Osuuskauppa on missä asiakas on 1

S-ryhmä tarjoaa Suomen kattavimmat ruokakaupan palvelut. Manner-Suomessa on 304 kuntaa, ja niistä 293:ssa on S-ryhmän ruokakauppa. Meidän olisi kannattavampaa keskittyä vain kasvukeskuksiin, mutta silloin unohtuisi S-ryhmän historia ja toiminta-ajatus: toimintaamme ei aja voiton maksimointi, vaan tarkoituksemme on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajille.

Jotta voimme tarjota asiakkaillemme palveluja siellä, missä he ovat, olemme investoineet ruokakauppoihin viimeisen 10 vuoden aikana yli 2 miljardia euroa. Summasta merkittävällä osalla olemme parantaneet asiakkaidemme palveluja pienillä paikkakunnilla ja syrjäseuduilla ympäri Suomen.

Välillä julkisessa keskustelussa unohtuu, että asiakkaan tarpeet määrittävät ostospaikan. Suurelle osalle parasta palvelua on lähellä sijaitseva S-market tai Prisma. Asiakkaistamme vain 35 prosenttia käy kuukausittain pienemmissä myymälöissämme Salessa ja pääkaupunkiseudulla Alepassa.

Tulevaisuudessa voisimme helpottaa asiakkaidemme arkea tarjoamalla lähimyymälöissämme pankki- ja postipalveluiden lisäksi esimerkiksi itsehoitolääkkeitä, mikäli lainsäätäjä sen vain sallii.

Suomalaisena kuluttajaosuuskuntana meille on tärkeää tarjota palveluita mahdollisimman kattavasti ympäri maata. Samalla on kuitenkin muistettava, että osuuskunnalla on erityinen vastuu omasta taloudestaan, koska lisärahoitusta ei ole saatavissa pörssistä tai pääomasijoittajilta. Niinpä joskus osuuskaupatkin voivat joutua laittamaan myymälään ”lapun luukulle”. Niin valitettavaa kuin se paikalliselle yhteisölle onkin, se on välttämätön ja vastuullinen toimenpide silloin, kun kannattavalle liiketoiminnalle ei ole edellytyksiä. Toiminnan jatkaminen ei olisi tasapuolinen teko osuuskunnan kaikkien jäsenten kannalta.

Poliitikoilla ja lainsäätäjillä on suuri valta ja vastuu kaupan toimintaedellytysten osalta. Esimerkiksi nyt poliittisessa keskustelussa oleva alkoholin myyntiaikojen rajoittaminen iskisi voimakkaasti pienmyymälöihin.

Myönteisenä, vaikkakin riittämättömänä, esimerkkinä voidaan pitää päätöstä lisätä vapauksia pienmyymälöiden aukioloaikojen osalta. Se on mahdollistanut jopa ympärivuorokauden avoinna olevat ruokakaupan palvelut siellä, missä niille on kysyntää. Rajan vetäminen tiettyyn neliömäärään on turhaa sääntelyä ja muokkaa myymälöistä tietynkokoisia. Kun joudutaan toimimaan liian ahtaissa tiloissa, asiakastarpeisiin vastaaminen ja kustannustehokas toiminta vaikeutuvat.

Kun kaupanalaa koskevia poliittisia päätöksiä tehdään, olisi toivottavaa, että päätöksenteossa huomioidaan eri alueilla asuvien ihmisten päivittäiset tarpeet. Lähipalveluiden merkitys alueiden elinvoimaisuudelle on suuri.

 Kuva: Lauri Mannermaa

Yksi vastaus artikkeliin Osuuskauppa on missä asiakas on

Mitä mieltä sinä olet?