Monessa taloudessa kapselikeitin on suodatinkahvinkeittimen vieressä, jolloin arkiset peruskahvit keitetään perinteiseen tapaan, ja vaihtelun haluun ja herkutteluhetkiin saadaan kupilliset sen hetken suosikkiespressoa nappia painamalla. Suomessa myydään tänäkin vuonna kymmeniä tuhansia kapselikahvinkeittimiä, ja kapselikahvien myynti on lähes kaksinkertaista viime vuoteen verrattuna.

Vaihtoehtoja joka makuun

Kauppa seuraa tarkasti kysynnän kehitystä ja pyrkii ennakoimaan myös tulevia asiakastarpeiden muutoksia. Havaittuihin muutoksiin on reagoitu muun muassa laajentamalla huomattavasti tummapaahtoisten suodatinkahvien, espressojen, papukahvien ja kapselikahvien valikoimia. Suurimmissa Prismoissa on myynnissä jopa pari sataa erilaista kahvia. On kuitenkin tärkeää, että muuallakin kuin suurissa hypermarketeissa on tarjolla aitoja vaihtoehtoja erilaisiin kahvinkulutustarpeisiin ja -mieltymyksiin.

Pyrimme valikoimillamme ja esillepanoillamme vastaamaan mahdollisimman hyvin asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Lokakuussa uudistamme kahvihyllyjen esillepanoa siten, että esimerkiksi tummapaahtoiset suodatinkahvit, espressot ja papukahvit erottuvat kahvihyllystä nykyistä selkeämmin, jotta asiakkaamme löytäisivät mahdollisimman helposti tarpeitaan vastaavan tuotteen.

Myös valikoimia kehitetään muuttuvan kysynnän mukaisesti.  Yksittäisenä uutuustuotteena haluaisin nostaa esiin Rainbow tummapaahtoisen suodatinkahvin, joka on iloinen uutinen hyvää hinta-laatusuhdetta arvostaville tummapaahtoisten suodatinkahvien ystäville.

 

Kuvat: Thinkstock

infokuva

Teksti: Antti Oksa, ryhmäpäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus
Twitter: @AnttiOksa

2 vastausta artikkeliin Pannusumpista lattekapseliin

  1. Maria sanoo:

    ”Yksi tavallnen kahvi” tunnetaan vielä Suomessa, ulkomailla pitää aina pähkäillä millä nimikkellä kyseistä mielijuomaani pitää tilata.

    • Antti Oksa, S-ryhmä sanoo:

      Hei Maria!

      Kuumalla vedellä jatkettu espresso eli Cafe Americano on toimiva valinta monelle Suomi-turistille ainakin Keski- ja Etelä-Euroopassa.

      Itse asiassa vaaleapaahtoiset suodatinkahvit ovat tällä hetkellä hauskasti trendikkäitä juomia Euroopassa, joten yhä useammin voit turistina törmätä myös jossain määrin tutun oloisiin suodatinkahveihin (filter coffee).

      Terveisin,
      Antti Oksa
      S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus

Mitä mieltä sinä olet?