Tuore norjalainen lohi on suosikki 13

Reilut kaksi vuotta sitten aloitimme S-ryhmässä selvityksen kalakaupan kehittämiseksi. Nostimme tuoreuden merkityksen aivan uudelle tasolle. Lohikaupan toimintamallin muuttaminen vaatikin isoja muutoksia ja kokonaan uudenlaista ajattelua.

Määrittelimme norjalaiselle lohelle muun muassa tarkemmat kokoluokitukset, tiukemmat tuoreusvaatimukset, oikaisimme koko logistista putkea ja valitsimme toimintamalliin kykenevän yhteistyökumppanin, Apetit Kala Oy:n, jotta meidän oli mahdollista päästä asetettuihin tavoitteisiin.

Tuoreus vaatii ennakointia

Yli puolet S-ryhmän ruokakaupoissa myytävästä tuoreesta kalasta on norjalaista lohta. Norjalaisen lohifileen myynti oli aiemmin täysin kampanjavetoista. Tähän halusimme muutoksen, jotta asiakkaillamme olisi mahdollisuus saada säännöllisesti entistä tuoreempaa lohta edulliseen hintaan.

Kalan saaminen myyntiin mahdollisimman tuoreena vaatii suunnitelmallisuutta ja oikeita ennakointeja. Lohen kysyntä ei ole sama viikosta toiseen. Kysyntään vaikuttaa voimakkaimmin lohen hintataso. Kysyntä on kovinta eri juhlapyhäviikoilla: normaalin viikon aikana lohta voi mennä muutamia kymmeniä tuhansia kiloja, kun taas pyhien aikaan määrät ovat reilusti yli satatuhatta kiloa.

48 tuntia nostosta tiskiin

Uudistetussa mallissa norjalainen lohi kuljetetaan kala-altaasta kauppaan suorinta mahdollista tietä. Lohet perataan välittömästi Norjassa kala-altaista noston jälkeen. Seuraavaksi kokonaiset, ”avatut” lohet lähtevät matkaan Suomeen Apetitin kalanjalostustehtaille. Tehtaillaan Apetitin väki fileoi ja pakkaa lohifileet ennen niiden matkaa kauppojen hyllyihin.

Apetit tuo lohta Norjasta viisi kertaa viikossa ja kaupat voivat tilata niitä tiskeihinsä parhaimmillaan kuusikin kertaa viikossa. Esimerkiksi Rainbow lohifilee on nopeimmillaan Norjasta kaupan tiskeissä 48 tunnissa ja pääosin 72 tunnissa.

Kehittämämme lohimalli on ainutlaatuinen Suomessa ja olemmekin ylpeitä siitä, että voimme tarjota näin tuoretta lohta. Emme kuitenkaan ole osanneet viestiä kalojen tuoreudesta asiakkaillemme tarpeeksi hyvin, joten siinä meillä on parantamisen varaa.

Lohen nostopäivä kertoo tuoreudesta

Lohifilee tulee EU:n ulkopuolelta eli Norjasta, jolloin tuotteen nostopäivää ei EU-lainsäädännön mukaan tarvitse ilmoittaa.

Rainbow- ja Apetit-brändin tuoreissa Norjan lohifileetuotteissa kuitenkin ilmoitamme viimeisen käyttöpäivän lisäksi kalan nostopäivän, mikä kertoo lohen tuoreudesta.

Lohifileiden tuoreuden vertailu voi olla kuluttajille hankalaa, koska osa tuotteiden valmistajista ilmoittaa norjalaiselle lohelle ainoastaan viimeisen käyttöpäivän. Jotkut voivat ilmoittaa lohituotteissaan viimeisen käyttöpäivän lisäksi pakkauspäivän tai fileointipäivän, mutta ainoastaan lohen nostopäivä kertoo kalan tuoreuden.

Lohi kestää pitkään oikein säilytettynä. Uuden mallin myötä olemme kuitenkin vähentäneet myyntipäivien määrää ennen viimeistä käyttöpäivää. Näin pystymme entistä paremmin takaamaan asiakkaillemme hyvän laadun ja tuoreuden. Olemmekin saaneet norjalaisesta lohesta pelkästään hyvää palautetta.

Toiminta jatkuu ja kehittyy

Uudistettu lohimallimme toimii, mutta parempi onnistuminen vaatii meiltä jatkuvaa kehittämistä. Meidän pitää pystyä parantamaan toiminnan ennustettavuutta vielä parempien tulosten saamiseksi. Tuoreus edellä menemme kuitenkin jatkossakin, jotta asiakkaamme saavat nauttia tuoreista ja ravintoarvoiltaan loistavista lohituotteista.

infokuva

Teksti: Ville Vahla, valikoimapäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus
Kuva: SOK
Twitter: @VilleVahla

 

13 vastausta artikkeliin Tuore norjalainen lohi on suosikki

  1. J sanoo:

    Norjalainen lohi on epäeettistä ja huonoa, kartan kauppoja missä tuota on myynnissä. Samoin ravintoloita.
    Kotimainen kirjolohi on parasta talvella ja kotimainen merilohi kesällä.
    Näitä soisi olevan enemmän myynnissä, tuoretta lähikalaa joka antaa töitä suomalaisille eikä Norjan öljymiljonääreille.

  2. S-ryhmä, Ville Vahla sanoo:

    Moi J,

    norjalaisen lohen kasvatus on kehittynyt huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Norjalainen lohi on sen käyttämän ravinnon hyötysuhteeltaan todella tehokas kasvaja. Eli lohi kasvaa noin yhden kilon yhdellä kilolla rehua. Lohelle syötettävän ravinnon kasviperäisten raaka-aineiden osuus on lisääntynyt merkittävästi viimeisten vuosien aikana.

    Meillä on valikoimissamme norjalaisen lohen lisäksi kotimaista kirjolohta. Valitettavasti kotimaisen kirjolohen saatavuus S-ryhmän kaikkiin ruokakauppoihin ei ole taattu koko ajan ja siksi kotimaista kirjolohta korvataan välillä ruotsalaisella kirjolohella.

    Kotimaisen kirjolohen säännölliseen saatavuuteen vaikuttavat keliolosuhteet ja tuotannon siirtyminen Ruotsiin, muun muassa siksi, että Suomessa ei ole myönnetty lisää kasvatuslupia. Tuoreimpien uutisten mukaan RKTL ja SYKE leikkaavat roimasti nykyisten kasvatuslaitosten määrää Saaristomerellä (katso linkki tekstini lopusta). Tarkoituksena on keskittää kasvatusta, mutta sen vaikutuksesta tuotantomääriin emme vielä tiedä.

    Itämeren lohella on EU-tason kalastuskiintiöt ja kalastusajat, joten sen saatavuus on erittäin rajallista.

    Olemme pyrkineet kehittämään toimintaamme myös kotimaisten luonnonkalojen osalta.
    Paikallisia ja alueellisia kalastajia ja kalan tarjoajia on kehotettu olemaan aktiivisesti suoraan yhteydessä osuuskauppoihimme, jotta luonnonkalat olisivat entistä paremmin asiakkaidemme saatavilla.

    Kansan uutiset:
    http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3071747/kalankasvattamoiden-maaraan-roima-leikkaus

    Ystävällisin terveisin

    Ville Vahla
    valikoimapäällikkö
    S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus

  3. Jorma Tuomioja sanoo:

    No voi hyvät hyssykät. Lohi kun syö yhden kilon niin sen paino muka kasvaa kilon. Eikö lohelta tule sieltä toisesta päästä mitään? 😀

    • S-ryhmä, Ville Vahla sanoo:

      Moi Tomi Ihander,

      Meillä on selkeä tahtotila kasvattaa luonnonkalojen tarjontaa valikoimissamme. Se ei onnistu yksin keskitetysti vaan siihen tarvitaan paikallista ja alueellista tekemistä. Kuten kaikki tiedämme, niin kalan laatu ei parane mitä kauemmin sillä kestää matkata järvestä/merestä kauppaan.

      Se ei ole helppo tehtävä, koska joidenkin osuuskauppojemme alueelta ei löydy kunnolla paikallisia/alueellisia kalastajia/kalojen tarjoajia. Kalastajien määrä on vuosien saatossa vähentynyt, joten luonnon kalaa on paikka paikoin varsin rajallisesti tarjolla. Sen lisäksi kalan pitää täyttää viranomaisten asettamat tarkat määräykset jäljitettävyyden, merkintöjen, kylmäketjun, käsittelyn ja jne. suhteen, jotta voimme ottaa kalaa tiskeihimme myyntiin.

      Valtion ravitsemusneuvottelulautakunnan suositusten mukaan kalaa on hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa ja kalalajeja olisi suositeltavaa syödä vaihdellen. Suosituksissa on poikkeuksia tietyiltä alueilta kalastetuissa kaloissa ja kalalajeissa. Lisäksi suosituksissa kirjoitetaan, että kasvatettu kala sisältää vain vähän dioksiineja ja PCB:tä, koska kalarehun laatua valvotaan. Siksi haluamme tarjota kalaa mahdollisimman monipuolisesti valikoimissamme. Alla linkki Eviran sivuille:

      http://www.evira.fi/portal/51466

      Norjalaisen lohen korvaaminen kotimaisin kaloin ei oikein onnistu, koska kovimmilla viikoilla yhtä ainutta valintapakattua lohifileettä voi mennä n. 150 000kg viikossa eli esimerkiksi neljäkiloisena lohena vajaat 53 000 kappaletta. Kyseiset volyymit itsessään jo osoittavat, että norjalainen lohi on haluttu tuote suomalaisten ruokapöydissä. Tärkeää on kuitenkin, että tarjoamme asiakkaillemme vaihtoehtoja valikoimissamme, joina kirjolohien, luonnonkalojen ja muiden kalalajien voidaan katsoa olevan norjalaiselle lohelle.

      Olet nostanut Facebook keskusteluusi Uuden Suomen artikkelin vuodelta 2009. Sen verran täytyy sen tiimoilta tähdentää, että valtakunnallisissa ketjuvalikoimissamme meillä ei ole myynnissä samaan pakkaukseen pakattua kylmäsavustettua/graavattua kalaa valintatiskeissä ja palvelutoreilla. Emme ota siis valintapakattuja tuotteita palvelutoreille, joita availisimme sitten irtomyyntiin. Palvelutoreille myyntiin tulevat kylmäsavut ja graavit on usein pakattu vakuumiin, mutta ne ovat vain palvelutoreja varten olevia pakkauksia ja niistä tuotteet sitten nostetaan palvelutorien tiskeihin.

      Miksi tuotteita tulee vakuumissa?

      Kaikilla tuotteiden toimittajilla ei ole aina esimerkiksi toimituksia myymälöihin päivittäin ja myymälä voi joutua tilaamaan välillä muutaman päivän tarpeen kerrallaan. Myyntiin avataan tarvittava määrä tuotteita ja loput säilytetään kylmiöissä seuraavaa päivää varten. Vakuumissa varastoitu kylmäsavustettu/graavattu kala säilyy paljon paremmin tuotelaadultaan kuin ei vakuumiin pakattu tuote.

      Ystävällisin terveisin

      Ville Vahla

  4. Mikko sanoo:

    Suomalaiset syövät niin paljon lohta ettei luonnonlohta riitä mitenkään kaikille siksi kasvatettu kala on valitettavasti nykypäivää.luonnonlohta ei riitä, kun se on jo uhanalainen nyt. En väitä että norjalainen olisi yhtään parempi vaihtoehto. Meidän pitäisi syödä muita lajeja kuten kuhaa, ahventa, silakkaa, haukea ja särkikaloja. Särkeä on esimerkiksi vedet pullollaan ja hyvää on.

  5. Erik Herlevi sanoo:

    Ammattikalastajien pitäisi suostua kohdistamaan kalastuksensa istutettuihin lohiin ja vain niiden jokien luonnonlohiin, joiden kannat eivät ole uhanalaisia. Niin kauan kuin sekakantakalastus jatkuu, minä boikotoin Itämeren lohta.

  6. jesse sanoo:

    Kyllähän se vaan on niin että joku muu ne itämeren lohet tappaa tuskin muutama ammattikalastaja niitä saa tapettua. Kyllä se on hylkeet ja vesivoima mikä ne kalat vie. Muutakin kalaa voi syödä kuin lohta. Olipa lohi sitten merestä tai kassista. Meillä on maailman luokan kala veet kansa vaan on niin nirsoa ettei syö kuin punalihaista. Lihan väri on muuten keinotekoinen se värjätään porkkanan karoteenilla.

  7. Ilkka Luoma sanoo:

    En oo koskaan viljelylohta varsinaisesti kalana osannu pitää,vaan se on enempi eväeines.Eikä se norjalainen ole ainakaan ahvenanmaalaista huonompaa.Norjalaisessa on sekin hyvä ominaisuus,että se ei pilaa kotimaisia vesiä.

  8. fisu sanoo:

    Miten nyt suu pannaan ku norjan lohen kilohinta kohosi jälleen uuteen ennätykseen? Ei varmasti ole helppoa lisätä kotimaisen luonnon kalan tarjontaa eikä varmasti löydy kalastajia. Miettikääpä s ryhmässä sitä miksi niitä kalastajia ei löydy. Miten te luulette että luonnon kalalla voi kilpailla tuota tuonti tavaraa vastaan ku te vielä myytte sitä pilkka hintaan ulos. Toivotaan että norjan lohen hinnan nousu jatkuu ja järki voittaa jossain vaiheessa sielä kaupoissa. Vika ei ole kuluttajassa sehän ostaa sitä mitä halvalla tarjotaan.

  9. vejo vilen sanoo:

    Ennen vanhaan oli joka paikkakunnalla ammattikalastajat jotka toimittivat tuoreet kalat kauppoihin joka aamu, nykyisin kaikki tavarat pitää mennä keskusliikkeiden kautta, joten ketju pitenee 48- 78 tuntiin, kun se ennen oli vain 12-6 tuntia, parhaimillan vain 1,5 tuntia pyynnistä. Suora osto kalastajalta takaa tuoreuden, ja mielellään läheltä myyntipaikkaa, veikkaisin etttä kala on nopeammin ja tuoreempana Suomessa pyydettynä kuin se tuotaisiin Norjasta, tosin joku voi olla sitä mieltä että kala on nopeammin asiakkan käytettävissä, kun se tuodaan 2000 km päästä kuin 50 kim päästä.

    Jokainen asiakas voi päättää mikä on logistinen uskottavuus…..

    • S-ryhmä, Ville Vahla sanoo:

      Moi!

      Viime vuoden puolella kirjoitin, että meillä on selkeä tahtotila kasvattaa kotimaisen luonnon kalan ja kasvatetun kalan tarjontaa myymälöissämme. Sen tiimoilta voin ilokseni ilmoittaa, että asia on nytkähtänyt eteenpäin yhteistyössä merkittävien suomalaisten kala-alan järjestöjen kanssa.

      Siinä olemme nimenomaan lähteneet oikaisemaan tuota keskitettyä putkea eli ko. kalat eivät kulkisi sitä pitkin vaan ne tulisivat myymälälöihin suorinta mahdollista reittiä paikallisilta kalastajilta, kalan kasvattajilta tai ensi käden kalan tarjoajilta. Tällöin asiakkaamme saavat tuoreempaa kotimaista kalaa ja samalla tuemme paremmin paikallisisuutta/alueellisuutta.Joidenkin alueosuuskauppojemme alueilla se toimii jo tällä hetkellä, jolloin kala voidaan saada myyntiin nopeimmillaan muutamissa tunneissa nostosta.

      Asia ei tule hetkessä valmiiksi ja se vaatii aikaa, koska joillakin alueilla paikallista/alueellista kalaa ei ole välttämättä edes tarjolla. Kun pääsemme syksyyn, niin sitten olemme taas viisaampia miten asiat ovat edenneet.

      Hauskaa kesää toivotellen!

      Ville Vahla

Mitä mieltä sinä olet?