Erikoisuudet myyvät myös oluthyllyllä 0

Keskiolut on S-ryhmän ruokakauppojen myydyimpiä tuotteita heti maidon ja banaanien jälkeen.

Peruslagerit myyvät edelleen litroissa mitattuna parhaiten, mutta nyt maistuvat myös erikoisemmat oluet. Etenkin nuoret ovat trendikkäiden pienpanimo-oluiden perään.

Peruslager-oluen myynti on laskussa maailmanlaajuisesti, jopa hyvin tunnetussa olutmaassa Tsekissä. Oluen myyntilukuja pitävätkin nyt yllä erikoisoluet ja nimenomaan pienpanimoiden oluet eli ns. Craft-beerit. Erityisesti monivivahteiset Ale-tyyppiset oluet ovat tämän päivän menestyjiä. Myös vehnäoluet ovat löytäneet uusia ystäviä viime vuosina.

Pienpanimobuumi jyllää myös Suomessa

Pienpanimobuumi  on saanut alkunsa USA:sta ja leviää kulovalkean tavoin Eurooppaan: nyt myös tänne pohjoiseen Suomeen.

Pienpanimoksi määritellään tuotantolaitos, joka valmistaa kalenterivuoden aikana olutta enintään 10 miljoonaa litraa.

Tällä hetkellä Suomessa on nelisenkymmentä pienpanimoa. Tuntuu hieman siltä, että jokaisella paikkakunnalla pitää olla oma panimo. Paikkakunnan panimon oluet ovat lisäksi usein nimetty hauskasti ja käyttäen kunkin paikkakunnan omia perinteitä ja sanontoja.

Ketjuvalikoimissa 35 pienpanimo-olutta

Pienpanimokursseille on tällä hetkellä niin suuri kysyntä, etteivät läheskään kaikki niille mahdu. Kursseja onkin lisätty mahdollisuuksien mukaan.

Viime vuonna meillä S-ruokakaupoissa oli ketjuvalikoimissa tarjolla noin 35 erilaista pienpanimon valmistamaa olutta. Viime vuosikymmenen puolivälissä niitä oli tuskin puolet siitä. Ketjuvalikoimien lisäksi myymälöiden valikoimista löytyy useita pienien paikallisten panimoiden oluita.

Uudestisyntynyt 1840-luvun olut

Kesällä 2010 Ahvenanmaan saaristosta löydettiin vanha laivanhylky, jossa oli 145 samppanjapullon lisäksi viisi pulloa 1840-luvulta peräisin olevaa olutta.

Teknologian tutkimuskeskus VTT analysoi oluen tarkoituksenaan luoda tuote uudelleen. Ahvenanmaalainen panimo Stallhagen on nyt yhteistyössä kansainvälisen tiimin kanssa onnistunut rekonstruoimaan oluen, jota pidetään yhtenä maailman vanhimmista säilyneistä oluista.

Kehitystyöhön on kuulunut analyyseja, useita koe-eriä ja makuraateja. Tutkimukset osoittivat, että kysymyksessä on kolme erityyppistä olutta; kaksi kirkasta ja kullankeltaista ja yksi tummempi.

Stallhagen 1843 – enemmän viini kuin olut

Nyt myyntiin tullut Stallhagen 1843 on spontaanihiivaolut, jonka valmistuksessa on käytetty ainutlaatuista yhdistelmää mallasta, vehnää ja mikro-organismeja. Näitä ei normaalisti nykyisistä oluista löydy.

Olut on väriltään kullankeltainen, ja siitä puuttuvat oluelle tyypilliset katkero- ja humala-aromi lähes kokonaan. 1800-luvun panimoissa humalan rooli ei ollut yhtä tärkeä kuin se on tänä päivänä.

1843 muistuttaa makuprofiililtaan enemmän viiniä kuin olutta. Siinä on selkeää raikkautta ja hedelmäisyyttä sekä hienovaraisen pehmeää mausteisuutta. Tuoksu on raikas, hapokas ja kukkaisen hedelmäinen.

Tämän todellisen oluterikoisuuden löydät nyt myös Prismojen ja suurimpien S-markettien hyllystä.

 

Artikkelikuva: Thinkstock

infokuva

Teksti: Kari Häsä, valikoimapäällikkö, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?