S-ryhmä ja Tamminen tuovat kotimaisen luomukaritsan pääsiäispöytiin 0

Valikoimista löytyy seuraavia  Tammisen luomukaritsanlihatuotteita:

  • Luomukaritsan putkiluupaisti
  • Luomukaritsan entrecote
  • Luomukaritsan etupotka
  • Luomukaritsan sisäfilee
  • Luomukaritsan ulkofilee

Kaikki tuotteet ovat pakasteita. Valikoimat vaihtelevat tuotteittain. Tarkista saatavuus omasta myymälästäsi Foodie-palvelussa.

Parhaat pääsiäisreseptit mm. karitsanpaistin valmistamiseen löydät Yhteishyvästä

S-ryhmän ja Tammisen yhteistyö tuo ennennäkemättömän määrän kotimaista luomukaritsaa Prismojen ja suurimpien S-markettien hyllylle.

”Kotimaista luomukaritsaa on toki ollut aikaisemminkin tarjolla, mutta sitä on myyty lähinnä suoraan tiloilta ja pienemmissä kauppapaikoissa. Näin laajasti tätä tuotetta ei suomalaisille kuluttajille ole aikaisemmin tarjottu”, valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kertoo.

Alarodun mukaan kuluttajien kiinnostunut karitsanlihaa kohtaan on selvästi kasvanut.

”On hienoa, että voimme vastata kysyntään ja vieläpä kotimaisella luomutuotteella. Halpuutettujen hintojen lisäksi haluamme tarjota asiakkaillemme parhaan valikoiman ja laadukkaimmat tuotteet”.

Tuote on myös hinnoiteltu niin, että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus nauttia harvinaisesta herkusta.

”Haluamme, että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus herkutella kotimaisella karitsalla. Luomukaritsan pakastetun putkiluupaistin kilohinta on nyt Prismassa 19,90 euroa”.

Ei villasukkaa

S-ryhmän kaupoissa myytävät luomukaritsat tulevat viideltä suomalaiselta luomulammastilalta. Kotimaisen lampaanlihan tuotanto on määrällisesti vielä erittäin pientä esimerkiksi naudan- ja sianlihan tuotantoon verrattunna. Pro Luomun tuore tilasto kuitenkin kertoo, että kotimaisen luomulampaanlihan tuotanto on kaksinkertaistunut parissa vuodessa.  Viime vuonna luomulampaanlihaa tuotettiin Suomessa 220 000 kiloa,  mikä oli yli viidennes kaikesta kotimaisesta lampaanlihasta.

”Lammastiloilla on tulevaisuudenuskoa, sillä kotimainen lampaanliha kiinnostaa kuluttajia yhä enenevissä määrin. Myös lihan laatu on parantunut jalostuksen myötä. Enää ei todellakaan voida puhua mistään villasukkalihasta”, Lihatukku Harri Tamminen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tamminen toteaa.

Hyväkään tuote ei myy itse itseään

Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa myydään pääsiäisen kärkituotteen eli pakastetun luomukaritsan putkiluupaistin lisäksi myös muun muassa entrecotea, sisäfileetä ja etupotkaa. Valikoimat ja saatavuus vaihtelevat myymälöittäin.

”On erittäin tärkeää, että tarjolle saadaan erilaisia osia karitsasta ja myös muuta, kuin yhtä hetkellisesti myytävää tuotetta. Juuri tässä piilee koko ketjun hyvän yhteistyön suurin anti”.

Pasi Tamminen kiitteleekin S-ryhmää vastuullisesta toiminnasta kotimaisen luomukaritsan ottamisessa laajasti myyntiin. Päätös suuren luomulihamäärän ostamisesta syntyi nopeasti. Samalla luotiin toimitusketju kokonaan uudelle tuotteelle. S-ryhmän mukaantulo varmisti sen, että karitsat saatiin ylipäätään myytyä.

”Tuottaja osaa oman työnsä eläinten kasvatuksessa ja laadukkaan lihan tuotannossa parhaiten. Kaupalla taas on ylivoimanen osaaminen kuluttajan mieltymysten tunnistamisessa sekä tuotteiden laajan jakelun järjestämisessä. Kun koko ketju tekee aidosti yhteistyötä, on lopputulos kaikille hyvä.”

Artikkelikuva: YhteishyväRuoka/Laura Riihelä

Mitä mieltä sinä olet?