Jouluna syödään tuttuja ja yllättäviä makeisia 0

Makeismaailman tekijät tapaavat toisiaan muun muassa kansainvälisillä messuilla, jolloin esillä ovat alan uutuudet. Tammikuussa vierailimme messuilla Saksassa ja valitsimme karkkiehdokkaita ensi jouluksi ja ideoimme uusia oma merkki -tuotteita. 

Saksan Kölnissä järjestettiin Euroopan suurin makeisalan messutapahtuma tammikuun lopulla. Esillä oli perinteisesti kattava valikoima tuotteita. Edustettuina oli 68 eri maata. Ständejä oli noin 1 700, eniten Italiasta, Belgiasta, Ranskasta, Espanjasta, Hollannista ja Engalannista. Vierailijoista yli puolet tulevat muualta kuin Saksasta. Esimerkiksi aasialaiset ja etelä-amerikkalaiset olivat löytäneet tiensä talviseen Saksaan.

S-ryhmän päivittäistavarakaupasta matkaan lähti lisäkseni valikoimapäällikkö Nina Paavilainen. Vierailumme tarkoituksena oli varmistaa alkaneen vuoden joulun makeisvalikoimaan oikeat uutuudet ulkomailta. Keskityimme myös kehittämään S-ryhmän oma merkki -tuotteiden uutuuksia.

Ensimmäisenä messupäivänä analysoimme viime joulun tuotteiden myyntiä tavarantoimittajien kanssa ja pohdimme valintoja tulevalle vuodelle. Pyysimme potentiaalisia tavarantoimittajia lähettämään meille näytteitä ja tekemään parhaan mahdollisen tarjouksen. Ensivaikutelma messuilta oli aikaisempia vuosia vaisumpi: yleisiä trendejä oli vaikea hahmottaa ja muutama iso toimija oli jäänyt saapumatta.

Terveyspainotteisia uutuuksia löytyi aiempaa enemmän. Ulkoasultaan näyttävät juhlapakkaukset ovat aina kiinnostaneet yleisöä. Niiden kaupallinen potentiaali on kuitenkin kalliin hinnan vuoksi melko vähäinen. Päädyimme lopulta hiomaan nykyistä valikoimaa poistaen vähiten myyneitä tuotteita ja valitsemaan niiden tilalle uusia, toivottavasti kuluttajia kiinnostavia uutuuksia.

Karkkihyllylle riittää tulijoita

Toisena messupäivänä teemana olivat S-ryhmän omat merkit ja viimeisenä päivänä keskityimme irtomakeisiin sekä vapaamuotoiseen uutuuksien haisteluun. Kehittelimme oma merkki -tuotteita yhdessä pohjoismaisen hankintayhtiö Coop Tradingin kanssa. Heidän edustajansa olivat mukana antamassa oman skandinaavisen panoksensa tapaamisissa. Usein päädyimme lopputulokseen, jossa ehdotettu tuote pienillä muutoksilla kelpaa myös muiden pohjoismaiden markkinoille, ja pääsemme hyödyntämään yhteistä ostovoimaamme.

Irtomakeistoimittajat olivat silminnähden innoissaan päästessään mukaan kehittämään S-ryhmän uutta irtomakeiskonseptia, jossa tarjoamme oman, suomalaisille suunnitellun kokonaisuuden korkealaatuisia irtokarkkeja hyvällä hinnalla. S-ryhmän pelinavaus tuntui kiinnostavan ja tarjolla oli huomattavasti enemmän mielenkiintoisia tuotteita kuin mitä pystymme tässä vaiheessa ottamaan myyntiin. Hyvillä mielin totesimme, ettei ainakaan hyvistä tuotteista tule jatkossakaan pulaa.

Saldoksi kolmen päivän messurupeamasta minulle jäi tunne, että suoritimme tehtävämme. Me ja muut 35 000 vierailijaa palasimme takaisin perkaamaan messujen saldoa. Tyytyväisinä totesimme jo kotimatkalla, että saimme ideoitua uutuuksia, tilasimme tarpeeksi joulun näytteitä ja selvensimme tavarantoimittajille uutta irtomakeiskonseptia. Omat pohkeetkin kertoivat kolotuksellaan, että teimme muuta kun rutiinisti konttorihommia.

infokuva

Teksti ja kuvat: Janne Anttinen, ryhmäpäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa

Mitä mieltä sinä olet?