Lähes 60 prosenttia luomusta ostetaan S-kaupasta 0

Luomumarkkina vahvassa kasvussa

  • Pro Luomun tuoreiden tilastojen mukaan luomun euromääräinen myynti vähittäiskaupassa lisääntyi vuoden aikana 12 prosenttia
  • Kasvun taustalla on kuluttajien kiinnostus ruoantuotannon vaikutuksiin ja kohtuuhintaiset luomutuotteet.
  • Lue lisää: Pro luomun tiedote

S-ryhmä on Suomen suosituin luomuelintarvikkeiden ostopaikka. Päivittäistavaroiden kotiin ostamista tutkivan Nielsen Homescanin arvion mukaan S-ryhmän osuus luomutuotteiden myyntimäärästä kuluvana vuonna on 59 prosenttia.

Luomumyynnin osuus S-ryhmän myynnistä on tänäkin vuonna kasvanut huimasti: kasvua on 20 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

– Me teemme luomun eteen paljon töitä. Luomutuotteilla on valikoimissamme tärkeä rooli ja se näkyy myynnissä; luomun osuus kasvaa vuosi vuodelta. Luomun myynti kasvaa myös selvästi muuta ruokamyyntiä nopeammin, S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo.

Luomutuotteiden top 10

S-ryhmässä on tänä vuonna myyty jo lähes kolmea tuhatta eri luomutuotetta. Peräti 1,6 miljoonaa kotitaloutta on ostanut luomua S-ryhmästä tänä vuonna.

Monissa peruselintarvikkeiden tuoteryhmissä luomumyynnin kasvu on ollut yli 20 prosenttia viime vuoteen nähden. Kovimpia kasvajia ovat:

  1. Kahvi (54 %)
  2. Juustot (45 %)
  3. Hedelmät ja vihannekset (37 %)
  4. Säilykkeet (35 %)
  5. Mehut (32 %)
  6. Lastenruoat (28 %)
  7. Pastat, riisit, nuudelit ja perunamuusi (27 %)
  8. Maitotalouden välipalatuotteet (24 %)
  9. Hiutaleet ja suurimot (24 %)
  10. Tuore liha (23 %)

Asiakkaat arvostavat puhtautta ja hyvää hintaa

Kuluttajien myönteiset asenteet luomua kohtaan ovat selvästi vahvistuneet.

– Luomutuotteet on tuotu meillä näyttävästi esiin ja valikoimaa laajennetaan koko ajan. Tämä työ on vaikuttanut luomun kysyntään selvästi, Alarotu sanoo.

Luomun kysynnän kasvua siivittävät tämän hetken suuret kulutustrendit kuten hyvinvointi, aitous, puhtaus ja kotimaisuus. Luomua S-ryhmän marketeissa ostoskoriinsa valitsevat erityisesti 30–44-vuotiaat naiset. Toiseksi suurin kuluttajaryhmä ovat samanikäiset miehet.

Hinnalla on kuitenkin edelleen luomua ostettaessa väliä. Kuluttajat valitsevat luomutuotteen todennäköisemmin jos hinta on kohdallaan.

– Luomun hinnoittelu kilpailukykyisesti on meille selkeä arvovalinta, Alarotu toteaa.

Kuva: Lauri Mannermaa

Mitä mieltä sinä olet?