Ovatko kasvikset uusi makkara? 0

Kasvisten kulutus on kaikkien tutkimusten mukaan selvässä kasvussa. On kuljettu todella pitkä matka siitä, kun tosimiehet keskittyivät vain pihviinsä ja makkaraansa ja jättivät rehut lautaselle. Lenkkimakkara saattaa siis piankin joutua luopumaan Suomen suosituimman vihanneksen kruunustaan.

Terveellisyys – trendistä normiksi

Kasvisten suosion kasvun taustalla on luonnollisesti yksi aikamme suurimmista megatrendeistä: terveellisyys. Kiinnostus terveellisyyttä kohtaan, tietoisuus hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä halu toimia omaa terveyttä ja hyvinvointia edistävällä tavalla ovat olleet jo pitkään jyrkässä nousussa.

Tälle kehitykselle ei loppua näy, ja on jopa todettu  että terveellisyys on niin valtava trendi, että kyse ei oikeastaan enää ole trendistä, vaan uudesta tavasta elää.

Viime vuosina on ollut välillä aika railakastakin keskustelua siitä, mistä terveellinen ruokavalio oikeastaan koostuu ja mistä ei. Kaikissa yksilöllisissä tulkinnoissa on kuitenkin yksi yhteinen tekijä, nimittäin – yllätys yllätys – runsas kasvisten käyttö. Runsas ja monipuolinen kasvisten käyttö onkin täysin kiistatta terveellisen ruokavalion perusta.

Satokausiajattelussa yhdistyy monta hyvää

Yksi viime aikoina vahvasti nousussa ollut toinen trendi on kasvisten kulutukseen liittyvä sesonkiajattelu. Tämän ajattelutavan mukaan kutakin kasvista kannattaisi syödä erityisesti silloin, kun se on parhaimmillaan luontaisen satokautensa mukaisesti.

Satokauden aikana kasvikset maistuvat paremmilta,  ne ovat edullisia ja niiden katsotaan olevan myös varsin ekologinen valinta.  Satokausiajattelun suosiosta kertovat esimerkiksi kolmen nuoren aikuisen perustaman Satokausikalenterin  kymmenet tuhannet tykkääjät Facebookissa.

Helpotusta ja inspiraatiota

Ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilla on aina pyritty ottamaan huomioon erilaiset sesongit. Me S-ryhmässä kuitenkin koimme, että meidän täytyy pystyä palvelemaan asiakkaitamme satokausituotteiden kanssa vielä paljon paljon paremmin.

Haluamme tuoda satokauden parhaat tuotteet helposti löydettäviksi, haluamme tarjota tietoa ja vinkkejä sekä inspiroida ja haastaa suomalaisia runsaaseen ja monipuoliseen kasvisten käyttöön.

Innostusta ilmassa

Löysimme luontevaksi yhteistyökumppaniksi tähän kehitystyöhön Satokausikalenterin, jonka osaaminen ja intohimo satokausituotteisiin ja niistä kertomiseen oli tehnyt meihin vaikutuksen. Yhteistyössä kehitetyn Kuukauden satokausituotteet -konseptin kautta tuomme esille sesonkien parhaat kasvikset ja niihin liittyvät vinkit niin myymälöissämme kuin sähköisissä ja paperisissakin viestintäkanavissamme.

Olen ollut töissä S-ryhmässä kohta kymmenen vuotta, enkä muista, että mikään konsepti tai kehitysasia olisi saanut näin innostunutta vastaanottoa kaupparyhmämme sisällä.

Teemmekin koko porukkana kaikkemme, että saamme innostettua asiakkaamme entistä runsaampaan ja monipuolisempaan kasvisten käyttöön.

 

Artikkelikuva: Kimmo Saira

 

infokuva

Teksti: Antti Oksa, ryhmäpäällikkö (tuoretuotteet), S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?