Kotimaisen elintarvikeketjun pitää kehittyä kuluttajien ehdoilla 1

Hyvää asiakaspalvelua on, että kotimaiset tuotteet vastaavat kuluttajien tarpeisiin. Niiden pitää olla hyvää laatua, maistua hyvältä ja olla edullisia.

Meidän elintarvikeketjun toimijoiden on pystyttävä vastaamaan siihen, mitä suomalaiset haluavat. Usein kampanjoissa tyydytään vain käskemään suomalaisia ostamaan kotimaisia tuotteita. Käskyä vastaan toimiminen, eli edullisten ulkomaisten tuotteiden ostaminen, aiheuttaa pahaa omaatuntoa. Se ei ole oikein.

EU:n sisällä elintarvikkeet liikkuvat vapaasti ja olemme osa kansainvälistä kilpailukenttää. Tämän myötä ulkomaiset tuotteet ovat lisääntyneet, eikä suomalaisten tuotteiden ja elintarvikeketjun kilpailukyky ole aina riittänyt. Kuluttajien mielestä ulkomaisten tuotteiden hinta-laatusuhde on ollut parempi. Tämä on puolestaan johtanut elintarvikkeiden omavaraisuuden laskuun ja tuottajien toiminnan heikkoon kannattavuuteen varsinkin liha-alalla.

Kotimaista: suomalaista ruokaa suomalaisten asiakkaiden omistamasta kaupasta

Meille S-ryhmässä on aina ollut tärkeää, että elintarvikeketju tarjoaa työpaikkoja ja pitää maakuntia sekä maaseutua elinvoimaisena. Olemme jo pitkään miettineet, miten voisimme kääntää kotimaisten tuotteiden laskevan myynnin nousuun.

Tutkimusten mukaan sekä hinnan että kotimaisen alkuperän merkitys ostopäätöksissä on kasvanut. Myös sillä on paljon merkitystä, että kotimainen alkuperä on helposti tunnistettavissa niin, että siihen voi luottaa.

S-ryhmän ruokakauppojen uuden Kotimaista-tuotesarjan suunnittelu on lähtenyt kuluttajien tarpeista. Kotimaista-tuotteet ovat edullisia. Niitä on runsas valikoima, joka kattaa kaikki ruoan osa-alueet. Ne on helppo löytää niiden nimen ja ulkonäön perusteella. Niiden kotimaisuuteen voi luottaa. Ne täyttävät aina kotimaisuuden takaavien Hyvää Suomesta -merkin tai kasviksissa Sirkkalehti-merkin vaatimukset.

Kotimaista-sarjaan tulee myös edullisia luomutuotteita. Monelle luomusta kiinnostuneelle hinta on ollut ostamisen este. Teemme töitä sen eteen, että myös luomutuotteet ovat yhä useammille saatavilla.

Olemme ylpeitä Kotimaista-tuotesarjastamme. S-ryhmän kaupat ovat ainoa paikka, mistä on mahdollista ostaa tuotteita, joiden kotimaisuus ja asiakaslähtöisyys toteutuvat kaikista näkökulmista tarkasteltuna. Kotimaista-tuotteiden raaka-aineet ovat suomalaisia, ne on jalostettu Suomessa ja niitä myydään suomalaisten asiakkaiden omistamassa kaupassa.

Kuva: SOK Media

Yksi vastaus artikkeliin Kotimaisen elintarvikeketjun pitää kehittyä kuluttajien ehdoilla

  1. Jani sanoo:

    Olisi hyvä että myös palvelutori kehittyisi kuluttajien ehdoilla. Valikoima on aika keskinkertainen usein, tuotteesta ei kerrota kuin nimi (valmistajan yleensä saa kuulla kysymällä, mutta kun puhe tulee alkuperämaasta on vastaus “en minä tiedä”, “ei pakkauksessa kerrota”, “kai se suomalaista on”. Muutama viikko sitten (jätetään kauppaketju kertomatta) myytiin palvelutorilla jopa hollantilaista/ruotsalaista perunaa suomalaisena ja lihapiirakka sisälsi myös kuulemma suomalaista lihaa. Valmistaja kertoi myöhemmin lihan olevan Saksasta. Onpas palvelutiskillä myyjä sanonut että “kai se ihminen syö tätäkin” – kyse oli siis kinkusta joka oli saksalaisesta lihasta suomessa tehty.

Mitä mieltä sinä olet?