Somelaiset syöksyivät keskustelemaan ruoan hinnasta 0

Suosituimpien ruokien halpuuttaminen poiki 1,7 miljoonaa asiakaskohtaamista Prisman Facebook-sivulla. S-ryhmän omat sivustot Patarumpu.fi ja Foodie.fi kaatuivat poikkeuksellisten käyttäjäpiikkien vuoksi.

Julkistimme sunnuntaina 18.1.2015, että sitoudumme laskemaan 400 suosituimman elintarvikkeen hintoja Prismoissa ja sadan suosituimman hintoja S-marketeissa. Kyseessä on suurin käänne S-ryhmän marketkaupassa vuosikymmeneen.

Sunnuntaina puoliltapäivin annettua ilmoitusta seurasi ennätyksellisen vilkas ajatustenvaihto.

– Toivoimme laajaa yhteiskunnallista keskustelua ruoan hinnasta. Ihmiset todella heittäytyivät mukaan. Heidän innokkuutensa yllätti meidät täysin. Viestimme asiakkaille tärkeästä aiheesta oikealla sävyllä ja oikeaan aikaan,  kertoo marketkaupan Community Manager Juha-Matti Levo.

#halpuuttaminen puhutti

Prisman Facebook-sivulle tähän mennessä tehdyt postaukset ovat keränneet 38 000 tykkäystä, 1800 jakoa  ja 1200 kommenttia. Kaikkiaan Prisman Facebook-päivitykset ovat johtaneet sunnuntain ja maanantain aikana 1,7 miljoonaan FB-asiakaskohtaamiseen.

S-ryhmän twiiteissään käyttämä #halpuuttaminen nousi Suomen tag-listalle, ja Twitter-kansa otti sen heti omakseen. Maanantaina #halpuuttaminen oli listan kolmen suosituimman joukossa.

Keskustelu jatkuu!

Asiakkaiden aktiivisuus on ollut S-ryhmän some-historiassa ennätyksellistä, vaikka ruoan hinta puhuttaa paljon tavallisessa arjessakin. Kun S-ryhmä julkaisi maanantai-iltapäivänä päivitetyn Prisman TOP100-halpuutustuotteen listan, sen omat verkkosivustot Patarumpu.fi ja hintatiedot listaava Foodie.fi kaatuivat.

– Keskustelun vilkkauden ohella yllätti se, miten paljon positiivista ja nyt tehtyä linjanmuutosta tukevaa viestiä saimme. Kritiikkiä on tullut, mutta alituisesta valittamisestakin on valitettu, Levo toteaa.

Kaikki valtakunnalliset mediat uutisoivat hintojen halpuuttamista näyttävästi. Verkkouutissivustojen kommenttiosiot täyttyivät keskustelusta.

– Kiitämme osallistujia ja mediaa energisestä, moniäänisestä, tasapuolisesta ja kriittisestä käsittelystä. Ne ovat laadukkaan keskustelun tunnusmerkkejä!

– Vilpitön toiveemme on, että avoin keskustelu jatkuu, Levo kannustaa.

Kuva: Prisma Facebook

Mitä mieltä sinä olet?