Paistetta purkista? D-vitamiinin saanti syytä tarkistaa pimeänä aikana 0

Markkinoilta löytyy monenlaisia ja eri vahvuisia D-vitamiinivalmisteita eri tarpeisiin. Myös Rainbow tuotesarjaan kuuluu kolme D-vitamiinivalmistetta: 10 µg, 25 µg ja 50 µg tabletit, joista jokainen voi tarvittaessa valita itselleen sopivan vahvuuden.

Rainbow D-vitamiinit on makeutettu kotimaisella ksylitolilla ja ne ovat mansikan ja vadelman makuisia purutabletteja.

D-vitamiinilla on esitetty olevan monia terveysvaikutuksia, osa näistä terveysvaikutuksista on myös Euroopan komission hyväksymiä terveysväitteitä. D-vitamiini on muun muassa hyväksi luuston terveydelle ja se edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa.

D-vitamiinia syntyy iholla auringon vaikutuksesta, mutta Suomessa saadaan auringon valoa riittävästi vain osan vuodesta. Tästä syystä pimeänä vuodenaikana eli loka-maaliskuun välillä D-vitamiinia tulisi Suomessa saada myös muuten – ravinnosta ja tarvittaessa D‑vitamiinivalmisteista.

Saantisuositukset uudistettu

Tammikuussa 2014 julkaistiin uusitut suomalaiset ravitsemussuositukset. Samalla päivittyivät myös D-vitamiinin saantisuositukset .  Suositeltu kokonaissaanti on lapsilla ja aikuisilla 10 µg/vrk ja yli 75-vuotiailla 20 µg/vrk.

Uusitut D-vitamiinin saantisuositukset perustuvat pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin.

Ravitsemussuositusten yhteydessä katsottiin aiheelliseksi päivittää ja tarkentaa annettuja käyttösuosituksia vitamiinin lisätarpeesta, sillä suositusten soveltaminen käytäntöön on osoittautunut haasteelliseksi. Lisätarpeella tarkoitetaan ruoasta saatavan D-vitamiinin lisäksi saatavaa vitamiinin määrää.

Mistä D-vitamiinia saa?

D-vitamiinia saadaan ravinnosta, muun muassa D-vitaminoiduista maitovalmisteista ja rasvalevitteistä sekä kalasta. Nestemäisiin maitotuotteisiin lisätään D-vitamiinia yleensä 1 µg/100 ml eli esimerkiksi juomalla vähintään puoli litraa D-vitaminoituja maitotuotteita päivittäin, täyttyy puolet aikuisen D-vitamiinisuosituksesta.

Käyttämällä lisäksi D-vitaminoituja rasvalevitteitä päivittäin sekä syömällä kalaa kahdesta kolmeen kertaan viikossa saa tarvittavan D-vitamiinin ruoasta.

Suomessa suositellaan nestemäisten maitovalmisteiden ja levitettävien ravintorasvojen täydentämistä D-vitamiinilla, jotta mahdollisimman moni saisi riittävästi D-vitamiinia. Luomumaitovalmisteet eivät kuitenkaan ole D-vitaminoituja, sillä nykyisen lainsäädännön mukaan se ei ole sallittua. Tällä hetkellä käydään kuitenkin keskustelua siitä, pitäisikö rasvattoman maidon D-vitaminoinnista säätää lailla, sillä kiinnostus luomutuotteiden käyttöön on lisääntynyt myös julkisissa ruokapalveluissa.

Riittääkö ravinto vai onko lisätarvetta?

Käyttösuositusten mukaan aikuisella ei ole D-vitamiinivalmisteiden käyttöön syytä, jos ruokavalioon kuuluu päivittäin D-vitaminoituja tuotteita sekä säännöllisesti muita D-vitamiinin lähteitä. Yksilöstä riippuen näiden ruokien määrät voivat kuitenkin jäädä suosituksiin nähden liian pieniksi. D-vitamiinin saantiin on hyvä kiinnittää huomiota myös silloin, jos käyttää paljon luomutuotteita tai noudattaa esimerkiksi vegaaniruokavaliota.

Aikuisten suositeltu lisätarve on tarvittaessa 10 µg vuorokaudessa. Lapsille ja nuorille, yli 75 –vuotiaille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan kuitenkin ympäri vuoden lisätarvetta. Suositus vaihtelee käyttöryhmästä ja yksilöstä riippuen 7,5 µg:sta 20 µg:aan vuorokaudessa.

Esimerkiksi yli 2 -vuotiaille lapsille ja nuorille suositeltu lisätarve ruoasta saatavan D-vitamiinin lisäksi on 7,5 µg/vrk ympäri vuoden. Yli 75 ‑vuotiaille lisätarvesuositus on 20 µg/vrk ympäri vuoden, ja 10 µg/vrk ympäri vuoden, jos henkilö käyttää D-vitaminoituja maitovalmisteista ja rasvalevitteistä ja/tai kalaa paljon ja säännöllisesti.

Lisätarve tulee siis aina arvioida yksilöllisesti. D-vitamiinivalmisteiden tarpeettoman suurta käyttöä ei kuitenkaan suositella – D-vitamiinin turvallisen saannin yläraja on lapsille 50 µg/vrk ja nuorille sekä aikuisille 100 µg/vrk.

D-vitamiinivalmisteiden pakkauksista löytyvät vuorokautisen saannin vertailuarvot saattavat näyttää ensi näkemältä suurilta. Esimerkiksi 25 µg sisältävän D-vitamiinivalmisteen pakkausmerkinnöissä kerrotaan, että yksi vuorokausiannos eli yksi tabletti sisältää D-vitamiinia 500 prosenttia vuorokautisen saannin vertailuarvosta. Tämä johtuu siitä, että ravintolisien pakkausmerkinnöissä pitää ilmoittaa tuotteen vuorokausiannoksen vitamiinimäärä suhteessa lainsäädännössä määriteltyyn vuorokautisen saannin vertailuarvoon. D-vitamiinin lakisääteinen vertailuarvo on 5 µg eli puolet aikuisten saantisuosituksesta, eikä ainakaan tällä hetkellä lakisääteiseen vertailuarvoon ole tiedossa muutoksia.

infokuva

Teksti: Juulia Latikka, tuotelaatupäällikkö, S-ryhmän marketkauppa

Mitä mieltä sinä olet?