6 väittämää suomalaisesta ruoan verkkokaupasta – osa 2/2 0

  • S-ryhmä on edelläkävijä ruoan verkkokaupassa Suomen markkinoilla.
  • Ruokaa saa ostaa verkosta tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, Kuopiossa ja Oulussa kotiinkuljetettuna ja Tampereella itse noutamalla.
  • Palvelun laajentamista uusille paikkakunnille suunnitellaan.
  • Tutustu Foodie-palveluumme, jossa myös ruoan verkkokauppa toimii.

Vaikka ruoan verkkokauppa on bisneksenä vielä suhteellisen pientä, keskustellaan siitä julkisuudessa paljon. Aiheeseen liittyy myös paljon väitteitä, joista aivan kaikki eivät kuitenkaan perustu todellisuuteen. Keräsin yhteen kuusi tällaista väitettä. Tässä bloggauksessa vastaan kolmeen yleiseen väitteeseen. Lue kolme ensimmäistä väittämää ja vastausta täältä.

Hinta, laatu ja vaivattomuus ratkaisevat ruoan verkkokaupan menestymisen

Oikein.

Digitaalisuuden myötä kattava ja helppo vertailtavuus myymälöiden ja tuotteiden osalta on mahdollista myös ruoan osalta. Tämän vuoksi ruokaostokset tehdään verkossakin sieltä mistä saadaan oma ostoskori halvimpaan hintaan. Suuri asiakasvirran siirtymä verkkokauppaan tapahtuu, kun hinnat ovat verkkokaupassa vähintään samalla tasolla kuin halvimmissa myymälöissä. Silloin ruoan verkkokaupan tuomat hyödyt konkretisoituvat asiakkaille paremmin ja keräilyn ja kotiin toimituksen arvo arjen helpottumisessa on helpompi havaita. S-ryhmän verkkokaupassa tämä on huomioitu siten, että hinnat ovat samat kuin myymälöissä, mutta keräilystä ja toimituksesta veloitetaan pieni maksu.

Liian vaikea tilausprosessi tai epäonnistuminen toimitettujen tuotteiden laadussa ovat suurimmat esteet säännölliselle verkkokauppa-asiakkuudelle. Verkosta on pystyttävä tarjoamaan ostokset helppojen sovellusten ja nettipalvelun välityksellä, ja tuotteiden on oltava jopa tuoreempia kuin mitä asiakas itse myymälässä valitsisi. Luottamus rakennetaan pidetyillä lupauksilla – on kyse sitten tuoreista ja laadukkaista tuotteista, tai oikeaan aikaan toimitetuista tilauksista.

Lisäksi tuotteiden on oltava asiakkaan saavutettavissa joka hetki laitteesta riippumatta. Siksi olemme panostaneet selainkäyttöliittymän lisäksi myös mobiiliin ruoan verkkokauppaan, ja Foodien mobiilisovellus onkin saatavilla älypuhelimeen sekä iOS- ja Android- että Windows Phone -käyttöjärjestelmille. Näin esimerkiksi perheenäiti Helsingin Paloheinässä voi täydentää ostoslistaa puhelimella kokatessaan ruokaa perheelle.

Ruoan verkkokaupasta ostetaan samoja tuotteita kuin kivijalkamyymälöistä

Oikein.

S-ryhmä tarjoaa tällä hetkellä ruoan verkkokaupan osalta saman valikoiman, joka on asiakkaan ostettavissa kivijalkamyymälästä. Verkkokauppa on toteutettu yhteistyössä Foodien kanssa, joka toteuttaa verkko-ostoympäristön asiakkaan suuntaan näkyvän Foodie-ruokasuositus- ja reseptipalvelun lisäksi. Valikoima vaihtelee 5500 tuotteesta yli 20.000 tuotteeseen riippuen keräilymyymälästä.

HOK-Elanto avaa syksyllä Alepa Kauppakassi – myymälän, joka keskittyy palvelemaan ruoan verkkokaupan asiakkaita, ja jonne asiakkaat eivät pääse sisälle. Kyseiseen ns. darkstore-myymälään tulee kuitenkin ruokaostosten noutopiste. Alepa Kauppakassi –myymälän valikoimaa täydennetään sisältämään laajempi valikoima tuotteita, joita esimerkiksi lapsiperheet tarvitsevat, mutta joita ei ole rajallisen tilan vuoksi mahdollista pitää kivijalka-Alepan valikoimassa (esimerkiksi erilaiset vaipat).

Suuri osa asiakkaiden ostamista tuotteista pysyy ostoskerrasta toiseen samana – noin 70% ostetuista tuotteista mahtuu 1250 tuotenimikkeen sisälle. Verkosta ostetuissa tuotteissa ei siten ole suurta eroa siihen, mitä tuotteita myymälöistä ostetaan. Kymmenestä ostetuimmasta tuotteesta kahdeksan on hedelmiä tai vihanneksia. Myös muut tuoretuotteet ovat vahvassa roolissa.

Vaikka monella aiheeseen ensi kertaan törmäävällä saattaa olla mielikuva, että ruoan verkkokauppa hyödyttää vain diginatiiveja nuoria, on asiakkaista suuri osa lapsiperheitä ja senioreita. Heille palvelut tarjoamat hyödyt korostuvat, ja keräilystä ja toimituksesta maksettava kustannus on pieni verrattuna säästettyyn aikaan ja vaivaan.  Myös yritysasiakkaille ruoan verkkokauppa on helppo ja kustannustehokas tapa hankkia kokoustarjoilut.

S-ryhmä tietää tarkalleen miten ruoan verkkokauppa tulee rakentaa optimaalisesti

Väärin.

S-ryhmässä on muutaman vuoden kehitystyön myötä opittu paljon ruoan verkkokaupan palvelun tuottamisesta ja prosesseista. Tärkein sidosryhmämme kehitystyössä ovat olleet asiakkaamme, joilta olemme saaneet paljon palautetta ja kommentteja palvelun suhteen. Uskomme, että voimme luoda asiakkaillemme parhaan mahdollisen palvelun yhteistyössä heidän kanssaan, ja siksi toivomme että avoin keskusteluyhteys säilyy jatkossakin. Lisäksi Foodie rakentanut palvelua ketterästi, kehittäen sekä verkkokaupan sisäisiä prosesseja että palvelukokemusta asiakkaiden suuntaan. Haemme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia yhdessä esimerkiksi järjestelmä- ja laitetoimittajien ja startupien kanssa, sillä toimiala on nuori ja kehitettävää on vielä paljon.

infokuva

Teksti: Matti Torniainen, verkkokaupan päällikkö, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?