Elämäntilannevalintoja 0

En ole pystynyt syömään talkkunaa 15 vuoteen. Tiedättekö talkkunan, sen jauhon, jota voi sekoittaa esimerkiksi viiliin? Lapsuudessa mummolassa viilin ja talkkunan sekoitus oli lempivälipalani, kunnes eräänä päivänä kauhoin suuhuni myös matomatosen, joka oli keksinyt ryömiä ruokakomerossa talkkunajauhopussiin. Sen kaverin ajattelu pistää edelleen irvistämään.

Ensimmäisen noin 25 elinvuoteni aikana en syönyt lainkaan homejuustoja. Samassa ruokaympyrän inhokkilohkossa nököttivät myös kala ja oliivit. Lähipiirin vuosia kestäneen puolipakollisen siedätyshoito-ohjelman ja suostuttelun myötä tilanne on nyt toinen. Tykkään sinihomejuustosta, vihreistä oliiveista ja lohikin on jo melko hyvää.

Ystävilläni on suuri valta valintoihini ruokakaupassa. Valitsen mieluummin juuston, jota ystävä on suositellut kuin juuston, jota mainostetaan lehdessä. Ystävä tietää makuni ja inhokkini, joten totta kai kokeilen. Myös yhteisöillä on vaikutusta. Kokeilen esimerkiksi uutta reseptiä todennäköisemmin, jos sitä on kehuttu Facebookissa seuraamassani ryhmässä.

Myös ruokakauppa tietää minusta paljon, vaikkei se talkkunatraumastani ole kuullutkaan. Ruokakaupan valikoimia tekevät asiantuntijat tietävät, millä perusteella teen ruokakaupassa ostopäätöksiä: hyvä maku on tärkeintä, mutta myös terveellisyys ja hyvinvointi merkitsevät minulle paljon. Ostan useimmiten ruokaa, jota on nopea valmistaa ja kovassa kiireessä peukutan myös valmisruoille.

Tartun houkutteleviin pakkauksiin keskimääräistä useammin ja myös mainonta vaikuttaa valintoihini. Kahden samanlaisen tuotteen välillä jahkaillessani saatan tehdä lopullisen valinnan pakkauksen houkuttelevuuden perusteella. Kuulostaa hassulta, kun sen toteaa tässä.

Ruokakauppa saa tietoa asiakkaidensa ostokäyttäytymisestä monesta kanavasta. Historia on yksi tärkeimmistä tiedonlähteistä: milloin, millaisia ostoksia ja kuinka paljon asiakkaat ovat tehneet aikaisempina vuosina?

Asiakkaiden elämäntilanne on myös tärkeä tiedonlähde. Näen asuinalueellani nuoria opiskelijoita, työssäkäyviä sinkkuja ja pariskuntia sekä perheitä, joilla on pieniä lapsia. Heidän tarpeensa näkyvät myös alueen kaupoissa: on tarjolla terveellistä ja nopeasti valmistuvaa ruokaa, on vaippaa ja pilttipurkkia. Ja mikä tärkeintä, hintojen pitää olla edulliset, sillä on suuri merkitys kaikille näille ihmisille.

Kun elämäntilanteeni muuttuu, myös tarpeeni muuttuvat. Jos olen joskus esimerkiksi perheenäiti, en voi enää tehdä valintoja vain napani kanssa, vaan se, mitä muu perheeni tykkää syödä, ohjaa ostoskärryjen suuntaa. Edelleen ruokaa pitää voida valmistaa nopeasti, mutta aivan eri syistä kuin aikaisemmin. Homejuustot saattavat tippua ostoslistalta, mutta talkkunajauho voi tehdä paluun, jos lapset tykkäävät.

Kuva: Lauri Mannermaa

Mitä mieltä sinä olet?