Lautasliinojen tie kaupan hyllylle 0

Kone pyörittää paperia, joka saa kieputuksen ja monen mutkan kautta ensin väriä, sitten tutut kuviot hahmottuvat paikoilleen, paperi pilkkoutuu palasiksi, taittuu neliöiksi ja lopulta pinoutuu siisteihin pinoihin. Sitten vielä liukuhihnaa eteenpäin ja muovikääreet ylle – idea kuviollisista lautasliinoista alkaa hahmottua todelliseksi tuotteeksi. Lopulta tuote löytyy kaupan hyllyltä ja ihmisten kodeista. Aikaa ideasta toteutukseen on kulunut noin puoli vuotta.

Lanseerasimme ensimmäiset kuviolliset Rainbow Juhlaköynnös -lautasliinat S-ryhmän kaupoissa syksyllä 2012. Koska tuotteet kiinnostivat asiakkaita, päätimme ketjuohjauksen valikoimatiimissä laajentaa kuviollisten lautasliinojen valikoimaa.

Aluksi tutkimme kertakäyttökattauksen valikoimatiimin voimin silloista valikoimaa, kuluttajien suosikkiliinoja sekä sisustustrendejä ja ideoimme niiden perusteella, millaiset lautasliinat kiinnostaisivat asiakkaita. Kun reunaviivat tuleville kuoseille oli hahmoteltu, pyysimme tarjoukset tavarantoimittajilta. Valmistajaksi valikoitui Suomen Kerta Oy.

Tavarantoimittajalla oli tarjolla satoja erilaisia design-vaihtoehtoja, niin uusia nuorten suunnittelijoiden kuin vanhempienkin tekemiä. Valitsimme valikoimatiimissämme muutaman sopivan klassisen toteutusvaihtoehdon, joiden kuoseja hienosäädimme ja joihin pyysimme suunnittelijoilta eri vuodenaikoihin sopivia värimalleja.

Tavoitteenamme oli valmistaa tuotteita, jotka sopisivat suomalaisen kuluttajan kotiin sekä kestäisivät aikaa. Kun erilaisia vaihtoehtoja oli testattu, valitsimme lopulliset kaksi designia ja niiden värit. Kuosien suunnittelijoina toimivat Karoliina Keinänen ja Merja Palin.

Koeajolla Kotkassa

Lautasliinojen toteutus alkoi konkretisoitua, kun matkasimme hankintapäällikön ja tuotelaatupäällikön kanssa Kotkaan hiomaan tuotteiden värit lopulliseen loistoonsa koevedosten avulla.

Paikan päällä Suomen Kerran tehtaalla säädimme värit kuntoon. Samalla pääsimme tutustumaan vanhaan tiiliseen tehdasrakennukseen sekä lautasliinojen valmistamisen mielenkiintoiseen prosessiin.

Seuraavaksi yritimme keksiä tuotteille niitä mahdollisimman hyvin kuvaavat nimet tavarantoimittajan ja suunnittelijoiden kanssa. Lautasliinojen nimiksi valikoituivat Melodia ja Varpu.

Lopuksi kurkistin kristallipalloon ja ennustin järjestelmiemme avulla tuotteiden volyymit tuotantomääriä varten, minkä jälkeen tuotanto Suomen Kerran Kotkan tehtaalla pääsi käyntiin.

Uudet lautasliinat tulivat kauppojen hyllylle syyskuun alussa ja asiakkaat ovat löytäneet ne hyvin omakseen. Osasta värejä on tehty jo lisäeräkin, jotta tuotteet eivät lopu kesken ennen kiireisintä joulukauppaa.

 

Myös ensi kevään lautasliinojen värit on jo valittu, tuotanto on parhaillaan käynnissä.

 

 

 

 

 

Kuvat: Sari Miettunen

infokuva

Teksti: Sari Miettunen, valikoimapäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus
Twitter: @smiettunen

 

Mitä mieltä sinä olet?