Kotimaisesta vesimelonista tuli hitti 0

Kotimainen sato houkutti suomalaisia syyskuussa. Suurinta menestystä nautti kotimainen vesimeloni:

– Kotimainen vesimeloni oli todella suosittu ja sen myynninkasvu edelliseen vuoteen hurja. Tosin viime vuonna kotimaisten vesimelonien sato meni pilalle, mikä osaltaan selittää kasvua. Melonin nousu suomalaisten sydämiin on kuitenkin kiistaton, valikoimajohtaja Antti Oksa kuvaa.

Suosiotaan syyskuussa kasvattivat myös espanjalainen latva-artisokka, kotimainen purjo, kotimainen salottisipuli ja kotimainen raitajuuri. Latva-artisokan myynti oli 11-kertainen viime vuoteen verrattuna, salottisipulin myynti kasvoi 49 prosenttia ja purjon 35 prosenttia. Raitajuuren myynti oli edelliseen vuoteen lähes 16-kertainen.

– Monelle tuntemattomampi raitajuuri näytti nyt kyntensä. Se on myös erinomainen esimerkki siitä, että satokausiajattelun esiintuominen toimii ja sen myötä suomalaiset uskaltavat rohkeammin kokeilla ja maistaa uusia tuttavuuksia, Oksa toteaa.

Kurpitsainto kasvaa

Lokakuussa satokauden parhaimpia tuotteita ovat erilaiset kaalit kuten kyssä- ja ruusukaali. Myös kurpitsavalikoima laajenee, kun kotimaisen kurpitsan rinnalle saapuvat myskikurpitsa ja hokkaido eli japanilainen talvikurpitsa.

– Suomalaiset innostuivat kurpitsoista jo viime vuonna. Nyt syyskuussa kotimaisten kurpitsojen myynti kaksinkertaistui viime vuoteen verrattuna, joten veikkaan, että into siivittää myös vähän oudompien kurpitsalajikkeiden myyntiä lokakuussa, Oksa ennustaa.

Lokakuun satokausituotteet

Lokakuussa Prismoista ja S-marketeista löytyvät seuraavat Satokausikalenterin kanssa valitut satokauden parhaat herkut:

  • Päärynä, Suomi
  • Myskikurpitsa, Etelä-Afrikka
  • Hokkaido, Hollanti
  • Kyssäkaali, Suomi
  • Ruusukaali, Suomi
  • Savojin kaali, Suomi
  • Karpalo, Suomi

Jo syyskuussa parhaimmillaan olleet kotimaiset omenat ja kurpitsat jatkavat paraatipaikoilla satokauden tuotteina myös lokakuussa.

Mitä mieltä sinä olet?