Luomubuumi jatkuu 0

Luomutuotteita myytiin Suomessa viime vuonna 215 miljoonalla eurolla ja markkina kasvoi noin kuusi prosenttia. Eniten lisääntyi luomuoluiden ja -siiderien myynti, joka lähes kaksinkertaistui vuoteen 2012 verrattuna. Myös luomuhedelmien ja –vihannesten sekä luomujauhojen ja –hiutaleiden myynti kasvoi reippaasti. Nämä tiedot käyvät ilmi Pro Luomu ry:n tilastoinnista.

Luomuostajien määrä kasvaa koko ajan. Pro Luomun arvion mukaan Suomen luomumarkkina kasvoi viime vuonnakin enemmän kuin päivittäistavarakauppa keskimäärin. Alalla onkin kova kasvutavoite: luomun myynnin nostaminen 330 miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismarkkinoilla on silti pieni. Osuus oli viime vuonna 1,6 prosenttia. Luomu kiinnostaa eniten pääkaupunkiseudulla. Siellä markkinaosuus oli 2,5-3 prosentin luokkaa.

Luomu myy munissa

S-ryhmässä luomun myynti on kasvanut jo useita vuosia. S-ryhmän ruokakaupoissa luomumyynti kasvoi viime vuonna liki tuplaten valtakunnan yleisiin lukuihin peilattuna.Myös kuluvan vuoden neljänä ensimmäisenä kuukautena myynti on kasvanut 13 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Kasvu on yleistä myynninkehitystä huomattavasti reippaampaa.

S-kauppojen luomutarjonta on kasvanut vuosi vuodelta. Ruokakaupoissa ympäri Suomen myydään tällä hetkellä jo 3 000 eri luomutuotetta. Myyntitilastojen kärjessä keikkuvat tuttuun tapaan luomumaito ja luomukananmunat. Luomuna myydään 12 prosenttia kananmunista, maidossa luomun osuus on 3,5 prosenttia.

”Kovaa kasvua on ollut viime aikoina luomulihavalmisteissa, kuten nakeissa ja leikkeleissä. Myös luomujuustojen myynti käy hyvin: etenkin kermajuustopalat, fetatyyppiset salaattijuustot ja mozzarella myyvät luomuna hyvin. Lisää tarjontaa on saatu myös kypsytettyihin erikoisjuustoihin”, ryhmäpäällikkö Minna Slotte kertoo.

Hedelmä- ja vihannespuolella ehdoton luomukunkku on banaani. Sen perässä tulevat omenat, porkkanat ja kaali. Panimotuotteista luomuoluet ja –siiderit keräävät uusia ystäviä tasaiseen tahtiin.

Kuivien elintarvikkeiden puolella luomuhiutaleet ja -jauhot, -vihannessäilykkeet sekä -pasta ja -riisi ovat edelleen kasvattaneet myyntiään viimeisen vuoden aikana. Lastenruoissa jatkuvasti parantuva luomutarjonta lisää kysyntää.

”On ilahduttavaa huomata, että luomun kasvu on levinnyt tutuista peruselintarvikkeista myös esimerkiksi erilaisiin snackseihin, kahviin ja teehen”, ryhmäpäällikkö Antti Oksa toteaa.

 

Artikkelin kuva: Lauri Mannermaa

Mitä mieltä sinä olet?