Halpuuttaminen veti suomalaisten juustojen myynnin nousukiitoon 0

2 viikkoa hyviä uutisia kotimaisesta ruoasta

  • 1.3. käynnistyvä Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa –kampanja herättelee suomalaisia tutkimaan ostostensa alkuperää.
  • Me Patarummussa osallistumme kampanjaan kertomalla kahden viikon ajan hyviä uutisia suomalaisesta ruoasta S-ryhmän ruokakaupoissa.

Suomalaisten juustojen osuus S-ryhmän koko juustomyynnistä nousi halpuuttamisen jälkeen 58 prosentista 64 prosenttiin. Halpuuttamisen myötä suomalaisen laatujuusto Oltermannin myynti on kaksinkertaistunut.

Vuonna 2014 koko juustokategorian kotimaisuusaste S-ryhmän ruokakaupoissa oli 58 prosenttia. Osuus on selvästi suurempi, kuin koko maan juustomyynnin kotimaisuusaste, joka TNS Gallup Elintarviketiedon maitobarometrin mukaan kipusi viime vuonna niukasti yli 50 prosenttiin.

Putin-juusto eli Venäjän markkinoille valmistettu Oltermanni lienee yksi selkeä syy siihen, miksi suomalaisten juustojen osuus koko Suomen juustomyynnistä nousi yli 51 prosenttiin. Mediailmiöksikin nousseita Putin-juustoja myytiin myös Prismoissa syksyllä 2014.

Supersuosittu halpuutus

 Vuosi 2015 sai reippaan alun, kun S-ryhmän halpuutti tammikuussa yli 400 suositun elintarvikkeen hinnat Prismoissa. Yksi halpuuttamisen lippulaivoista oli suomalaisten suosikkijuustoihin lukeutuva kotimainen Oltermanni.

Halpuuttamisen seurauksena Oltermannin myynti on kaksinkertaistunut. Samalla suomalaisten juustojen osuus S-ryhmän ruokakauppojen koko juustomyynnistä on pongahtanut 58 prosentista 64 prosenttiin.

Eroa koko maan viime vuoden saman vuosineljänneksen kotimaisuusasteeseen on liki 13 prosenttiyksikköä. Eniten halpuuttamisesta on kärsinyt ulkomaisten kermajuustojen myynti. Pienet kotimaiset juustolat sen sijaan ovat säilyttäneet asemansa. Niiden tuotteita on ostettu entiseen malliin, osan myynti on jopa kasvanut.

 Halpuuttamisesta hyötyvät kaikki suomalaiset

 Suomalaisia laadukkaita elintarvikkeita arvostavat asiakkaat ovat ottaneet hintojen laskemisen avosylin vastaan. Halpuuttaminen hyödyttää kuluttajien lisäksi koko kotimaisen ruokatuotannon arvoketjua. Myös alkutuotantoa.

– S-ryhmä myy noin 50 miljoonaa kiloa juustoa vuodessa. Tämän juustomäärän valmistamiseen tarvitaan noin 500 miljoonaa litraa maitoa. Kun kotimaisuusaste saadaan nousemaan 10 prosenttiyksikköä, se tarkoittaa käytännössä 5 miljoonaa kotimaista juustokiloa lisää eli 50 miljoonaa Suomessa tuotettua maitolitraa. 50 miljoonaa litraa maitoa vastaa keskimäärin 160 suomalaisen maitotilan vuosituotantoa, laskee S-ryhmän marketkaupan johtaja Jukka Ojapelto.

 

Artikkelikuva: Thinkstock

Mitä mieltä sinä olet?