Ruoan verkkokauppa Suomessa 0

Vaikka ruoan ostaminen verkosta on trendikäs puheenaihe mediassa, se on edelleen suurelle osalle suomalaisista lähes tuntematon asia. Ja se näkyy myös luvuissa: ruoan verkko-ostamisen osuus Suomen päivittäistavarakaupasta on joitain prosentin kymmenyksiä.

Yhä useampi on kiinnostunut päivittäistuotteiden verkko-ostamisesta, ja myös S-ryhmä on laajentanut ruoan ostamiseen liittyviä palveluita askel askeleelta.

S-ryhmän ruoan verkkokaupan kehityspäällikkö Jarkko Vippola vastasi yleisimpiin ruoan verkkokauppaan liittyviin kysymyksiin.

Kuinka suosittua ruoan verkkokauppa on?

Tutkimusyhtiö Nielsenin tilastojen mukaan ruoan verkkokaupan euromääräinen myynti oli vuonna 2015 noin 26 miljoonaa euroa. S-ryhmän osuus tästä oli 15,5 miljoonaa, joka tarkoittaa noin 59 prosentin markkinaosuutta. S-ryhmän myynti kasvoi puolella edellisvuoteen verrattuna.

S-ryhmässä ruoan verkkokaupan kehitys on ollut tietoisesti maltillista. Kuluttajan näkökulmasta uusia toimipaikkoja on tullut tasaiseen tahtiin – joidenkin asiakaspalautteiden perusteella liiankin hitaaseen tahtiin.

S-ryhmässä on kulkenut kehityksen etulinjassa rakentaen ruoan verkkokauppaa vuodesta 2010 lähtien. Uudenlaisen palvelun ja ostokokemuksen oppiminen ei tapahdu kuitenkaan tekijöiltään eikä asiakkailta yhdessä yössä. Olemme valinneet rauhallisen kehityksen linjan, jotta voimme kerätä oppia ja parhaita toimintapoja helppokäyttöisen ja luotettavan palvelun rakentamiseksi.

Missä S-ryhmän ruoan verkkokauppa toimii?

Viimeisen puolen vuoden aikana on avattu useita uusia ruoan verkkokaupan toimipisteitä, joiden ansiosta yhä useampi S-ryhmän asiakas voi valita normaalin myymäläasioinnin rinnalla verkko-ostamisen. Ruoan verkkokauppoja avattiin talven ja kevään aikana Jyväskylään, Ouluun, Tampereelle, Kokkolaan ja Lahteen. Kesä lähti käyntiin Turussa Prisma Itäharjun aloituksella ja jatkuu Prisma Mikkola Porin sekä Prisma Rauman avauksilla.

Voit tarkistaa myös linkin takaa itse, missä kaupungeissa ja toimipisteissä ruoan verkkokaupan palveluita on saatavilla.

Kuinka S-ryhmä palvelee ruoan verkkokaupan avulla asiakkaitaan paremmin?

Ruoan verkkokauppa mahdollistaa uusien innovaatioiden ja toimintatapojen kokeilua. Asiakkaan vinkkelistä kyse on ruokaostosten suunnittelun ja arjen helpottamisesta. Verkkokauppaostaminen tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden säästää aikaa ja rahaa sekä vaihtoehdon sille, miten hän ruokaa haluaa ostaa.

Perinteisten ”klikkaa ja nouda” sekä ruoan kotiinkuljetusten ohella olemme kokeilleet muun muassa ruoan noutolokerikkoja ja tilausten toimittamista suoraan päiväkotiin lapsiaan noutaville vanhemmille. Aloitimme kesän alussa myös mallin, jossa kuluttaja voi tilata verkkokauppamme kautta luomulihalaatikoita suoraan tuottajalta.

Mitkä asiat arveluttavat asiakkaita ruoan verkkokaupassa?

Asiakkaita askarruttavat ruoan verkkokaupassa erityisesti tuotteiden laatuun liittyvät asiat. Hedelmien ja vihannesten tuoreus, viimeisten käyttöpäiväysten ja kylmäketjun toiminta arveluttavat.

Nämä ovat tärkeitä asioita, jotka ovat ehdottomia perusedellytyksiä luotettavalle ruoan verkkokaupalle. Keräilijämme keräävät aina tarkkojen keräilyohjeistusten mukaisesti tuoreimmat tuotteet, joita myymälästä löytyy. Pilaantuneiden vihannesten tai seuraavana päivänä vanhentuvan maidon toimittaminen asiakkaalle veisi pohjan koko palvelulta. Keräilijöillemme voi lisäksi jättää tuotekohtaisia viestejä, joilla voi kertoa tarkat ohjeet kerättäviin tuotteisiin liittyen, kuten esimerkiksi ”vihreitä banaaneja” tai ”kaikkien avokadojen ei tarvitse olla vielä syöntikypsiä”.

Tuotteita varastoidaan keräilyn ja toimituksen välissä huomioiden kylmäketjun vaatimukset ja käsittelylle herkemmät tuotteet. Kotiinkuljetukset suoritetaan kylmäautoilla, joissa on pakastetuotteille pakkaset. Näin ollen voisi sanoa, että päinvastoin kuin yleisesti luullaan, ruoan verkkokaupan kautta ostettaessa saa tuoreemmat tuotteet ja kylmäketju toimii paremmin kuin myymälästä itse keräiltynä.

Ketkä käyttävät ruoan verkkokauppaa?

Asiakaskuntamme koostuu kaiken ikäisistä ja kokoisista talouksista. Perheelliset käyttävät palvelua enemmän, mutta myös yhden ja kahden hengen taloudet ovat löytäneet ruoan verkkokaupan.

Esimerkiksi kotiinkuljetuspalvelumme tarjoaa helpotusta muun muassa monen iäkkäämmän asiakkaan sekä autottomien talouksien arkeen.

Miksi asiakkaat tekevät ruokaostoksia verkossa?

Tärkeimpänä syynä asiakkaat mainitsevat usein ajan säästämisen. Ostoslistan tekeminen on ensimmäisten käyttökertojen jälkeen nopeaa. Ostoslistapohjat ja suosikkituotteet voi tallentaa palvelussamme muistiin ja hyödyntää jatkossa ostosten suunnittelussa.

Hyvin suunnitellut verkko-ostokset säästävät rahaa ja pitävät ruokalaskut budjetissa, kun ostoskorin hinta on koko ajan näkyvillä ja heräteostoksia tulee tehtyä vähemmän. Suunnitelmallinen ostaminen on lisäksi mainio keino vähentää ruokahävikkiä, josta reilu kolmannes syntyy kotitalouksissa.

Tiesitkö muuten, että ruoan verkkokaupan asiakkaat ostavat keskimääräistä enemmän luomutuotteita, erityisesti lihaa, kasviksia ja kananmunia?

S-ryhmän ruoan verkkokaupan löydät osoitteesta Foodie.fi. Löydät palvelusta lisäksi kaikkien S-ruokakauppojen hinta- ja valikoimatiedot sekä lähes 10.000 reseptiä, joista voit luoda automaattisen ostoslistan.

Kuvassa Porin Prisma Mikkolan Kauppakassi-palvelusta vastaava Kaisa Loimupalo.

Kuva: Jussi Kaartinen, Satakunnan Osuuskauppa

 

Mitä mieltä sinä olet?