15 rekkalastia viikossa: näin hankitaan S-kauppojen sitrukset 0

Greipistä pomeloon: sitrusten lajikirjo on huima

Tutustu sitrushedelmien laajaan skaalaan täällä

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään vuosittain yli 10 miljoonaa kiloa espanjalaisia sitruksia. Mistä oranssikuoriset hedelmät meille tulevat? Mitä vaiheita niiden hankintaan kuuluu?

Sitrussesonki kestää sydäntalven yli

Sitruskausi alkaa syyskuun lopulla ja kestää aina maaliskuun loppuun. Pikkusitrusten kausi alkaa väritykseltään vihreämmällä satsumalla ja jatkuu lokakuulla oransseilla klementiineillä. Klementiinit ovat nousseet suomalaisten suosikeiksi – yksi suurimmista syistä lienee niiden helppo kuorittavuus. Appelsiinien paras sesonki alkaa tammikuussa ja jatkuu aina maaliskuun lopulle asti.

Sitrusten lajikirjo on valtava ja uusia kehitetään jatkuvasti. Tällä hetkellä tärkein kaupoissamme myytävä lajike on Clemenules, jota myydään etenkin joulun aikana. Appelsiinisuosikkeja ovat Navel eli Napa-appelsiini ja maailman viljellyin lajike Valencia. Kiivaimpina myyntiviikkoina sitruksia ajetaan S-ryhmän ruokakauppoihin Espanjasta 30 rekkalastin viikkotahdilla.

Laadusta ei tingitä

Sitrushedelmiä myydään sekä irtona, että valmiiksi verkkopusseihin pakattuna. Suomalainen haluaa valita hedelmänsä itse, joten irtotuotteet myyvät selvästi pakattuja paremmin.Pakatut sitrukset myydään S-ryhmässä Rainbow tuotemerkin alta, irtotuotteisiin ei ylimääräisiä tarroja ole liimattu – verigreippiä lukuunottamatta.

Se, että hedelmiä saadaan oikea määrä oikeaan aikaan on hankintasuunnitelmiemme ansiota. Hankimme sitrukset yhdessä pohjoismaiden muiden osuuskauppojen kanssa. Suomalaisten, tanskalaisten ja norjalaisten sitruskulutus ynnätään yhteen ja tavarantoimittajat kilpailutetaan näin syntyvän yhdistetyn hedelmämäärän perusteella.

Täysin samalaisia hedelmiä ei eri maihin kuitenkaan tule. Me S-ryhmän marketkaupan hankinnassa olemme itse määritelleet omille sitruksillemme tarkat laatuvaatimukset. Niistä käyvät ilmi muun muassa hedelmän kokoluokka, mehupitoisuus, sokeritasapaino sekä pakkaukseen ja toimitukseen liittyvät asiat.

15 sitrusrekkaa viikossa

Hinta on mahdollista sopia kiinteäksi koko kauden ajaksi tai tietyille ajanjaksoille tai se voidaan jättää  tarjouskilpailuvaiheessa avoimeksi. Avoin hinta sovitaan kauden edetessä viikoittain ja siihen vaikuttaa yleinen kysynnän ja tarjonnan perusteella määräytyvä markkinahinta sekä hedelmien laatu ja saatavuus.

Valitsemme tarjouskilpailun perusteella yhteistyökumppanimme, joille tuotamme tarkemman myyntiennusteen. Samaa hedelmää ostetaan yleensä 3-5 tavarantoimittajalta. Näin varmistetaan saatavuus ja haluttu laatutaso.

Kun hedelmien myyntikausi on päällä, teemme ostotilaukset myyntiarvioidemme ja todellisen kysynnän pohjalta aina viikoksi kerrallaan. Tämän niin sanotun lastausohjelman mukaisesti sitrukset lastataan täysinä rekkakuormina ja viiden päivän matka kohti Suomea voi alkaa. Keskimäärin lastaamme viikoittain noin 15 sitrusrekkaa.

Läpinäkyvästi tarhalle asti

Tavarantoimittajamme ovat yksityisomisteisia tai osuuskuntamuotoisia pakkauslaitoksia, joiden omistajakunnan muodostavat viljelijät itse. Yhden pakkaamon taustalla voi toimia kymmeniä viljeljöitä.
Viljelijöiden käsin poimimat hedelmät lajitellaan ja pakataan koneellisesti pakkauslaitoksissa kunkin asiakkaan erityisten toiveiden mukaisesti.

Tiedämme aina, mistä mikäkin hedelmäerä tulee. Jäljitettävyyskoodien avulla kauden aikana mahdollisesti eteen tulevat laatuongelmat ja -poikkeamat voidaan paikallistaa tiettyyn viljelijään ja tarhaan saakka.
Korjaavista toimenpiteistä sopiminen on tällöin helppoa.

 

 

infokuva

Teksti: Veli-Matti Puhakka, ryhmäpäällikkö (hankinta), S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?