Maalaisjärkeä ravinto- ja saantisuosituksiin 0

Valtion viranomaiset julkaisevat aina tarvittaessa tuoreiden, luotettavien tutkimustulosten myötä erilaisia ravitsemus- ja saantisuosituksia. Näiden sekä muualla maailmalla tehtyjen tutkimusten tulokset julkaistaan mediassa usein raflaavin otsikoin. Kuluttajalla herääkin kysymys: Mitä enää uskaltaa syödä?

Erilaisten suositusten tarkoitus on hyvä. Niillä pyritään ohjaamaan ihmisiä käyttämään oikeanlaista ja turvallista ravintoa. Ravitsemussuosituksilla kerrotaan, millainen ruokavalio on terveellinen eli mistä saa kaikki tarvittavat ravintoaineet sekä riittävän määrän oikeanlaista energiaa.

Saantisuosituksilla taas varoitetaan yksittäisiin tuotteisiin tai tuoteryhmiin liittyvistä mikrobiologisista tai kemiallisista riskeistä. Saantisuosituksissa kerrotaan yleensä tuotteen turvallinen käyttömäärä eri kuluttajaryhmille ja/tai sen oikeanlainen esikäsittely ennen nauttimista. Avainsanoina kaikissa ruokavaliota koskevissa suosituksissa ovat kohtuullisuus ja monipuolisuus.

Pohjoismainen ministerineuvosto päivitti lokakuussa 2013 pohjoismaiset ravitsemussuositukset, joissa kehotetaan mm. välttämään punaisen lihan syöntiä ja toisaalta kannustetaan lisäämään ruokavalioon kasviksia, kalaa ja pähkinöitä. Ensi vuoden alussa on odotettavissa päivitys myös kansallisiin suosituksiimme, kun Valtion ravitsemusneuvottelukunta julkaisee pohjoismaisten suositusten pohjalta uudistetut konkreettisemmat suomalaiset syöntisuositukset.

Evira on julkaissut saantisuosituksia aina tarpeen mukaan. Tuotteissa/tuoteryhmissä piilevistä kemiallisista riskeistä aiheutuvia suosituksia on annettu esimerkiksi kalasta (dioksiinit ja raskasmetallit kuten elohopea), kanelista (kumariini), maksasta (A-vitamiini) sekä vihertyneistä perunoista ja raaoista tomaateista (glykoalkaloidit, mm. solaniini).

Mikrobiologisia riskejä on tuotu esiin esimerkiksi porkkanoita (Yersinia pseudotuberculosis), ulkomaisia pakastemarjoja (norovirus ja A-hepatiitti) sekä raakaa punajuurta (ruokamyrkytysriski) koskevissa suosituksissa.

Tuorein saantisuositus julkaistiin perjantaina 13.12., kun Evira sai valmiiksi laajan nitraatin ja nitriitin saantia selvittävän tutkimuksen. Tässäkin suosituksessa painotetaan monipuolisen ruokavalion tärkeyttä, erityisesti lapsille. Uuden suosituksen mukaan alle kouluikäisten lasten tulisi nauttia nakkeja, makkaraa ja leikkeleitä yhteensä vain 150 grammaa viikossa, käytännössä 1-2 makkararuoka-annosta viikossa tai kahta leikkelesiivua päivässä. Kasviksien syönnin positiivista merkitystä korostettiin jälleen, mutta samalla muistutettiin, että niitä kannattaa syödä monipuolisesti, jottei niistä saa liikaa nitraattia. Runsaasti nitraattia sisältäviä kasviksia sekä nakkeja, makkaroita ja leikkeleitä ei suositella lainkaan alle 1-vuotiaiden ruokavalioon.

Ruokaan liittyvässä uutisvirrassa selviää luottamalla maalaisjärkeen. Vain luotettavien lähteiden tuloksia kannattaa noteerata ja muistaa aina suhteuttaa muualta maailmasta tuleva uutisointi Suomen mittapuuhun. Kun käsittelee elintarvikkeita oikein ja syö monipuolisesti, keskittymättä liikaa yhteen tuotteeseen tai tuoteryhmään, ei ole syytä huoleen.

Kuva: Thinkstock 

infokuva

Teksti: Tanja Talvenheimo, tuotelaatupäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjaus

Mitä mieltä sinä olet?