6 väittämää suomalaisesta ruoan verkkokaupasta – osa 1/2 2

S-ryhmässä ruokaa voi ostaa verkosta pääkaupunkiseudulla, Kuopiossa, Oulussa ja Tampereella.

Ruoan verkkokauppa toimii osana Foodie.fi -palvelua. Foodieta kannattaa testata, vaikkei ruoan verkkokaupan toimitusalueella asuisikaan.  Löydät sieltä mm. kaikkien S-ruokakauppojen hinta- ja valikoimatiedot sekä lähes 10.000 reseptiä, joista voit luoda automaattisen ostoslistan.

Monella meistä arki on kiireistä ja aika on arvokasta. Silloin kun tunnit päivässä eivät tunnu riittävän, tuo ruoan verkkokauppa arkeen helpotusta säästämällä kaupassa pyörimisen ja tuotteiden keräämisen vaivan.

S-ryhmä on edelläkävijä ruoan verkkokaupassa Suomen markkinoilla. Ruokaa saa ostaa verkosta tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla,  Kuopiossa ja Oulussa kotiinkuljetettuna ja Tampereella itse noutamalla. Palvelun laajentamista uusille paikkakunnille suunnitellaan.

Vaikka ruoan verkkokauppa on bisneksenä vielä suhteellisen pientä, keskustellaan siitä julkisuudessa paljon. Aiheeseen liittyy myös paljon väitteitä, joista aivan kaikki eivät kuitenkaan perustu todellisuuteen. Keräsin yhteen kuusi tällaista väitettä. Tässä bloggauksessa vastaan kolmeen yleiseen väitteeseen.

Seuraa Patarumpua: julkaisen uuden bloggauksen ensi viikon lopussa. Siinä vastataan kolmeen seuraavaan väittämään.

Ruoan verkkokauppa on Suomessa vielä lapsenkengissä

Oikein.

Ruoan verkkokauppa on itse asiassa pientä ympäri maailman. Euroopan selkeä edelläkävijä on Iso-Britannia, jossa kaikki suurimmat kaupparyhmät Tescon johdolla ovat aktiivisia ruokaverkkokaupan toimijoita. Ruotsissa on ihastuttu valmiskassipalveluihin, Venäjällä puolestaan ei ole kuin yksi aktiivinen toimija.  Yhdysvallat on monella tuotealueella verkkokaupan mammutti, mutta ruoan ostamisessa opetellaan sielläkin vielä aakkosia. Euroopassa Ranska on noutokaistojen luvattu maa.

S-ryhmässä olemme kulkeneet Suomessa kehityksen etulinjassa rakentaen ruoan verkkokauppaa vuodesta 2010 lähtien. Samalla olemme huomanneet, että täysin uuden palvelun rakentaminen ei tapahdu yhdessä yössä. Tavoitteenamme on pysyvä markkinajohtajuus ruoan verkkokaupassa. Asiakkaalle tämä tarkoittaa helppokäyttöistä ja luotettavaa palvelua edulliseen hintaan. Nykyiset prosessit ja järjestelmät on alunperin rakennettu kivijalkamyymälöitä varten, ja on tehtävä paljon työtä, jotta esimerkiksi IT-järjestelmät saadaan tukemaan ruoan verkkokauppaa mahdollisimman hyvin.

Ruoan verkkokauppa korvaa kivijalkakaupoista ostamisen

Väärin.

Iso-Britanniassa ruoan verkkokauppaa on kehitetty jo parikymmentä vuotta useamman toimijan voimin. Britanniassa asukasmäärät ja asuintiheys ovat merkittävästi Suomea suuremmat, ja esimerkiksi Lontoon kaupunkialueella asuu noin 12 miljoonaa ihmistä. Aika iso luku verrattuna koko Suomen reiluun viiteen miljoonaan asukkaaseen. Suuremmat volyymit ovat mahdollistaneet Iso-Britanniassa myös toiminnan automatisoinnin suuremmassa mittakaavassa kuin mitä Suomessa on järkevää tehdä.  Kaikesta tästä huolimatta Iso-Britanniassa ruoan verkkokaupan osuus koko ruokakaupasta on noin 4,4%. Suurin osa ruoasta ostetaan siis edelleen kivijalkamyymälöistä.

Onkin hyvä ajatella ruoan verkkokauppaa hyvänä vaihtoehtona. Se tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden säästää aikaa, helpottaa normaalia ostosrumbaa ja Foodie-palvelun käyttö tuo myös mukavaa vaihtelua ja ideoita arjen ruokiin. Osa asiakkaista haluaa ostaa ruoat aina verkosta, osa käyttää verkkoa ruokaostoksiin vain silloin tällöin. On hyvä muistaa, että Suomessa on vahva myymälöiden verkosto, ja ruokakauppaan pääsee helposti riippumatta siitä missä päin asuu. Ruokaostokset ovat myös monelle mukavaa ajanvietettä. Nämä tekijät pitänevät kivijalkamyymälät pääasiallisena ostokanavana jatkossakin.

Ruoan verkkokauppa on nykymallissaan tappiollista toimintaa

Oikein.

Ruoan verkkokaupassa tuotteet kerätään asiakkaan puolesta odottamaan noutoa, tai kuljetetaan kotiovelle asti. Tämä lisää kaupan työtä, ja siten kustannuksia. Keräilyn tehokkuus ja kapasiteetti, tilausten määrä ja logistisen toimitusketjun optimointi ratkaisevat sen, kuinka edullisesti tuo asiakkaan hyväksi tehtävä lisätyö on mahdollista toteuttaa. Tuoteturvallisuus ja kylmäketjun katkeamattomuus ovat avaintekijöitä ruoan verkkokaupassa, ja toiminta onkin suunniteltava huolellisesti nämä tekijät huomioon ottaen.  Kun kaupan omat tekemiset on suunniteltu ja hiottu loppuun asti, uskon, että palvelua pystytään tarjoamaan niin, että toiminta on kaikille osapuolille kannattavaa.

 

Artikkelikuva: HOK-Elanto, Alepa Kauppakassi

infokuva

Matti Torniainen, verkkokaupan päällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa

2 vastausta artikkeliin 6 väittämää suomalaisesta ruoan verkkokaupasta – osa 1/2

  1. Daniel Malinen sanoo:

    Ruuan verkkokaupan tavoitteet kuulostaa mielestäni väkinäisiltä ja keinot asiakkaiden pakottamiselta valitsemaan verkkomyynti (mm vähennetään myymälän valikoimaa ja palvelua siirtämällä ne verkkokauppaan). Lisäksi kaupunkien taajama alueilla muutenkin palvelujen siirtyminen ainoastaan sähköisiksi on ollut turhankin nopeaa. Satuin törmäämään artikkeliin netissä ja ajattelin kommentoida.

  2. Matti Torniainen, SOK sanoo:

    Kiitos kommentista Daniel! En näe että ruoan verkkokaupassa oltaisiin asiakkaita väkisin viemässä verkkomyynnin piiriin tai pakottamaan valitsemaan verkkomyynti. Ennemminkin pyrkimyksenä on parantaa palvelua tarjoamalla vaihtoehto niille, jotka kaipaavat ruoan verkko-ostamista mutta samalla säilyttää palvelu ja valikoima myymälässä. Me teemme ruoan verkkokauppaa pitkälti myymäläkeräilynä, jolloin valikoima ja hinnat ovat samat riippumatta siitä ostaako asiakas tuotteet verkosta vai käykö hän ostamassa myymälässä. Samalla verkkokauppa palvelukanavana sopii yhdelle asiakkaalle ja tiettyyn hetkeen paremmin ja myymäläostaminen taas toiselle asiakkaalle ja toiseen aikaan.

Mitä mieltä sinä olet?