Vieraskynä: Jokaiselle löytyy tapa syödä hyvin 0

Syö hyvää -hanke tuo suositukset käytäntöön

Syö hyvää -hanke on uusien ravitsemussuositusten tukitoimi, jota Kuluttajaliitto koordinoi ja toteuttaa yhdessä lukuisten muiden järjestöjen kanssa.

Hankkeen sydän on www.syohyvaa.fi -verkkosivut, joilta löytyy paljon hyviä arkivalintoja helpottavia vinkkejä.

Hankkeen rahoittajana toimii Raha-automaattiyhdistys

Saimme odotetut, uudistuneet ravitsemussuositukset puolisentoista vuotta sitten. Suositukset ovat satapäisen pohjoismaisen huippuasiantuntijajoukon käsitys siitä, mitkä todennäköisimmin ovat terveydelle hyviä ruokaratkaisuja.

Uutta suosituksissa on se, että ravintoaineiden sijaan puhutaan ruuasta. Suositukset ovat väljemmät ja ne entistä paremmin huomioivat monenlaiset tavat syödä terveyden kannalta hyvin. Sokeria kannustetaan syötävän reilusti vähemmän, kasviksia rutkasti enemmän ja punaista lihaa vähemmän. Molemmat ohjeet on annettu terveys- ja ympäristösyistä.

Rasvan laatua korostetaan rasvan määrän sijaan.  Yhdeksää leipäpalaa ei kannusteta syötävän, eikä pastaa toivota mätettävän joka päivä. Nämä ovat linjoja, joita aika monen ruokavaliosuuntauksen edustaja voisi allekirjoittaa.

Suositukset käytäntöön

Suosituksia tuo käytäntöön www.syohyvaa.fi -nettisivut, joista löytyy paljon materiaalia hyvien ruokavalintojen tueksi. Syö hyvää -esite avaa ravitsemussuosituksia kokonaisuudessaan, Lisää, vaihda, vähennä -taulukosta voi poimia itselleen sopivia muutoskohtia ja Syö hyvää -peli testaa elintarviketietämystä. Lukuisista ruokaan, terveyteen ja kehon hyvinvointiin liittyvistä artikkeleista saa vinkkejä arjen ruokahaasteisiin.

Syö hyvää -sivujen kolmitasoinen kasvispeli auttaa tutustuttamalla uusiin kasviksiin kuvatunnistuksen ja tietovisan kautta. Kasvisten lisääminen ruokavalioon olisi useimmille tärkein terveysteko, mutta samalla yksi vaikeimmista. Olemme tomaatti- ja kurkkukansaa, vaikka valinnan vaihtoehtoja olisi kymmeniä, ellei satoja. Puoli kiloa päivässä on huomattavasti helpompi koota kymmenestä eri kasviksesta, kuin vain kurkusta ja tomaatista.

Vertailu kannattaa

Tuotevertailusivustolle on koottu lähes 2500:n tuotteen ravintoarvoja. Sivustolla voi tarkastella rauhassa kotona tai kauppojen hyllyjen välissä muun muassa erilaisten leipien, juustojen, valmisruokien, jogurttien ja lihavalmisteiden suola-, rasva- ja sokeripitoisuuksia.

Sivuston ja kaikille puhelimille tehty, sovelluskaupoista ladattava Syö hyvää -mobiilisovellus auttaa hahmottamaan kuinka laaja valikoima meille on tarjolla, ja että tuotteiden välillä on merkittäviä eroja. Omilla valinnoillaan voi helpostikin vaikuttaa omaan terveyteensä.

Limsapullossa 21 sokeripalaa

Ravitsemussuositusten ohje ”Lisätyn sokerin osuuden tulisi jäädä alle 10 E%:n” on tärkeä, mutta harvapa osaa arvioida kuinka suuri osa päivittäisestä energiansaannista tulee lisätystä sokerista. ”Syö vähemmän sokeria” on selkeä ja jo tuttu viesti, mutta todellisuudessa sokerin määrää eri elintarvikkeissa on vaikea hahmottaa. Sokeripommit -kuvan ja messuilla käytettävän sokeripalanäyttelyn avulla asia aukeaa. Messuilla ihmisiä hämmentää tieto, että puolen litran limsapullossa voi olla 21 palan verran lisättyä sokeria.

Pariminuuttiset videot tiivistävät kevyellä tavalla ydinasiat tärkeistä terveystekijöistä. Tähän mennessä on julkaistu videot suolasta, sokerista ja lapsiin kohdistuvasta elintarvikemarkkinoinnista, syksyn aikana julkaistaan videot ateriarytmistä, lautasmallista ja rasvasta.

Hyvää monella tapaa

Syö hyvää- sivujen ja viestinnän teemana on ”Jokaiselle löytyy tapa syödä hyvin”. Se korostaa ajatusta, että vaikka ravitsemussuositukset antavat ohjeita ruokavalinnoista, ne eivät käske kaikkia syömään samalla tavalla.

”Syö hyvää” ei tarkoita vain herkkujen syömistä. Syö hyvää kannustaa syömään paitsi maistuvaa ja hyvänmakuista ruokaa, mutta samalla myös sellaista ruokaa, joka tekee keholle ja ympäristölle hyvää. Ruokaa voi valita monen tekijän kannalta yhtäaikaisesti.

Kuluttajien valinnanvaikeutta helpottaa se, että terveelliset ja ympäristöystävälliset valinnat kulkevat usein käsikädessä. Netti pursuaa hyviä ja helppoja ohjeita, joilla kotikokkikin saa terveellisen, kasvisvoittoisen ruuan maistumaan!

infokuva

Teksti: Annikka Marniemi, elintarvikeasiantuntija, Kuluttajaliitto

Mitä mieltä sinä olet?