Ei ole vaniljan voittanutta – jäätelöaltaassa kohtaavat trendit ja perinne 0

S-ryhmän ruokakaupoissa myydyistä jäätelöistä:

  • noin 60 % on kerta-annoksia, kuten puikkoja, tuutteja ja pikareita
  • neljännes kotipakkauksia – eli perinteisiä litran tiiliskiviä tai rasiassa myytäviä jäätelöitä
  • loput monipakkauksia.

Tutustu jäätelöuutuuksiin täällä

Proteiinit, maidottomuus, gluteenittomuus, laktoosittomuus, luonnollisuus, ei lisättyä sokeria, karppaus, paleo, lähiruoka…

Ruokatrendeistä ja ruokavalioista puhutaan nykyään paljon, ainakin jos on iltapäivälehtiä uskominen. Moni näistä trendeistä näkyy myös kaupan hyllyillä muuttuneena valikoimana.

Mutta miltä näyttävät jäätelöaltaiden trendit?

Jäätelökansaa

Suomessa kulutetaan Euroopan maista eniten jäätelöä henkeä kohden ja koko maailmassakin viidenneksi eniten. S-ryhmän ruokakaupoista ostettiin viime vuoden aikana yli 53 miljoonaa jäätelöä! Noin 10 jäätelöä jokaiselle suomalaiselle siis. Ei olekaan liioittelua kutsua meitä suomalaisia jäätelökansaksi.

Suomalaisten rakkaus jäätelöön näkyy myös jäätelövalikoimissa. Tällä hetkellä laajimmissa Prismavalikoimissa on yli 300 erilaista jäätelötuotetta. Tästä huolimatta lähes viikoittain tulee toiveita valikoimista puuttuvista jäätelöistä.

Kermaa sen olla pitää

Suomalaiset haluavat jäätelöönsä aitoja makuja. Kermajäätelö on ehdoton suosikki, maito- ja kasvirasvapohjaisilla jäätelöillä on toki myös omat kannattajansa. Kotipakkausten myynnistä yli 90 % on kermajäätelöitä.

Jogurttijäätelöiden tarjonta on lisääntynyt viime vuosina ja tällekin kesälle tuli uusia herkullisia jogurttipohjaisia uutuuksia. Aika näyttää, onko näistä tulokkaista horjuttamaan kermajäätelön vankkaa asemaa.

Aitous ja kotimaisuus ovat tärkeitä tekijöitä myös jäätelön valinnassa. S-ryhmästä myydyistä jäätelöistä 76 % on Suomessa valmistettu.

Viime vuosina markkinoille on tullut myös uusia pienempiä kotimaisia jäätelövalmistajia. Ilahduttavaa on, että kotimaista jäätelöä on saatavilla nykyään myös luomuna.

Uutuuksia ja perinteisiä makuja

Tutti Frutti, Schweizernöt, Lakumix, Oreo…. Karkkipussien ja keksien suositut makumaailmat ovat siirtyneet tänä kesänä jäätelöaltaille. Mielenkiintoisten uutuuksien ohella tutut perusmaut; vanilja mansikka ja suklaa, maistuvat vuodesta ja sesongista toiseen.

Niin sanottujen premium- tai gourmet-jäätelöiden myynti on ollut viime vuodet kasvussa. Nämä ovat tuotteita, joissa ei ole raaka-aineissa ja mauissa säästelty.

Gourmet-jäätelöiden kasvusta huolimatta yli joka toinen kotiin ostettava jäätelöpakkaus on perinteinen litrainen tiiliskivi ja yleensä makuna on tuttu ja turvallinen vanilja.

Erikoisruokavalioita unohtamatta

Laktoosittomuus on monelle tärkeä ja ehdoton kriteeri jäätelövalinnassa ja vierasvaraksi laktoositon vaihtoehto onkin turvallisin valinta. Myydyistä kotipakkauksista jo yli 15 % on laktoositonta jäätelöä. Laktoosittomuus näkyy luonnollisesti myös uutuustarjonnassa. Kesän jäätelöuutuuksista yli 15 % on laktoosittomia.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattaville jäätelö on helppo välipala tai herkkuhetki. Tarjolla on myös gluteenittomia jäätelötuutteja niin yksittäin myytävinä kuin monipakkauksinakin. Myös soija- ja riisipohjaisia jäätelöitä löytyy valikoimista.

Viime aikoina tarjolle on tullut myös proteiinijäätelöä vastaamaan suomalaisten kasvaneeseen proteiinin nälkään.

Uutuuksia ja ruokatrendejä tulee ja menee, mutta yksi asia ei muutu – jäätelössä tärkeintä on herkuttelu ja hyvä maku.

Hyvää jäätelökesää!

infokuva

Teksti: Lumikki Tuuri, valikoimapäällikkö, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?