Kotimaiset kukat kunniaan: tavoitteena myynnin tuplaaminen 1

Helmikuun Kuukauden kukkia ovat kotimaiset kevätesikko ja tulppaani.

Tutustu kukkiin ja niiden hoito-ohjeisiin Yhteishyvässä

Voit tulla mukaan jakamaan kukkailoa jakamalla omat kukkakuvasi Facebookissa tai Instagramissa: #kukkailoa

 

Kauppapuutarhaliitto ja S-ryhmä kannustavat suomalaisia ostamaan kukkia. Kaikissa Suomen Prismoissa tänään käynnistyvä Kuukauden kukat –konsepti tekee sesongin suosituimpien kukkien ostamisesta helppoa.

Kuukauden kukat –konsepti nostaa joka kuukausi kaksi ajankohtaista kukkaa Prismojen parhaille myyntipaikoille. Helmikuussa paraatipaikalta löytyvät tulppaani ja kevätesikko. Molemmat on viljelty Suomessa.

Tavoitteena on tuoda nostetta erityisesti kotimaisten kukkien kysyntään ja vähintään kaksinkertaistaa niiden myynti S-ryhmän marketeissa.

Lisää työtä kukkatuotantoon

”Kotimainen koristekasvien viljely on ollut pitkään hiipuva toimiala. Suurimmat murrokset nähtiin kukkatuonnin vapautumisen myötä 1990-luvun puolivälissä. Kotimainen leikkokukkien tuotanto loppui tuolloin lähes kokonaan ja alalta katosi satoja työpaikkoja”, Kauppapuutarhaliitto ry:n toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen kertaa.

Tänä päivänä koristekasvien tuotanto työllistää Suomessa vajaan parintuhannen henkilötyövuoden verran. Valtaosa tuottajista on hyvin pieniä perheyrityksiä.

”Intoa ja halua tuotannon lisäämiseen ja kehittämiseen löytyy”, Jyrki Jalkanen kertoo.

Kukkailoa kaikille

Suomalaisten kukkaostokset painottuvat tällä hetkellä vahvasti neljään suureen sesonkiin: jouluun, pääsiäiseen, äitienpäivään ja koulujen päättymiseen.

”Kukkia ostetaan edelleen vain erityistapauksissa: juhlaan ja viemisiksi. Käytämme kukkiin alle 100 euroa vuodessa, se on selvästi alle eurooppalaisen keskiarvon”, Jyrki Jalkanen toteaa.

Prismoissa starttaava Kuukauden kukat –konsepti haluaa muuttaa totuttuja tapoja ja nostaa kukat arkisen kuluttamisen keskiöön.

”Haluamme lisätä suomalaisten kukkailoa: kukista voi ja saa nauttia myös muulloin kuin juhlapäivinä”, valikoimajohtaja Antti Oksa SOK:lta painottaa.

Helppoa ostamista

”Teemme kauden kukkien ostamisesta helppoa ja samalla tarjoamme vinkkejä erilaisten kasvien oikeaoppiseen hoitoon. Kotimaisten kukkien osalta hoito-ohjeet ovat Kauppapuutarhaliiton käsialaa”, Antti Oksa kertoo uuden konseptin ideasta.

Vaikka Kuukauden kukat eivät joka kuukausi saatavuussyistä olekaan kotimaista tuotantoa, tervehtii Kauppapuutarhaliitto uutta konseptia ilolla.

“Suomi tarvitsee lisää työtä. Kukkatuotannolla on Suomessa pitkät perinteet. Jos saamme yhdessä lisättyä  kotimaisen kukkatuotannon elinmahdollisuuksia tuomalla samalla iloa ja väriä suomalaisten arkeen, on tässä vain voittajia”, Jyrki Jalkanen summaa.

Artikkelikuva: Lauri Mannermaa

Kuvassa Nina Aho Ison Omenan Prismasta

Yksi vastaus artikkeliin Kotimaiset kukat kunniaan: tavoitteena myynnin tuplaaminen

  1. Lissu sanoo:

    “hauskat” ruotsinkieliset mainokset ne vain jatkuvat telkussa, kauanko tätä pakkoruotsitusta on vielä luvassa? ihan oikeesti nyt, eikö löydy muita ideoita?

Mitä mieltä sinä olet?