Suomi on suklaakansa – joulumyynti kasvussa 15 % 0

Joulusuklaat ovat tärkeä osa suomalaisten jouluperinteitä ja tuotteet tulevatkin marketteihin hyvissä ajoin lokakuussa. S-ryhmän marketeissa joulusuklaiden myynti on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin: myynti on kasvanut edellisestä vuodesta noin 15 prosenttia.

– Marraskuun alun pakkaskelit sekä lumipeite vaikuttivat selkeästi joulumakeisten myyntiin, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimapäällikkö Juhani Haara kertoo.

Joulu on suklaan myynnin merkittävin sesonki. Joulukuussa suklaatuotteiden myynti lähes kolminkertaistuu tavalliseen kuukauteen verrattuna.

– Joulun aikaan suklaata myydään miljoonia kiloja. Viime vuonna suklaatuotteita myytiin yli kolme miljoonaa kiloa, jos laskeminen aloitetaan lokakuusta ja lopetetaan joulukuun loppuun. Tästä noin 1,6 miljoonaa kiloa oli joulun sesonkituotteita, Haara kuvaa.

Suomalainen on maitosuklaan ystävä

Kun puhutaan joulusuklaista, puhutaan kääreellisistä suklaakonvehdeista, konvehtirasioista, joulukalentereista, suklaamunista- ja kuvioista sekä suklaapusseista ja -levyistä.

– Suosituimpia ovat konvehtirasiat ja kääreelliset suklaakonvehdit. Näiden osuus joulusuklaiden myynnistä on noin 85 prosenttia, Haara kertoo.

Joulun suosituin suklaamaku on perinteinen maitosuklaa tai maitosuklainen konvehti. Joulun makuun kuuluvat erityisesti myös joulumausteet, suklaatryffelit ja suklaanougat.

Joulun suosituimmat konvehtirasiat ovat

  • Panda Juhlapöydän Konvehteja
  • Fazer Present
  • Wienernougat
  • Marabou Symphony

Kääreellisten konvehtirasioiden suosituimmat ovat

  • Fazer Maitosuklaa (Sininen)
  • Geisha
  • Julia

Valikoimapäällikkö ennustaa: Uusien suklaatuotteiden top 5

Vaikka suomalaiset perinteisten makujen vannoutuneita ystäviä ovatkin, on suklaamaku vuosien mittaan monipuolistunut ja kuluttajat odottavat uutuuksia innolla.

Valikoimapäällikkö Juhani Haaran ennusteen mukaan tämän joulun todennäköinen uutuuksien top 5 on:

  1. Fazer Omar – kääreelliset suklaakonvehdit
  2. Fazer Keksimuru-joulumauste – suklaalevy
  3. Töhnäkävyt
  4. Ryhmä Hau – joulukalenteri
  5. Santa Claus – suklaakolikot

Tutustu oman kauppasi suklaavalikoimaan osoitteessa Foodie.fi ja suunnittele ruokaostoksesi. Palvelussa on kaikkien S-ryhmän ruokakauppojen valikoimat, hinnat sekä tuotetiedot.

 

***

S-ryhmässä satsataan makuun ja eettisyyteen

Suklaassa käytetyn kaakaon eettiseen tuotantoon kiinnitetään S-ryhmässä ja sen omassa suklaan maahantuonnissa erityistä huomiota.

Kuluttaja tunnistaa eettisesti tuotetun suklaan esimerkiksi UTZ-merkistä tai Reilun kaupan merkeistä.

– Tällä hetkellä lähes 70 prosentissa Rainbow-suklaalevyistä on UTZ-sertifikaatti, mikä tarkoittaa, että suklaan kaakao on eettisesti tuotettua. Ensi vuonna kaikki Rainbow-suklaalevyt saavat saman sertifikaatin, S-ryhmän vähittäiskaupan vastuullisuusasiantuntija Senja Forsman kertoo.

Forsmanin mukaan suklaan vastuullisuuden merkitys kasvaa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin ja vastuullisuudessa on otettu suuria askeleita parempaan suuntaan.

– Kaakaotuotannon eettisyyden eteen on vielä tehtävää, mutta sanoisin kuitenkin, että suklaata voi syödä melko hyvillä mielin. Suurimmat valmistajat kiinnittävät yhä enemmän huomioita suklaan maun lisäksi vastuullisuuteen, Forsman toteaa.

utz_certified_logo fsp_kaakaologo_netti reilun-kaupan-sertifiointimerkki

 

Kuva: Thinkstock

Mitä mieltä sinä olet?