Budapesteja lasikulhossa: joulumakeisia ostetaan tunteella 0

10 myydyintä joulumakeista:

(Lähde: S-ryhmän markettien myyntidata)

 

  1. Panda Juhlapöydän konvehteja (300g)
  2. Karl Fazer maitosuklaakonvehti (kääreellinen, 320g)
  3. Geisha-boksi (kääreellinen, 350g)
  4. Panda Juhlapöydän konvehteja 3-pack
  5. Julia -boksi (kääreellinen, 350g)
  6. Wawi suklaakalenteri
  7. Pätkis-boksi (kääreellinen, 320g)
  8. Karl Fazer sinivalkoinen boksi (kääreellinen, 320g)
  9. Fazer joulusuklaa (kääreellinen,320g)
  10. Panda Enkeli-suklaapatukat

Joulu on makeiskaupan ykkössesonki. Etenkin suklaa kuuluu monen jouluun yhtä oleellisesti kuin joulukuusi.

Joulumakeisten ostossa suositaan lapsuudesta tuttuja klassikkoja: Vihreät kuulat, Juhlapöydän konvehdit, Wiener Nougatit ja ne Budapestit… Kaikki makeisia, joita harva ostaa muulloin kuin jouluna. Kun karkki sulaa suussa, mieli kulkee lapsuusajan jouluun: makuihin, tuoksuihin ja tunnelmaan.

Karkkia kaikille – ja ylikin

S-ryhmän ruokakaupoissa joulumakeisia myydään tänäkin jouluna yli 6 miljoonaa pakkausta. Siitä riittää jokaiselle suomalaiselle jotain, ja vielä jää ylikin. Yhtä koviin lukemiin päästään vain pääsiäisenä, mutta silloin ostetaan myynti muodostuu pienemmistä ”pakkauksista” eli suklaamunista.. Mitään varsinaisia trendejä ei ole selkeästi näkyvissä, koska jouluna on lupa herkutella eikä silloin liikoja kaloreita lasketa.

Pitkän ajan kulutustrendejä seuratessa joulumakeisia ostetaan ehkä hivenen maltillisemmin kuin vielä muutamia vuosia sitten. Yksi selitys saattaa olla se, suklaarasioiden asema hätävaralahjana on hivenen horjunut.

Suomalaisten tapa ostaa suklaata eroaa melkoisesti keski-eurooppalaisesta suklaakulttuurista. Suomessa suklaassa tärkeintä on maku ja meillä luotetaan tuttuihin ja perinteisiin brändeihin. Muualla Euroopassa panostetaan taas huomattavasti rasioiden koristeellisuuteen. Eteläisemmässä Euroopassa suklaarasia on yleinen tuominen aina vieraisille mentäessä.

Käärekohvehtien suosio suurta

Joulusesonki alkaa joulukalenterilla, joita on tänäkin vuonna myyty S-ryhmän ruokakaupoissa yli 400.000 kappaletta. Perinteiset suklaakalenterit ovat saaneet seurakseen erilaisia sokerimakeisia sisältäviä kalentereita. Myös laatusuklaan ystävät löytävät tätä nykyä oman makunsa mukaisia joulukalentereita.

Muussa makeispuolessa suklaa pitää pintansa ykkössuosikkina. Siinä, missä rasiat olivat aikaisemmin se juttu, ostetaan nyt erityisen paljon kääreellisiä konvehteja. S-kaupasta ostettua ikisuosikkia Pandan Juhlapöydän konvehtia nautitaan suomalaiskodeissa yli miljoona rasiaa ja Fazerin kääreellisiä konvehtibokseja kärrätään kaupoistamme koteihin jopa 2 miljoonaa rasiaa.

Siispä nautitaan: joulu on kerran vuodessa vaan!

 

Artikkelikuva: Thinkstock

 

infokuva

Teksti: Nina Paavilainen, valikoimapäällikkö, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?