Luomututkimus paljastaa: jos ei ole tietoa, ei ole uskoa 4

Hyvää tietoa luomusta löydät esimerkiksi Luomua ilman muuta -sivustolta.

Tiivis pähkinänkuoripaketti löytyy täältä

Me S-ryhmän marketkaupassa selvitimme yhdessä Arlan ja Pro Luomun kanssa kuluttajien suhtautumista luomutuotteiden ostamiseen.

Tutkimuksen tavoitteena oli perata esiin luomun ostamisen motiiveja ja toisaalta esteitä.

Tutkimuksen toteutti Consumer Compass Oy. Se koostui neljästä ryhmäkeskustelusta, joihin osallistui yhteensä 33 henkeä sekä nettikyselystä, johon vastasi 477 suomalaista.

Tieto vähentää tuskaa

Luomua säännöllisesti käyttävät tuntuivat tietävän tarkastikin,  mitä luomu oikeasti tarkoittaa esimerkiksi raaka-aineiden, valmistuksen ja eläinten kasvatusolosuhteiden vaatimusten suhteen.

Kun tietämystä oli, niin uskoa ja luottamusta luomutuotteisiin löytyi aivan toisella tavalla kuin luomua vähemmän käyttävien joukosta. Heille oli epäselvempää,  mitä luomu oikeasti tarkoittaa esimerkiksi eläinten syömän rehun osalta? Luomua vähän käyttäviä epäilytti myös esimerkiksi se, mitä lisäaineita valmistuksessa saa käyttää vai saako käyttää mitään.

Jos ei ole tietoa, ei ole luottamusta, ja toisaalta epäilykset luomua kohtaan ovat vahvemmat.

Ryhmäkeskusteluissa mietittiin esimerkiksi sitä, mikä tekee maidosta luomun ja valvooko mikään viranomainen tätä oikeasti.

Terveellisyysmielikuva osa luomua

Vähemmän luomua käyttävien epäilyksistä huolimatta luomuun liittyi vahvasti kotimaisuus, lähituotanto, eettisyys, puhtaus, hyvä maku ja laatu sekä terveellisyys.

Terveellisyys nähtiin puhtautena, lisäaineettomuutena ja tuoreutena.

  • ”Se on jotakin mihin mielellään satsaa, kun tekee lapsille ruokaa, jotta pysyvät terveenä”
  • ”Onhan se terveellisempää – toivon mukaan ainakin”.

Jälkimmäinen viittaus kuvaa hyvin epävarmuutta luomun paremmuudesta terveellisyyden suhteen vähemmän luomua käyttävien joukossa.

Ulkomainen luomu epäilyttää

Myös ulkomaiset luomutuotteet herättivät epäilyksiä:

  • ”Jos mun eteen laitetaan espanjalaista luomua, niin vähän epäilyttää, että ainoa luomu siinä on se tarra”.

Luomua toivotaan ja siihen uskotaan, mutta toisaalta epäillään. Tiedon puutteella on tähän suuri vaikutus:

  • ” Meilläkin on ollut luomuviikkoja päiväkodissa, mutta ei me silti sen kummemmin tiedetä – on vaan että luomupuuro”.

 Kotimaisuus arvossaan

Oikeastaan kaikilla kuluttajilla luomun edustamat arvot, kuten terveellisyys ja puhtaus, olivat tavoittelemisen arvoisia asioita elintarvikkeissa.

Kuitenkin useimpien kuluttajien mielestä nämä arvot on mahdollista saavuttaa myös ilman luomua.

Kotimaisia elintarvikkeita ja lähiruokaa pidettiin kautta linjan puhtaina ja terveellisinä vaihtoehtoina.  Useimpien mielestä kotimainen tuote olisi parempi valinta kuin ulkomainen luomutuote.

Tähän suurin syy todennäköisesti on epäilys ulkomaisten tuotteiden aitoudesta ja puhtaudesta ja suuri luottamus kotimaisia elintarvikkeita ja suomalaista elintarvikevalvontaa kohtaan.

Lisää tietoa kaivataan

Varsinkin kotimaisia luomutuotteita pidettiin erittäin kiinnostavina ja niistä kaivattiin lisätietoja. Tietoja kaivattiin varsinkin siitä, mitä luomu oikeasti merkitsee ja tarkoittaa eri tuotteissa ja mitkä ovat luomun edut eri tuotteissa.

Lisäksi kuluttajia kiinnosti tieto, miten jokin tuote saa luomusertifikaatin ja ovatko kriteerit samoja eri maissa ja voiko ulkomaisiin sertifikaatteihin luottaa.

Tutkimuksen perusteella kuluttajat näkivät useita motiiveja luomun käytölle, kun tietoa on riittävästi.

Yksi tärkeimmistä ostamisen esteistä oli hinnan lisäksi tiedon ja sitä kautta luottamuksen puute.

 

Artikkelikuva: Thinkstock

infokuva

Teksti: Katariina Roininen, Consumer Insight Analyst, S-ryhmän marketkauppa

4 vastausta artikkeliin Luomututkimus paljastaa: jos ei ole tietoa, ei ole uskoa

  1. Tuomo Kalliokoski sanoo:

    Tutkimustieto paljastaa, että luomu ei ole terveellisempää ihmiselle kuin normaali ruoka, eikä se myöskään ole parempaa luonnolle kuin normaalituotanto. Lisäksi luomueläimille asetetaan lääkintärajoituksia, joka on mielestäni lähellä eläinrääkkäystä.

  2. Tom Bergfors sanoo:

    Trollaukseksi Tuomo Kalliokoskella melko vaisu viesti, toki väitteille huutonaurua noin ylipäätään. Laitatko vielä tähän “tutkimustietoosi” linkin/viitteen, kiitos ;)? Itse asiassa pitäisi kai oikeastaan jonkun sosiologin tms. tutkia sinua, mistä sinussa aidosti tällainen luomuviha syntyy? Että perjantaiaamuna sauhuat netissä esittäen siitä älyttömiä väitteitä? Luomuun kun voi kiivaimmillaankin suhtautua täysjärkinen korkeintaan olankohautuksella. Älä osta jos et osta. Seuraavaksi sokerittomien tuotteiden valhellisuuden kimppuun? Ja jos trollaamisen sijasta perehtyisit asiaan, näkisit kyllä sen toisin..

  3. Tavis sanoo:

    Kylläpähän se on niinpäin, että tiedon lisääntyminen vei sen uskon ja luottamuksen, mikä luomuun joskus oli. Yksinkertaisesti ei ole ekologisesti eikä taloudellisesti järkevä ruuan tuottomuoto ja eläinten hyvinvointi pitää asettaa tavoitteeksi muutoin. Maanviljelijät, jotka luomussa, heillä huomattavasti suuremmat tuet luomutuotannolle ja satomäärät liian pienet. Onneksi pääsin luuloista eroon eikä tarvitse stressata, kun en maksa itseäni kipeäksi luomusta.

Mitä mieltä sinä olet?