Elämä ei ole aina reilua, halpuuttaminen on 21

Ruoan halpuuttaminen on hyvä uutinen jokaisen ruokaostoksilla käyvän kukkarolle. Mutta onko se joltain pois tai koituuko se jopa jonkun haitaksi?

Näitä kysymyksiä olemme viimeisen viikon aikana nähneet niin mediassa kuin meille suoraan esitetyissä asiakaspalautteissakin.

Ruoan hinta ja sen muodostuminen on siitä vänkä juttu, että yksiselitteisiä ja helppoja syy-seuraussuhteita harvoin on. Vaikuttavia tekijöitä on paljon viljan hinnalla keinottelevista spekulatiivisista sijoittajista naapurimaan poliittiseen vakauteen. Vaikutusketjut ovat moninaiset, vaikka puhuttaisiin täysin kotimaisesta tuotteesta.

Tämä nähtiin myös tänään, kun yhteistyökumppanimme Valio ilmoitti maidon tuottajahinnan laskusta. Syinä hinnan laskuun listattiin Venäjän tuontikiellot, alhaiset maailmanmarkkinahinnat sekä suomalaisten kuluttajien ostovoiman heikkeneminen.

Halpuuttaminen koituu kotimaisen eduksi

Tilanne ei ole helppo. Suomen taloudella ei mene tällä hetkellä hyvin ja kotimainen elintarviketeollisuus on kärsinyt volyymin hiipumisesta. Koneet eivät käy täydellä kapasiteetilla, raaka-aineelle ei ole kysyntää entiseen malliin.

Se, että me S-ryhmän marketkaupassa olemme trimmanneet oman toimintamme sellaiseen kuntoon, että voimme rohkeasti halpuuttaa Prismojen hintoja, on hyvä juttu kaikille. Erityisen hyvä juttu se on kotimaiselle tuotannolle ja teollisuudelle, koska 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista.

Meille halpuuttaminen tarkoittaa sitä, että ennustamme kotimaisen teollisuuden suosikkituotteille aikaisempaa huomattavasti suurempia myyntimääriä. Teollisuus katsoo määräennusteitamme ja päättää sen, millä hinnalla tuotteet meille myy.  Reilua kaikille.

Tässä tilanteessa on entistä tärkeämpää pitää kotimaisen ruokaketjun rattaat pyörimässä.

Halpuuttaminen on hyvä uutinen. Se koituu lopulta meidän kaikkien hyödyksi.

infokuva

Teksti: Jari Simolin, hankintajohtaja, S-ryhmän marketkauppa

21 vastausta artikkeliin Elämä ei ole aina reilua, halpuuttaminen on

  1. Petri Pollari sanoo:

    Voisiko tukkuporras ja kauppa kertoa omat kateprosenttinsa, että kuluttajat pääsisivät arvioimaan jokaisen osan halpuutamisasteen?

    • Jari Simolin sanoo:

      Katteen jakautumisesta elintarvikeketjussa on tehty monta selvitystä, hiljattain mm. MTT on julkaissut oman selvityksensä. Osuuskaupan tulostiedot ovat julkisia, ja ne löytyvät Kaupparekisteristä. Tuote- tai tuoteryhmätason tietoja emme lainsäädännöstä johtuen voi julkistaa. Halpuuttamista voi hyvin arvioida vertailemalla kuluttajahintoja eri kaupan toimijoiden kesken. S-ryhmän hinnat löytyvät http://www.foodie.fi

  2. Antti Arminen sanoo:

    SOK:n pääjohtaja Heikkilä kertoi viikko sitten MTV:n aamussa hinnoittelun olevan riippuvaista mm. maailmanmarkkinahinnoista. Viljan hinta romahti maailmanmarkkinoilla jo vuosi sitten. Vastaavasti Suomessa hinnat ovat olleet vuosikausia noin 15 – 20 % alle maailmanmarkkinahintojen. Millä yhtälöllä myymänne leipä on siis jatkuvasti Euroopan tyyriimmäksi hinnoiteltu?

    • Jari Simolin sanoo:

      Viljan hinta määräytyy aika lailla globaalisti. Viljan hinnan osuus lopputuotteen hinnasta vaihtelee, mutta on usein yllättävänkin pieni. Tämä johtuu Suomen korkeista tuotantokustannuksista. On tärkeää muistaa, että S-ryhmä ei osta raaka-aineita, vaan ostaa valmiin tuotteen elintarviketeollisuudelta. Teollisuus ostaa raaka-aineensa tuottajilta.

  3. Arto Isomäki sanoo:

    Suomessa on hehtaarimarketteja moninkertaiselle asiakasjoukolle, mitä on asiakkaita. Hallit kumisevat pääosan ajastaan tyhjyyttään ja ovat mitoitettuja vuoden muutamia ruuhkahuippuja varten. EI kai se ole tavarantoimittajan vika, jos kauppa on tehnyt yli-investointeja ja marketti on väärässä paikassa. Nyt se kuitenkin maksatetaan raaka-aineiden tuottajilla. Laittakaa kannattamattomat hehtaarihallit pulveriksi ja maantiehen, niin alkaa kiinteistökulut laskea..

    • Jari Simolin sanoo:

      S-ryhmä on trimmannut omia toimintojaan, jotta halpuuttaminen on ollut ylipäänsä mahdollista. Osana tätä trimmausta on ollut mm. kauppapaikka-arvioinnit sekä investointitason laskeminen. Median keskustelusta on voinut saada virheellisen kuvan, että S-ryhmän toiminta vaikuttaisi negatiivisesti tuottajahintojen kehitykseen tai kotimaiseen teollisuuteen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan halpuuttaminen perustuu S-ryhmän oman toiminnan tehostumiseen.

  4. Anssi Sirviö sanoo:

    Eiköhän tässä kuitenkin ole loppupeleissä kyse siitä että kauppa painaa tarkoituksella suomalaista (brändi) elintarviketuotantoa suohon jotta saadaan enemmän tilaa kaupan omille merkeille ja jotta taas saadaan kotimaista elintarvike tuotantoa tiukemmalle. Sillä tavoin saadaan kaupan kate maksimoitua, koska kuluttajahintaahan ei ole pakko tuossa tilanteessa enää alentaa. Nykyinen osuuskauppa on unohtanut täysin juurensa näiden “modernien ekonomien” johdossa.

    • Jari Simolin sanoo:

      S-ryhmä on aidosti ja oikeasti kuluttajan asialla. Kuten SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä on julkisuudessa todennut, palaamme nyt juurilleemme ja tarjoamme asiakkaille edullisia tuotteita. Suomalaiset tuotteet ja brändit ovat aina olleet ja ovat jatkossakin ykköstarjontaa. Olemme tehostaneet toimintaamme S-ryhmässä ja sen takia pystymme toteuttamaan halpuuttamisen.

  5. timo torniainen sanoo:

    kohta huomaatte että saattekin myydä ulkomaista kun ei ookkaa kotimaista tarjolla.voitte kusta omaan nilkkaanne tuolla halpuutus sanalla..alkuhuuma on kuluttajilla .vou hiipua teidän myynti kohta..ottakaa mallia muista maista ja vähentäkää tuotevalikoimaa..

    • Jari Simolin sanoo:

      Tehostamme toimintaamme monin eri tavoin: olemme aloittaneet määrätietoisen tehostamisen, joka on kuitenkin vasta alussa. Tarkastelemme toimintaamme kaikilla osa-alueilla, ja selvitämme, miten voimme toimia paremmin. S-ryhmä on suomalaisten kuluttajien omistama osuuskauppa, ja meille on tärkeää suomalaisen elintarviketeollisuuden ja alkutuotannon menestys. Tehtävämme on tarjota kuluttajalle myös erilaisia vaihtoehtoja, joista kuluttaja päättää, minkä tuotteen ostaa.

  6. juke sanoo:

    Hyvä kun laitatte kotimaisen tuotannon alas. Kansantalous kiittää kun ostetaan kaikki ulkomailta!

    • Jari Simolin sanoo:

      Halpuuttaminen johtaa suomalaisten tuotteiden kysynnän volyymin kasvuun. Tämän pitäisi tarkoittaa myös lisää työtä Suomeen.

  7. Anssi Sirviö sanoo:

    Vai on suomalaisen alkutuotannon menestys kaupalle tärkeää. Tämä elintarvikkeiden halpuutus (suomalaisen viljelijän halventaminen) osuu eniten juuri investoineisiin ja vastikään tilan ostaneisiin nuoriin viljelijöihin. Ihme on jos tästä ei jonkinlaista konkurssi aaltoa tiloille tule. Eli käytännössä tässä lyödään eniten juuri niitä tiloja joiden pitäisi olla tuottamassa vielä kymmenen vuoden päästäkin. Aika outoa yhteistyötä ja aika outo näkemys alkutuotannon “menestyksestä”

    • Samuli Leinonen sanoo:

      Kaupalle on aivan epäolennaista suomalaisen elintarviketeollisuuden ja siten myös alkutuotannon menestys. Ihmisillä on nälkä joka päivä ja ruoka on ostettava kaupasta. Kauppa tietää tämän ja hommaa hyllyyn sapuskaa, jolla saa parhaan katteen itselleen. Tähän on kaupalla täysi oikeus, mutta on halveksittavaa hurskastella huolesta ruokaketjun muiden osien pärjäämisestä. Jos kumppani kaatuu, niin vaihdetaan vaan kaveria.

    • Jari Simolin sanoo:

      Halpuutusta ja tuottajahintojen kehitystä ei pidä kytkeä yhteen. S-ryhmä pystyy nyt halpuuttamaan, koska olemme tehostaneet toimintaamme. Se, että tuottajahinnat näyttävät nyt laskevan Euroopan laajuisesti johtuu ennenkaikkea maailmanpoliittisesta tilanteesta, erityisesti Venäjän tuontikielloista. Myös koko Euroopan huono taloudellinen tilanne on laskenut yleisesti kysyntää. S-ryhmä ei neuvottele tai sovi tuottajahinnoista, sen tekee elintarviketeollisuus.

  8. Timo torniainen sanoo:

    itekkin ollaan asiakasomistajia ja lihantuottajia sillä tää halpuuttaminen ei tunnu oikealta..teurastamot joutuu laskemaan lihan hintaa Kevään mittaa melko varmasti ja teidän alennus lihat on monesti jauhelihaa joka on meille lihantuottajille se huonoin asia joka laskee sitä kautta hintaa.teidän on helppo kiristää kolmea isoa teurastamo kilpailemaan keskenään ja se tietää lihan hinnan laskua..

    • Jari Simolin sanoo:

      Meillä on myynnissä monia eri lihan arvo-osia, ja kuluttaja päättää, mitä viime kädessä ostaa. Totta on, että Suomessa jauhelihalla on kova kysyntä, siitä valmistetaan monissa kodeissa useasti ruokaa. Jokainen kaupan tai teollisuuden toimija kilpailee omilla ansioillaan. S-ryhmän toiminnan tehostuminen ja siitä johtuva halpuuttaminen palvelee kaikkia suomalaisia asiakkaita sekä tavarantoimittajia.

  9. Anssi Sirviö sanoo:

    Ootko poliitikon uraa ajatellut..? Puhetta tulee kyllä, vastauksia ei ja nekin mitä tulee on asian vierestä. Lisäksi “muunneltua totuutta” tulee myös. Miten tavarantoimittajan hinnan alennus voi palvella tavarantoimittajaa..? Onko se siksi helpompaa kun ei tarte veroja maksaa, koska katetta eli verotettavaa tulosta ei jää..? Tämä viimeistään todistaa sen ettei Suomessa ole elintarvikeketjua vaan ketjun pätkiä.

  10. johan sanoo:

    Jatkuvista kaupan sisäänostohintojen laskusta johtuen minun on huomenna mentävä pankin puheille kun rahat eivät enään riitä kulujen lainojen ja korkojen kattamiseksi. Terveisin Valiolainen suomalainen maidontuottaja Johan Wasström Mustio
    Ps suosikaa kuluttajat suomalaisia tuotteita ja suomailsia yhtiöitä. Arla ei ole suomalainen yhtiö!

    • Arttu sanoo:

      Entäs Arlan vs Valion maksamat hinnat. Uutisten mukaanhan Arla maksaa tuottajille paremman hinnan kuin Valio, varsinkin hinnanlaskun jälkeen? Eikö parempi korvaus Arlalta ole parempi kuin pienempi korvaus Valiolta?

  11. taneli pajunen sanoo:

    Miksi s-ryhmä mainostaa lehdissä etupäässä ulkomaisia tuotteita? Moraalitonta. Kotimaisuusaste nostettava korkeammaksi kuin vain vaivaiset 80%. 100% kotimaiset liha-ja maitotuotteet olisi todellinen houkutus kuluttajille! Ja miksi se joka tekee eniten kotimaisen ruuan eteen (maajussit ja -jussittaret), saa vähiten?

Mitä mieltä sinä olet?