Mikä kävi kesällä kaupaksi? 0

Kuinka kävi kauppa S-ryhmässä alkuvuonna?

Tutustu 6.8.2015 julkistettuun osavuosikatsaukseen S-kanavalla

Kuluneena kesänä ei helteillä herkuteltu. Mutta miten kävi kauppa S-ryhmän marketeissa? Jäivätkö ilmastointilaitteet ja jäätelöt hyllyyn, kun toppatakkikauppa kävi kuumana? Kokosimme yhteen kesän 2015 suosikit, ja ne tuotteet, joiden myynnille sää teki tepposet.

Ailahtelevat kelit saivat ihmiset kuluttamaan loma-aikaa kauppakeskuksissa ja isoissa marketeissa: heinäkuussa kauppa kävi Prismoissa todella hyvin. Sen sijaan mökkipaikkakuntien pienemmissä myymälöissä jäätiin tänä vuonna huippukesien myyntiluvuista.

Grillipihvi vaihtui bologneseen

Ruokapuolella etenkin grillattavan porsaanlihan myynti kärsi viileästä ja sateisesta kesästä, mutta vastaavasti esimerkiksi jauhelihaa myytiin selvästi tavallista kesää enemmän.

Kesäjuomissa pihisteltiin, ja siidereitä, olutta ja muita panimojuomia nautittiin alkukesänä selvästi tavallista kesää maltillisemmin.
Jäätelökauppa oli viime kesiä hiljaisempaa, mutta tasapaino makeansaannissa säilyi, sillä karkkikaupoilla käytiin selkeästi normaalia suvea useammin.

Kahvakuulailua kalastuksen sijaan

Sporttipuolella koleat kelit heikensivät myyntiä edellisvuodesta erityisesti pyöräilyssä, retkeilyssä ja kalastuksessa. Sporttailu siirtyi sisätiloihin, sillä erilaisia kuntoiluvälineitä myytiin läpi kesän edellisvuotta suurempia määriä.

Kaikkeen kesäurheiluun eivät kelit purreet, sillä hittituotteeksi nousseet cruiser-laudat menivät kuin kuumille kiville.

Kumpparikauppa kävi kuumana

Sään koleus on ajanut lomalaisia kauppakeskuksiin ja koulujen sekä arjen alkuun on varauduttu hyvissä ajoin. Tämä on näkynyt heinäkuussa hyvänä myynnin kehityksenä lasten vaatteiden, kenkien ja reppujen myynnissä.

Biitsillä ja kesäkaduilla ei sen sijaan olla patsasteltu viime vuoden malliin: kesävaatteiden ja asusteiden sekä sandaalien myynti jäi viime vuotta heikommaksi. Vastapainoksi viime kesää paremmin kauppansa ovat tehneet ulkoiluvaatteet ja jalkineet sekä sukat. Myös kumisaappaiden ja sadevarusteiden myynti on käynyt hyvin.

Värityskirjasta yllätyshitti

Kuten sanottu, ei helteitä ole tänä vuonna toistaiseksi tarvinnut hätistellä. Tästä kertoo erilaisten viilennyslaitteiden kaupan kehitys: viime kesään nähden esimerkiksi tuulettimia on myyty noin 60% vähemmän. Marjametsissä on tarjennut kuitenkin samoilla, sillä erilaisten marjastusvälineiden kauppa on käynyt heinäkuussa kovilla kasvuindekseillä.

Sisäpuuhat ovat innostaneet: niin lapsia kuin aikuisiakin. Uimalelujen kysyntä on siirtynyt legoihin ja muihin sisäleluihin.

Varttuneempi väki on kuluttanut aikaa omalla tavallaan: ompelu- ja käsityötarvikkeiden kauppa on käynyt vilkkaana, samoin kaiutinkauppa.
Kesän suurin hitti on kuitenkin ollut aikuisten värityskirja. Myynti on käynyt niin kuumana, että kysyntään vastaamisessa on ollut haasteita.

 

Artikkelikuva: S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?