Riskimaiden työoloja voi parantaa – kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa 0

– Riskimaiden työolojen ongelmat eivät ratkea nopeasti. Ojasta allikkoon ei kuitenkaan ole menty, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen sanoo.
Viimeisen vuoden aikana S-ryhmässä on tehty urakalla töitä elintarvikkeiden toimitusketjujen valvonnan tehostamiseksi.

Meidän asiakkaamme odottavat, että S-ryhmässä myytävien tuotteiden toimitusketjut tunnetaan ja ne kestävät lähemmänkin tarkastelun. Läpinäkyvyys on meille itsestäänselvyys, Rankinen sanoo.

Aiemmin valvonta ulottui tuotteiden valmistusvaiheeseen riskimaissa. Nyt valvontavaatimukset ulotetaan myös riskimaissa tuotettuihin raaka-aineisiin, vaikka lopputuotteet valmistettaisiin esimerkiksi Suomessa. S-ryhmäläiset ovat käyneet tavarantoimittajiensa kanssa läpi vastuullisuusvaatimukset raaka-ainetoimittajille sekä odotukset vaatimusten valvonnalle.

Maailma ei muutu hetkessä. Jäljitettävyyttä ja ihmisoikeuksia viedään eteenpäin koko toimitusketjussa. Työ on hyvässä vauhdissa, mutta uusien toimintamallien toteutuminen käytännössä vie kuitenkin aikaa, Rankinen painottaa.

Läpinäkyvät toimitusketjut ovat kaikkien etu

Finnwatchin vuosi sitten sekänyt  julkaisemien raporttien tulokset eivät yllätä Rankista. Kun toimitusketjut avataan raaka-aineen lähteelle saakka, vastaavia epäkohtia voi vastuullisuusjohtajan mukaan tulla tietoon jatkossakin.

S-ryhmän ruokakaupan johto vieraili Thaimaassa elokuussa 2013 tapaamassa muun muassa kaikkia tavarantoimittajia, jotka Finnwatch vuoden takaisessa raportissaan nosti esille. Matkalla tavattiin myös useita Thaimaan viranomaisia ja hallituksen edustajia. Kaikissa tapaamisissa keskityttiin työoloissa tunnistettujen ongelmakohtien parantamiseen.

Tämä työ on pitkäjänteistä ja etenee pienin askelin. Boikotit eivät ole ratkaisu, vaan työtä on tehtävä yhdessä paikallisten toimijoiden ja kansainvälisten valvontajärjestelmien kanssa, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan hankintajohtaja Jari Simolin.

 

Kokemuksia Thaimaan vierailulta elokuussa 2013:

 

Kuva: Ilkka Alarotu

  • Yleinen käyttäjänimi ( 421 kirjoitusta)

    Patarumpu on yleinen käyttäjänimi, jonka alla kirjoittavat useat S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijat. Kirjoittajien allekijoitukset näkyvät jokaisen kirjoituksen lopussa.

Mitä mieltä sinä olet?