Luomuvuosi 2014 – kovaa kasvua taloustilanteesta huolimatta 2

Neljäsosa suomalaisista lukeutuu luomun aktiivikuluttajiin. He ostavat luomua viikoittain ja arvostavat luomussa puhtautta, ekologisuutta ja makua. Luomun aktiivikulutus painottuu pääkaupunkiseudulle ja lapsiperheisiin.

Neljännes suomalaisista on luomun pienkuluttajia. He ostavat luomua säännöllisesti ja arvostavat siinä puhtautta ja kotimaisuutta. Luomun pienkuluttajat ovat kaupunkilaisia aikuistalouksia.

Noin puolet suomalaisista ostaa luomua vain satunnaisesti tai ei lainkaan.

(Lähde: Pro Luomu / TNS Gallup 2013)

Lataa Pro Luomun Luomu Suomessa 2014 -tietopaketti täältä

Lue lisää kuluttajien luomuasenteista täältä

 

S-ryhmän ruokakauppojen luomumyynti kasvoi viime vuonna 8 prosenttia. Myydystä luomusta 66 prosenttia on kotimaista alkuperää.

”Kahdeksan prosentin kasvu on hurja lukema. Etenkin kun huomioidaan yleinen taloustilanne ja sen vaikutus ihmisten hintatietoisuuteen ja sitä kautta ostoskorin sisältöön”, valikoimajohtaja, Pro Luomu ry:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Alarotu toteaa.

S-kaupoissa eri puolella Suomea myytiin viime vuoden aikana yli 3000 erilaista luomutuotetta. Vaikka sortimentti on suuri, tulee 45 prosenttia kaikesta luomumyynnistä kymmenestä suosituimmasta luomutuotteesta.

Lähes 1200 kotimaista luomutuotetta

S-ryhmän luomumyynnin kunkku on luomubanaani. HeVi-osaston herkut muodostavat kaikkiaan reilun viidenneksen luomumyynnistä.

Hopealle luomumyyntitilastossa kirivät erilaiset maitotuotteet, luomumaidon johdolla.

Suomalaisten luomutuotteiden osuus oli viime vuonna 66 prosenttia luomutuotteiden myynnistä. Hyllyiltä löytyi lähes 1200 erilaista kotimaista luomutuotetta.

Luomua muualta

Mistä muualta luomua sitten tulee?

Myyntimäärillä mitattuna suurimmat luomutuotteiden alkuperämaat Suomen jälkeen ovat :

  • Peru (banaani)
  • Tanska (mehut, juustot, murot ja myslit)
  • Italia (hedelmät, säilykkeet ja pastat)
  • Ruotsi (kahvi, nestemäiset maitotaloustuotteet, maustaminen)
  • Saksa (lastenruoat)

Luomusäilykkeet kiinnostavat

Erityisen hyvin S-ryhmän luomukauppa kasvoi viime vuonna seuraavissa tuoteryhmissä:

  • mausteet, ketsupit ja öljyt
  • hillot, soseet ja tomaattisäilykkeet
  • lastenruoat
  • kuivatut hedelmät ja marjat, pähkinät ja siemenet.

Näissä tuoteryhmissä kotimaisen tarjonnan osuus on toistaiseksi varsin pieni. Esimerkiksi lastenruoissa ei ole tarjolla lainkaan kotimaisia luomutuotteita.

Lisää tarjontaa, lisää myyntiä

Kotimaisen luomun osalta hienoihin kasvulukuihin päästiin erityisesti muutamissa tuoteryhmissä.

  • Luomubroileri saatiin syksyllä pysyvästi valikoimiin ja sen myynti yli kaksinkertaistui edellisvuodesta. Samalla suomalaisen lihan osuus luomulihan kokonaismyynnistä kasvoi.
  • Maidon lisäksi suomalaiset tuotteet hallitsevat selvästi luomutuotemyyntiä kananmunissa, hiutaleissa ja suurimoissa, tuoreessa lihassa ja tuoreissa leipomotuotteissa.
  • Kotimaisuus on kovaa valuuttaa myös erilaisissa tuoreissa ja pakastetuissa luomumarjatuotteissa. Esimerkiksi luomumarjapakasteiden myynti kaksinkertaistui viime vuonna.
  • Suomessa paahdettu Kulta Katriina luomukahvi lanseerattiin 2014 alussa. Se nousi myyntimäärällä mitattuna suurimmaksi luomukahviksi vuonna 2014.

 

Artikkelikuva: Thinkstock

2 vastausta artikkeliin Luomuvuosi 2014 – kovaa kasvua taloustilanteesta huolimatta

  1. Marit Henriksson sanoo:

    Rainbow Luomu pikakahvi on minun ja monen tuttuni lempikahvi. Kannatan luomua ja ekoa, joten harmittaa, kun tyhjiä 100 g purkkeja kertyy jätteeksi. Pakatkaa siis please pikakahvi pusseihin (kuten X-ra pikakahvi)! Muutkin pikakahvit ja ylipäätään elintarikkeet pitäisi pakata pusseihin, sillä purkkivuoret järkyttävät meitä kuluttajia.

  2. Outi sanoo:

    Kiitos palautteesta Marit! Kiva kuulla, että Rainbow Luomu pikakahvi maistuu. Vien toiveesi saman tien eteenpäin kahvista vastaavalle valikoimapäälliköllemme.

Mitä mieltä sinä olet?