D-vitamiinia tankataan tableteilla 0

D-vitamiinin saantisuositusta nostettiin lokakuussa julkaistuissa uusissa pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa. Yli 2-vuotiaiden lasten ja aikuisten pohjoismainen D-vitamiinin saantisuositus on nyt 10 mikrogrammaa (µg ) vuorokaudessa, vanhusten 20. Näiden suositusten pohjalta uusitaan myös suomalaiset ravitsemussuositukset, jotka julkistetaan alkuvuonna 2014.

Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää etenkin luuston hyvinvoinnille. D-vitamiinille on esitetty myös monia muita terveysvaikutuksia. D-vitamiinia syntyy iholla auringon vaikutuksesta, mutta Suomessa auringonvaloa saadaan riittävästi vain puolet vuodesta.

Tarvittavan D-vitamiinin saa ruuasta, jos juo vähintään puoli litraa D-vitaminoituja maitotuotteita päivittäin, syö kalaa kahdesti viikossa ja käyttää lisäksi D-vitaminoituja rasvalevitteitä. Monilla näiden ruokien määrät jäävät kuitenkin suosituksiin nähden liian pieniksi.

Lisävitamiinia tableteilla

Suomalaisten aikuisten D-vitamiinin saannista tehdyn tutkimuksen mukaan etenkin naisten keskimääräinen D-vitamiinin saanti ruuasta jää alle suositellun tason. D-vitamiinivalmisteita käyttämällä saanti saadaan nousemaan riittäväksi.

D-vitamiinivalmisteiden käyttäjistä kolmasosa käyttää valmisteita korkeintaan 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa, toinen kolmasosa yli 7,5, mutta alle 20. Kolmannes valmistajien käyttäjistä käyttää niitä yli 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Marraskuusta lähtien Rainbow tuotesarjaan kuuluu kolme D-vitamiinivalmistetta: 10 µg, 25 µg ja 50 µg tabletit. Näistä vahvuuksista jokainen voi valita itselleen sopivimman. Kunkin tuotteen suositeltu vuorokausiannos on 1 tabletti päivässä. Rainbow D-vitamiinit on makeutettu ksylitolilla ja ne ovat mansikan ja vadelman makuisia purutabletteja.

Paljonko D-vitamiinia tarvitaan?

25 mikrogrammaa sisältävän D-vitamiinivalmisteen pakkausmerkinnöissä yhden tabletin kerrotaan sisältävän D-vitamiinia 500 prosenttia vuorokautisen saannin vertailuarvosta ja 50 mikrogramman tabletti sisältää vitamiinia 1 000 prosenttia vertailuarvosta. Prosenttiluvut saattavat kuulostaa suurilta.

Ravintolisien pakkausmerkinnöissä pitää ilmoittaa tuotteen vuorokausiannoksen vitamiinimäärä suhteessa lainsäädännössä määriteltyyn vuorokautisen saannin vertailuarvoon. D-vitamiinin osalta tämä vertailuarvo ei kuitenkaan ole sama kuin pohjoismainen tai nykyinen suomalainen saantisuositus. Pakkausmerkinnöissä käytettävä D-vitamiinin lakisääteinen vertailuarvo on 5 µg vuorokaudessa, mikä on puolet uudesta aikuisten pohjoismaisesta saantisuosituksesta.

Uusiakin saantisuosituksia on julkisuudessa kritisoitu liian mataliksi. D-vitamiinin tarve on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa muun muassa veren D-vitamiinitaso ennen talvikautta ja auringonvalon saanti talviaikaan. Lisäksi tiedetään, että esimerkiksi korkea ikä ja runsas ylipaino nostavat tarvetta.

Mistä sitten tietää, paljonko D-vitamiinia on liikaa?  Hyvänä ohjenuorana voi pitää Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen Efsan tekemää arviointia, jonka mukaan D-vitamiinin saannin suurin turvallinen päiväannos on aikuisille ja nuorille 100 µg päivässä ja lapsille 50 µg päivässä.

 

infokuva

Teksti: Helena Jaakkola, tuotelaatupäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus
Kuva: SOK

Mitä mieltä sinä olet?