Se nyt vaan on tyhmää heittää ruokaa roskikseen 0

Tällä viikolla vietetään Hävikkiviikkoa!

Kurkkaa tietoja ja ideoita Hävikkiviikon valtakunnallisilta nettisivuilta tai seuraa hästägiä #havikkiviikko

Kurkista Yhteishyvän helpot vinkit, joilla loihdit tähteistä herkkuja

Jaa omat hävikinhallintavinkkisi Yhteishyvän Facebookissa, kiitokseksi voit saada Tarjottavaa tähteistä -kirjan!

Ruokakaupassa hävikki on kuluerä.  Siksi sen kutistaminen mahdollisimman pieneksi on tärkein tavoite.

Hävikkiä syntyy, kun tuotteita on tilattu väärä määrä. Vaikka marketien tilausjärjestelmät ovat tänä päivänä aikasempaa fiksumpia, voi esimerkiksi sää vaikuttaa yllättävällä tavalla tuotteiden kysyntään. Siksi hävikin määrää ei koskaan saada nollaksi, ainakaan ilman, että asiakkaat saataisiin kiukkuiseksi, kun omalla ostoslistalla olevaa tuotetta ei hyllystä löydykään.

Polttoainetta jämäleivästä

S-ryhmän ruokakaupoissa hävikin määrä on saatu pysyvään laskuun systemaattisilla toimenpiteillä. Toimintaa ohjaavien tietojärjestelmien kehittämisen lisäksi alennuskäytäntö, jossa päiväystään lähestyvät tuotteet myydään pois edullisemmin, on osoittanut toimivuutensa.

Tällä hetkellä hävikin määrä on noin 1,8% myydystä ruoasta. Luku on kutistunut jatkuvasti.

Jos ja kun hävikkiä vääjäämättä jonkin verran syntyy, ei sekään ole maailmanloppu. S-ryhmän kaupoista ruokaa ei nimittäin koskaan kärrätä kaatopaikoille. Se joko lahjoitetaan tarvitseville lähes 300 yhteistyökumppanin avulla tai hyödynnetään bioetanolin tuotannossa.

Katso videolta, kuinka hävikkiä hallitaan Riihimäen Prismassa.

Videon tuotanto: SOK Media

Mitä mieltä sinä olet?