Rahkaa arkisin, pitsaa perjantaisin: ajankohta vaikuttaa ostoskorin sisältöön 0

Banaaneita syödään eniten toukokuussa ja vähiten joulukuussa, mutta maitoa myydään suurin piirtein saman verran kaikkina kuukausina. Kuinka ajankohta vaikuttaa siihen, mitä ostoskoriimme pistämme?

Kuhinaa pyhien alla

Ruokakaupoissa käy vilinä pyhäpäivien alla, sillä vuoden vilkkaimmat myyntipäivät ajoittuvat joulunaluspäiviin, juhannusaatonaattoon sekä pitkäperjantain, itsenäisyyspäivän ja pyhäinpäivän aattoihin.

Juhlapyhien merkitys näkyy myös ruokakorin sisällössä. Juhlapyhän ruokapöytä näyttää useimmissa talouksissa erilaiselta kuin arkena tai arkiviikonloppuna. Tyypillistä on paistaa monen kilon kinkku joulupöytään tai ostaa lammasta vain pääsiäistä varten.

Pihvejä isille, leivoksia äideille

Entäpä miten äitienpäivän (toukokuussa) ja isänpäivän (marraskuussa) syömiset eroavat toisistaan? Esimerkiksi kotiruokailussa siten, että isänpäivänä korostuvat naudanlihasta tehtävät ruoat ja äitienpäivänä puolestaan broilerin- ja porsaanlihasta tehtävät ruoat. Lisäksi äitienpäivänä syödään enemmän konditoriatuotteita, eli herkutellaan kakuilla ja leivoksilla.

Juhlapyhien lisäksi myös tavallisina viikonloppuina annetaan pienelle hemmottelulle mahdollisuus. Viikonloppua varten ostetusta ruokakorista löytyy arkikoria useammin mietoja alkoholijuomia ja virvoitusjuomia, makeisia, sipsejä, jäätelöä sekä tuoreita kala- ja lihatuotteita. Arkipäivien ostoksissa taas painottuvat esimerkiksi valmisruoka, jogurtit ja rahkat sekä leipomotuotteet.

Kolea sää syö jäätelömyyntiä

Myös vuodenajat määrittävät monien ruokien suosiota. Kesäisin suomalaiset tykkäävät syödä grilliruokaa, ja siksi noin 60 % koko vuoden aikana kuluvista grillimakkaroista ja bratwursteista nautitaan touko-elokuun aikana. Kesällä sää on muutenkin suurennuslasin alla; kuluvan vuoden kylmä kesäkuu näkyi selvästi jäätelön kulutuksessa. S-ryhmän myymälöistä haettiin jäätelölitroja 18 % vähemmän kuin lämpimämpänä vuoden 2013 kesäkuuna.

Toki useimpia ruokia kulutetaan tasaisesti ympäri vuoden. Esimerkiksi maidon kulutusmäärät eivät paljoa heittele kuukausien välillä.

Samoin käy Suomen suosituimman hedelmän banaanin kanssa. Sitä myytiin S-ryhmässä heinäkuun 2014 ja kesäkuun 2015 välisenä aikana lähes 42 miljoonaa kiloa. Eniten hedelmää nautittiin toukokuussa, jolloin sitä kului neljä miljoonaa kiloa, mutta heikoimmillaankin – joulukuussa – banaania pistettiin poskeen vain neljännes tätä vähemmän.

Pitsaperjantai ei ole legenda

Lopuksi on vielä selvitettävä, milloin kansalle maistuu pakastepitsa. Vastaus on: oikeastaan ympäri vuoden mutta kesä-syyskuussa hieman vähemmän kuin muina kuukausina. Pitsaperjantai näyttää olevan monelle se juttu: pakastepitsa päätyy ostoskoriin useimmiten perjantaisin. Viimeisen 12 kuukauden aikana kahdestakymmenestä suosituimmasta pitsanostopäivästä 17 osui perjantaille.

Mitä ne kolme muuta suosikkipäivää olivat? Juhlapyhien merkitys näkyy siinäkin – joukkoon eksyivät kiirastorstai, helatorstain aatto sekä juhannuksen aatonaatto.

(Tietojen lähde: S-ryhmän ruokakauppojen myyntidata)

infokuva

Teksti: Rami Paasovaara, Customer Insight Analyst, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?