S-ryhmän ruokakaupan markkinaosuus pysyi ennallaan: ”Edullisuus ja kotimaisuus on toimiva yhdistelmä” 0

  • Nielsen kokoaa myymälärekisterin tiedot vuosittain yhteistyössä kaupan ryhmien ja yksittäisten toimijoiden kanssa, Lidlin markkinaosuuden Nielsen arvioi perustuen eri tietolähteisiin.
  • Myymälärekisteri valmistuu vuosittain maaliskuussa. Nielsen on tuottanut Päivittäistavarakaupan myymälärekisteriä vuodesta 1978 alkaen.
  • Tutustu viime vuoden tietoihin suomalaisesta päivittäistavarakaupan markkinan kehityksestä täällä

S-ryhmä kiittää asiakkaitaan luottamuksesta. Sen avulla päivittäistavarakaupan markkinaosuus säilyi 45,7 prosentissa edellisvuoden tapaan. Nielsenin tänään julkistama päivittäistavarakaupan myymälärekisteri vuodelta 2014 osoittaa, että S-ryhmä kasvoi markkinan kasvun tahdissa ja piti pintansa haastavassa tilanteessa.

– Kilpailu oli erittäin kovaa, ja hyvä niin. Viime vuoden luvuissa näkyy selvästi suomalaisten heikentynyt ostovoima. Päivittäin kulutettavien tuotteiden hinnan merkitys on kasvanut entisestään, summaa S-ryhmän marketkaupan johtaja Jukka Ojapelto.

Markkinaosuustilastoinnin valossa päivittäistavarakaupassa pärjäsivät viime vuonna parhaiten ne kaupan ketjut, jotka pystyivät pitämään hintatasonsa edullisena.

– Osuuskaupan ainoa tarkoitus on asiakkaidemme arjen helpottaminen. Ruoan hinnan jatkuva edullistaminen on perusvelvoitteemme. Teimme lujasti töitä sen eteen jo viime vuonna ja tänä vuonna vauhti on halpuuttamisen myötä vain kiihtynyt.

Halpuuttaminen nostaa kotimaisen osuutta

Halpuuttamisen vetovoima näkyy selvästi: sekä asiakasmäärät että kotimaisten elintarvikkeiden myynti ovat sen myötä nousseet.

– Jatkuvasti edullisen hintatason lisäksi valttimme on kotimaisuus. Lähes 80 prosenttia tuotteistamme on valmistettu Suomessa. Uskomme, että laadukkaiden kotimaisten tuotteiden ja edullisuuden yhdistelmä on toimiva, Jukka Ojapelto toteaa.

Kotimaisten elintarvikkeiden suosiota kuvastaa S-ryhmän Kotimaista-tuotesarjan menestys.

– Vuosi sitten maaliskuussa lanseeraamamme Kotimaista-tuotteet ovat edullisia ja aina Suomessa, kotimaisesta raaka-aineesta valmistettuja. Tuotesarjan suuri suosio kertoo siitä, että kotimaisuutta arvostetaan myös silloin, kun valintoja tehdään ensisijaisesti hinnan perusteella.

Palveluita myös kasvukeskusten ulkopuolella

Myös paikallisten erikoisuuksien pitäminen valikoimissa ja hyvä yhteistyö alueen tuottajien kanssa on osuuskaupoille tyypillinen tapa pitää kotimaisen tuotannon puolta. S-ryhmä on myös Suomen suurin luomun myyjä.

Vastuullisuudesta tinkiminen ei ole S-ryhmälle vaihtoehto.

– Parannamme valikoimiamme jatkuvasti ja teemme kaikkemme, jotta asiakas saa tarvitsemansa saman katon alta, yhdellä asiointikerralla.

– On myös hyvä muistaa, että alueosuuskaupat eivät palvele vain kasvukeskuksissa, vaan kaikkialla Suomessa, pienilläkin paikkakunnilla, Jukka Ojapelto muistuttaa.

Artikkelikuva: Lauri Mannermaa

Mitä mieltä sinä olet?