2 miljoonaa kiloa vähemmän ruokahävikkiä 0

Pitkäjänteinen työ ruokahävikin vähentämiseksi tuotti tulosta viime vuonna. S-ryhmän ruokakauppojen elintarvikehävikki laski noin 2 miljoonaa kiloa ja oli 1,67 prosenttia myynnistä.

Hävikki pieneni erityisesti kasvaneen myyntivolyymin ansiosta. Siihen vaikutti myös ennustamisen, oikea-aikaisen tilaamisen ja valikoimien edelleenkehittäminen. Lisäksi myymälöiden tilaamista ja hävikinhallintaa tuettiin parantamalla it-järjestelmiä ja raportointia.

Ruokakauppojemme hävikistä noin 45 % on kasviksia, 20 % leipää ja 15 % maitotaloustuotteita. Loput 20 % jakaantuvat melko tasaisesti eri tuoteryhmien kesken.

Hävikkisäästö halpuuttamiseen

Ympäristö- ja vastuullisuusnäkökohtien lisäksi hävikinhallintaan kannustavat myös eurot: Viime vuonna saavutettu hävikin pieneneminen tarkoitti yli 5 miljoonan euron säästöä. Tämänkin summan siirsimme asiakkaidemme hyödyksi alentuneina hintoina. Siis halpuutimme hintoja.

Hävikkiä pienensi myös punalaputettujen -30 % -tuotteiden suosio. Niitä myytiin viime vuonna yli 50 miljoonaa kappaletta.

Merkittävä osa hävikkiin kirjatuista tuotteista lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen: S-ryhmällä on yli  300 ruoka-apukumppania, joille lahjoitamme hävikkiruokaa. S-ryhmässä jokainen tuote kirjataan erikseen hävikkiin. Näin hävikin määrää voidaan seurata ja analysoida tarkasti tuote- ja myymäläkohtaisesti päivittäin.

Kiertotalouden hengessä

Yli 100 S-ryhmän myymälää ohjaa hyväntekeväisyysjärjestöille kelpaamatonta ruokahävikkiään raaka-aineeksi bioetanolin valmistukseen. Osa  ABC-asemilla myytävästä bioetanolista onkin peräisin S-ryhmän ruokakaupoista. Bioetanolin raaka-aineeksi kelpaa erinomaisesti etenkin leipäjäte.

Priorisoimme aina ruoan lahjoittamisen hyväntekeväisyyteen ja seuraavaksi bioetanolin valmistukseen. Joskus kumpikaan ei ole mahdollista. Silloin hävikki menee hyötykäyttöön energiantuotantoon. Kaupoistamme ei mene mitään elintarvikejätettä kaatopaikalle.

Vähemmän hävikkiä, ei silti ”ei-oota”

Vuonna 2016 tavoitteenamme jatkaa samalla polulla kuitenkin siten, että asiakkaalle tekemisemme ei näyttäydy ”ei-oona” hyllyn edessä. Tuotteiden saatavuus ei saa vaarantua hävikinhallinnan syövereissä.

Tänä vuonna tavoitettamme tukevat erityisesti kehitysaskeleet, joita otamme ennuste- ja tilaamisjärjestelmissämme sekä valikoimien osuvuuden & ajankohtaisuuden kehittäminen. Uusi ajattelumme näkyy hyvin mm. Kuukauden satokausituotteiden saamassa upeassa vastaanotossa.

 

infokuva

Teksti: Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa
Twitter: @MikaLyytikäinen

Mitä mieltä sinä olet?