Jäätelökesä on täällä! 0

Kerta-annosjäätelöiden TOP5

  1. Ingman suklaatuutti Into
  2. Classic kermatoffee
  3. Twister sitruuna-mansikka-ananas
  4. Puffet minttu
  5. Ingman mansikkatuutti

Lähde: S-ruokakauppojen myyntitilastointi

 

Vuoden vilkkain jäätelön myyntiaika on taas alkanut, ja pakastealtaat ovat täynnä toinen toistaan herkullisempia vaihtoehtoja. Ehkäpä olet jo tämän kesän suosikkijäätelösi löytänyt! Jäätelöön liitetään positiivisia mielikuvia, ja suurin osa suomalaisista pitää jäätelöstä. Me suomalaiset syömmekin vuodessa jäätelöä noin 12 litraa/henkilö. Tällä kulutuksella olemme jäätelönsyönnin kärkeä Euroopassa.

Sää vaikuttaa jäätelön myyntiin merkittävästi. Noin kaksi kolmasosaa vuoden jäätelöstä myydään kesäsesongilla huhti-syyskuussa. Heikoin jäätelön myyntikuukausi on joulukuu. Lämmin kesä nostaa erityisesti heti syötävien eli ns. kerta-annosten kulutusta.

Lähes 80 prosenttia kaikista myydyistä kerta-annoksista on tuutteja ja puikkoja. S-ryhmässä myydään kesällä parhaimmillaan 3 miljoonaa tuuttia kuukaudessa, ja puikkojakin 2 miljoonaa kappaletta per kuukausi. Kesä on myös mehujäiden kulta-aikaa. Vaniljakermajäätelö ja tuoreet mansikat ovat helppo kesäherkku, ja tämä näkyy vaniljakermajäätelöiden myynnin kasvuna juuri mansikka-aikaan.

Vaihtelua uutuuksilla

Uutuudet ovat oleellinen osa jäätelökesää, ja uutuusmaut tuovat kaivattua vaihtelua perustuotteiden rinnalle. Uutuuksien osalta ollaan valmiita kokeilemaan erikoisiakin makuyhdistelmiä, vaikka suomalaisten suosikkimaut vuodesta toiseen ovat hyvin perinteisiä. Suklaa, mansikka, vanilja, ja lakritsi kuuluvat meillä pidetyimpien joukkoon. Tänä kesänä uutuuksissa maistuvat mm. salmiakki ja minttu. Karkkimaailmasta lainatut maut ja brändit toimivat hyvin jäätelöissä. Perinteisen kermajäätelön rinnalle tekevät tuloaan nyt myös jogurtti- ja maitojäätelöt.

Vaikka jäätelöuutuudet saavat paljon huomiota ja tuovat säpinää jäätelöaltaille, niin ehkä hieman yllättäen uutuuksien osuus myynnistä on noin 15-20 prosenttia uutuustarjonnasta riippuen. Pääosa jäätelömyynnistä tehdään siis vahvoilla perustuotteilla vuodesta toiseen.

Lue täältä, miten jäätelöä oikein valmistetaan.

Artikkelikuva: Thinkstock

infokuva

Teksti: Katja Tapio, valikoimapäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa

Mitä mieltä sinä olet?