Järkeviä hankintoja 0

S-ryhmän ruokakauppojen tuotteet hankkii joko ketjuohjaus tai osuuskaupat itsenäisesti. Hankintamalliksi valikoituu aina järkevin malli.

Kysymyksiin hankinnasta vastaa hankintajohtaja Jari Simolin S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjauksesta:

Miten S-ryhmän ruokakauppojen hankintaa tehdään?

S-ryhmän ruokakauppojen valikoima muodostetaan asiakas- ja kysyntälähtöisesti, minkä perusteella hankitaan tuotteet. S-ryhmän ruokakaupassa myytäviä tuotteita hankitaan kolmella eri mallilla: Osuuskaupat ja yksittäiset myymälät hankkivat suoraan ja paikallisesti muun muassa lähiruokaa ja pienyritysten tuotteita, kun taas valtakunnallisesti hankitaan ketjuvalikoimien tuotteet eli brändituotteet ja omat merkit. Näiden lisäksi teemme kansainvälistä liittoumahankintaa, jossa ostamme yhdessä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa muun muassa omien merkkien tuotteita sekä hedelmiä ja vihanneksia. Hankintamalliksi valikoituu aina kunkin tuotteen ja tavarantoimittajan kannalta järkevin tapa. Tuotteiden tuoreus, myyntiaika ja kustannustehokkuus luonnollisesti ohjaavat mallin valintaa.

Milloin tuotteet hankitaan yhteisesti?

Kun samoja tuotteita myydään kaikissa osuuskaupoissa, on järkevää tehdä hankinta yhdessä. Lähtökohtaisesti näitä tuotteita ovat kaikki ketjuvalikoimien tuotteet. Yhteisellä
hankinnalla saadaan aikaan kustannus- ja volyymietuja, jotka näkyvät alhaisempina ostohintoina ja parempana toimitusvarmuutena. Kilpailukykyisten kuluttajahintojemme taustalla on vahva yhteinen tekeminen myös hankintojen osalta.

Entä milloin osuuskaupat hoitavat hankinnan itse?

Jokaisen myymälän asiakaskunta on erilainen. Tästä johtuen osuuskauppa täydentää myymälöidensä valikoimaa erityisesti paikallisilla tuotteilla. Niitä ovat muun muassa lähellä tuotetut vihannekset, leipä ja tuoretuotteet sekä maakunnan omat perinneruoat. Paikalliset hankinnat osuuskaupat hoitavat täysin itsenäisesti.

Kulkevatko kaikki tavarat logistiikkakeskuksen kautta?

Teolliset elintarvikkeet sekä tuontituotteet varastoidaan Inexin logistiikkakeskuksessa Espoon Kilossa. Tuotteet kuljetetaan myymälöihin joko suoraan Espoosta tai 11 alueterminaaliin kautta. Liha ja lihajalosteet kuljetetaan tehtailta suoraan alueterminaaleihin. Maitotalous- ja leipomotuotteet sekä panimojuomat toimitetaan suoraan teollisuudesta myymälään. Osuuskauppojen itse hankkimat tuotteet kuljetetaan pääsääntöisesti suoraan myymälöihin. Jokaisen tuotteen ja tavarantoimittajan osalta arvioidaan, mikä on järkevin tapa toimittaa tuote myymälöihin. Kaksi keskeisintä arviointikriteeriä ovat tuotteen tuoreus asiakkaalle ja toiminnan tehokkuus.

Kohdellaanko tavarantoimittajia tasapuolisesti?

Kyllä. Tavarantoimittajien kilpailutus hoidetaan reilusti, ja jokaisella tavarantoimittajalla on mahdollisuus tarjota tuotteitaan S-ryhmän ruokakauppojen valikoimiin. Hankintakilpailutuksia tehdään valikoimajaksoittain useamman kerran vuodessa.

S-ryhmä pyrkii tekemään elintarvikkeiden hankintaketjuista läpinäkyviä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Asiakkaamme haluavat tietää myymiemme tuotteiden alkuperän. Kun elintarvikeketju on läpinäkyvä, voimme varmistua tuotteiden turvallisuudesta, vastuullisesta tuotannosta ja ketjun tarkoituksenmukaisesta pituudesta. S-ryhmän omien merkkien eli Rainbow’n ja X-tran osalta olemme selvittäneet pääraaka-aineiden alkuperän ja merkinneet sen tuotepakkauksiin. Parhaillaan arvioimme toimitusketjujen toimijat, rakenteet ja vastuullisuuden. Etenemme läpinäkyvyyden parantamisessa määrätietoisesti ja näytämme esimerkkiä brändituotteiden valmistajille. Kannustamme myös heitä avaamaan vastaavasti omat toimitusketjunsa ja kertomaan tuotteiden alkuperästä avoimesti asiakkaille.

Kuva: Nina Kaverinen

Mitä mieltä sinä olet?