Suomalaisille maistuu nyt rahka 1

Rahkan myynti on kasvanut jo pitkään, mutta voimakkainta kasvu on ollut muutaman viime vuoden aikana. Esimerkiksi lisääntynyt terveystietoisuus ja yleinen proteiinikeskustelu mediassa ovat lisänneet rahkan kulutusta ja käyttöä proteiinin lähteenä.

Tällä hetkellä S-ryhmässä myydään joka kuukausi noin 6 miljoonaa purkkia rahkaa. Vuonna 2011 vastaava luku oli noin 3 miljoonaa. Rahkamyynti on noussut kolmanneksen verrattuna viime vuoteen. Merkittävää on, että kaikentyyppisten rahkojen käyttö kasvaa.

Myynnin kasvua on edesauttanut rahkatarjonnan voimakas lisääntyminen. Maitorahkassa on runsaasti proteiinia (11g/100g), mutta rahkabuumin myötä perinteisen maustamattoman maitorahkan rinnalle on tullut paljon proteiinilisättyjä maustettuja välipalarahkoja. Kyseiset tuotteet vastaavat proteiinitrendiin, sillä niissä on enemmän proteiinia kuin perinteisissä välipalarahkoissa. Pääsääntöisesti näissä tuotteissa on myös vähemmän lisättyä sokeria kuin välipalarahkoissa yleensä, ja niiden proteiinipitoisuus vaihtelee välillä 8-11g/100g.

Markkinoille on tullut myös rahkajogurtteja, joissa yhdistyvät rahkan ja jogurtin hyvät ominaisuudet. Nämä ovat tuotteita niille asiakkaille, jotka haluavat syödä edelleen jogurttia, mutta vähemmän makeassa muodossa.

Rahka houkuttelee painontarkkailijoita

Rahkan suosio näkyy kulutustottumusten muutoksina. Yhä useammat kuluttajat huolehtivat itsestään enemmän ja ovat terveystietoisempia. Kuluttajien huomio kiinnittyy myös entistä enemmän ruoan ainesosiin.

Sokerikeskustelun myötä kuluttajat kiinnittävät huomiota hiilihydraatteihin, mikä on johtanut siihen, että maustettujen perusjogurttien on havaittu sisältävän monesti runsaastikin sokeria. Tämä on yksi selittävä tekijä, miksi välipalaksi valitaan yhä useammin rahkaa jogurtin sijaan.

Perinteisen maustetun perusjogurtin kulutus onkin ollut jo jonkin aikaa laskussa. Rahka on yleensä myös vähärasvaista, mikä tekee siitä houkuttelevan painoaan tarkkaileville. Makumieltymykset näyttävät olevan menossa luonnollisempaan ja vähemmän makeaan suuntaan.

Kohtuus on hyvä ohjenuora

Ajan henkeen kuuluvat nykyisin muotiruokavaliot. Proteiinitrendi voimisti entisestään kauan kasvussa ollutta rahkan kulutusta. Proteiini kiinnostaa nykyisin valtaväestöä, eikä ole enää vain ammattiurheilijoiden tai aktiiviliikkujien juttu.

Proteiini mielletään kaikille sopivaksi elimistön rakennusaineeksi. Lisäksi se on hyväksi lihaksille ja luustolle. Proteiinipitoinen ruokavalio tukee painonhallintaa, sillä se aikaansaa kylläisyyden tunteen.

Hyviä proteiinin lähteitä ovat muun muassa maitotaloustuotteet, liha, kala, kana ja kananmunat. On hyvä muistaa, että proteiinia saadaan riittävästi normaalista ruokavaliosta, eikä proteiinitankkaukseen ole yleensä tarvetta. Kohtuus kaikessa on siis hyvä ohjenuora myös rahkan ja proteiinin kanssa.

 

Teksti: Katja Tapio, valikoimapäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus
Kuva: Thinkstock

Yksi vastaus artikkeliin Suomalaisille maistuu nyt rahka

Mitä mieltä sinä olet?