Ruoalla on yhä enemmän merkitystä 0

Blogissa käytetyt lainaukset ovat sitaatteja S-market-, Sale- sekä Alepa-paneeleissa syyskuussa 2015 tehdyn kyselyn vastauksista.

Kyselyyn vastasi näistä kolmesta paneelista yhteensä 2936 henkilöä.

Kun puhutaan kuluttamisesta, mitkä asiat ovat meidän asiakkaillemme tärkeitä?

Pohdimme tätä ja päätimme selvittää sen asiakkailta suoraan kysymällä. Tähän erinomaisen työkalun tarjosivat omat asiakaspaneelimme.

Selvitimme syyskuussa pienmyymälöiden ja S-marketien asiakaspanelisteilta heille tärkeää ja merkityksellistä kuluttamista. Asiakkaitamme pyydettiin valitsemaan yksi tuote ja kuvailemaan sen avulla lyhyesti itselleen merkityksellistä päivittäistä kuluttamista. Ostosten kohteena saivat olla niin ruoka kuin vaatteet, elektroniikka tai kodin tarvikkeet.

”Hankin vain sen mikä on tarpeellista, mutta kun puhutaan ruoasta, ostan mieluusti kotimaista ja mahdollisimman laadukasta. Mielestäni arjen pieniin iloihin kuuluu se, että voi ostaa hieman paremman makuista kinkkua leivän päälle – tai ostaa lauantai-illaksi elokuvan kaveriksi Ben&Jerry’sin maittavaa jäätelöä.”

Asiakkaidemme valinnoissa korostuvat terveellisyys, kotimaisuus, eettisyys ja ekologisuus sekä hinta. Se ei yllättänyt, sillä nämä ovat asioita, jotka näkyvät yleisissä kuluttamisen trendeissä tällä hetkellä.

Ruoalla on väliä

Merkityksellisimmiksi tuotteiksi nousivat erilaiset elintarvikkeet. Yhdelle tärkeä tuote oli ruisleipä ja toiselle vegaaniseen ruokavalioon sopiva kasvipohjainen ruoanvalmistustuote. Ei ole yllätys, että ruoka oli lähinnä monen sydäntä. Me kaikki syömme, meillä kaikilla on ruoasta mielipide ja sillä mitä syömme, on yhä enemmän merkitystä.

”Ostan mahdollisuuksien mukaan luomutuotteita, koska ne ovat puhtaampia kuin “tavalliset” tuotteet. Luomun suosiminen on minulle keino pitää huolta perheeni hyvinvoinnista. Luomun lisäksi paikallisuus on ostoksiani leimaava tekijä. Haluan omilla kulutustottumuksillani tukea lähituottajia.”

Terveellisyys nousi yhdeksi tärkeimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi. Terveellinen ruoka tarkoitti monelle peruselintarvikkeita: kasviksia ja hedelmiä. Ruokaa, joka on terveellistä omilla avuillaan ilman mitään suurempia lisättyjä terveysvaikutuksia.

Lisäksi itse omin kätösin valmistettu ruoka koettiin terveelliseksi ja ehkä hieman ylpeyden aiheeksikin.

”Ruuan terveellisyys on kaikkein tärkeintä, mielellään lähiruokaa, vihannekset läheltä jne. Ostan paljon tuoretuotteita, sillä teen itse ruuan mahdollisimman paljon raaka-aineista”.

Kotimaista ja läheltä, kiitos

Kotimaisuus oli vastaajille myös vahva ruoanostomotiivi. Kotimaisuus ajoi erityisesti lihan, maitotuotteiden ja valmisruoan ostamista. Kotimaisen ruoan puhtauteen uskotaan ja tuotteita pidetään turvallisina.  Myös kotimaisten tuotteiden suosimisen työllisyysvaikutukset vaikuttavat selkeästi niiden suosimiseen.

” Pyrin ostamaan edullisesti laadusta tinkimättä, kotimaista suosien. Jos ei ole kotimaista versiota, jätän tuotteen ostamatta. Suosin myös kaupan omia merkkejä ja yritän välttää turhaa pakkausjätettä.”

Vastauksista heijastui selvästi myös se, että ruoasta on tullut monelle itseilmaisun ja identiteetin rakentamisen väline. Ruokavalinnoilla viestitään omia arvoja ja elämäntapaa. Ostoskorin sisältö kertoo paljon siitä, mikä kuluttajalle kulloinkin on tärkeää.

”HeVi-osaston tuotteet ovat minulle ruokakaupassa tärkein. Ilmennän sillä terveellistä elämäntapaa ja kotimaisen ruuantuotannon tukemista.”

Tykkäykset ovat tärkeitä

Nykyisin ruoalla on helppo viestiä omasta identiteetistä. Some tarjoaa väylän tehdä valinnat nopeasti näkyviksi.  Erilaisilla foorumeilla saadut tykkäykset tuntuvat hyvältä, koska meillä on tarve kuulua porukkaan. Heimoutumisen ja joukkoon kuulumisen tarve tuskin tulee jatkossa ainakaan vähenemään, kun yhden hengen talouksien määrä jatkaa kasvamistaan.

Eettisyys ja ekologisuus nousivat myös monen vastaajan kirjoituksissa esiin. Vastuullista ruokaa ei tosin välttämättä osteta aina pelkästään maailman parantamisen ja yleisen hyvän vuoksi, vaan ehkä pikemminkin siksi, että vastuullisesti tuotettu ruoka koetaan myös puhtaaksi, luonnolliseksi ja sitä kautta terveelliseksi.

”Ostamme lähes kaikki elintarvikkeet luomuna. Valitsemme luomubroilerin, koska uskomme eläinten voivan luomatuotannossa paremmin ja kulutuksemme olevan hieman eettisempää. Vältymme myös ylimääräisiltä antibiooteilta, sillä luomussa suoja-ajat ovat lääkinnälle pidemmät. Uskon luomuruuan olevan parempaa keholleni ja vältyn turhilta kemikaaleilta ja kasvinsuojeluaineilta. Luomu on myös eettinen ja ekologinen valinta.”

Niin tutkimuksen kuin myyntienkin perusteella näkyy kuitenkin selvästi hyvin iso joukko suomalaisia syö edelleenkin varsin perinteisesti ilman suurempia arvopohdintoja tai aktiivista ”trendihaukkuutta”. Ostetaan edullista tai sitä mikä maistuu.

Erään vastaajan vastaus ilmentää tätä hyvin: ” Pyrin ostamaan tavallisia, terveellisiä elintarvikkeita mahdollisimman edulliseen hintaan.”

 

Artikkelikuva: Thinkstock

infokuva

Teksti: Katariina Roininen, Customer Insight Analyst, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?