Kotimaisen kasvissadon kultakausi alkaa 0

Satokausituotteet, heinäkuu

Heinäkuun satokauden kasvikset ja marjat ovat suomalaisen sadon juhlaa. Tämän viikon aikana S-ryhmän ruokakaupoista kannattaa napata mukaan muun muassa kukkakaalia, parsakaalia, pinaattia, porkkanaa ja chilejä sekä tietenkin mansikoita, vadelmia ja herneitä.

Tuoremaissikin saapuu kauppoihin, mutta hieman jälkijunassa.

– Kotimaisista satokauden kasviksista kannattaa nauttia nyt, kun ne ovat tuoreimmillaan ja maukkaimmillaan. Useimmiten satokauden kasvikset ovat myös edullisin vaihtoehto, valikoimajohtaja Antti Oksa kannustaa.

Vuoden vihanneksia ostoskoriin?

Oksa povaa heinäkuun takuuvarmoiksi myyntihiteiksi mansikkaa, hernettä ja varhaisperunaa.

– Tänä vuonna uskon yhä useamman löytävän ostoskoriinsa myös vuoden vihannekset parsakaalin ja kukkakaalin sekä kotimaisia chilejä ja valkosipulia.

Satokausikalenterin kanssa yhteistyössä valitut heinäkuun satokausituotteet ovat:

  • Kukkakaali (Suomi)
  • Parsakaali (Suomi)
  • Herne (Suomi)
  • Pinaatti (Suomi)
  • Chilit (Suomi)
  • Valkosipuli (Suomi)
  • Porkkana (Suomi)
  • Avomaan kurkku (Suomi)
  • Varhaisperuna (Suomi)
  • Mansikka (Suomi)
  • Vadelma (Suomi)
  • Tuoremaissi (Suomi)
  • Aprikoosi (Ranska)
  • Nektariini (Espanja)
  • Persikka (Espanja)

Satokausituotteista koko ateria

Kesällä lomaillessa on usein enemmän aikaa kokkailla ja kokeilla uusia reseptejä. Päätään ei kuitenkaan kannata raapia vaan ottaa vinkit vastaan. Yhteishyvästä löydät helppoja ja maukkaita satokauden reseptejä. Tässä maistiaisia:

Kotimaiset retiisi ja varhaiskaali kesäkuun hittejä

Uuden sadon kasviksia myytiin kesäkuussa huimia määriä. Suurin menekin kasvu oli kotimaisella retiisillä, jota myytiin jopa nelinkertainen määrä viime vuoden kesäkuuhun verrattuna. Trendituote varhaiskaalin myynti kaksinkertaistui.

Kotimaisia marjoja odotellessa suomalaisille maistuivat myös ulkomaiset makeat hedelmät. Uuden-Seelannin vihreän kiivin myynti kasvoi peräti 4,5-kertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Myös espanjalaiset kirsikat maistuivat, sillä niiden myynti lähes triplaantui.

Espanjalaisen cantaloupemelonin myynti kasvoi 2,5-kertaiseksi, hunajamelonin ja vesimelonin myynti kaksinkertaistui. Myös Uuden-Seelannin keltainen kiivi löi läpi, sillä se yli kaksinkertaisti suosionsa.

Mitä mieltä sinä olet?