Näitä uutuuksia Suomi osti vuonna 2016 0

Suomalainen arki?

Onko sinun arkesi samanlaista kuin muiden suomalaisten? Lue täältä, millaisia ostoksia arkena ja viikonloppuna tehdään ja mitä tuotteita ostetaan useimmin.

Prisman valikoimiin tulee vuoden aikana tuhansia uusia tuotetta. Osa niistä jää tähdenlennoiksi, osa vakiinnuttaa asemansa kuluttajien ostoskoreissa ja joistakin tulee hittejä.

Vuoden 2016 uutuussuosikkeja Prisman myyntidatan perusteella olivat:

Härkäpapuvalmiste Härkis. Tuote oli kasvisruoasta innostuneiden suosikki myynnin perusteella. Härkis tuli kauppoihin syyskuun alussa ja joulukuun loppuun mennessä sitä yli myyty yli 170 000 pakettia. Toinen viime vuoden kuuma tuote oli Nyhtökaura, joka ei päässyt näyttämään todellista potentiaaliaan, sillä myyntiin vaikuttivat rajallisesta tuotantomäärästä johtuneet saatavuushaasteet.

Terveellisyys ja hyvinvointi ovat tämän päivän megatrendejä. Kasviproteiinituotteiden nousu sekä kasvisten käytön ja kasvisruoan suosio olivat viime vuoden ehdoton ykköstrendi.

***

Njie ProPud suklaavanukas oli välipalauutuuksien kunkku. Touko–joulukuun aikana vanukkaita myytiin lähes 390 000 kappaletta. Suosittu oli myös helmikuussa 2016 valikoimiin tullut Skyr Creme brulee vajaalla 290 000 kappaleella. Koko vuoden suosituin välipalarahka oli Rainbow Rahka vaniljanmakuinen, jota myytiin lähes 860 000 pikaria.

Hyvinvointia haetaan muun muassa terveellisillä välipaloilla. Muutamia vuosia sitten alkanut proteiinibuumi on jo hieman laantunut, mutta sen ansiosta kuluttajat ovat tietoisia välipalojen terveellisyydestä ja proteiinin merkityksestä.

***

Fazerin Omar munkki. Tämä leipomotuote on kuin vaaleanpunaisesta kuorrutuksesta tunnettu berliininmunkki, mutta minkä täytteessä ja kuorrutuksessa on Omar-karkeista tuttua kermakaramellia. Munkki tuli Prisman valikoimiin huhtikuussa 2016 ja vuoden loppuun mennessä sitä oli myyty yli 450 000 kappaletta. Se haastoi hyvin berliininmunkin, jota myytiin reilu 580 000 kappaletta vuoden aikana.

***

Kinder-yllätysmuna, jonka sisältä paljastuu Barbie-pienlelu. Helmikuussa 2016 myyntiin tullut yllätys oli vuoden loppuun mennessä päätynyt ostoskoriin lähes 240 000 kertaa ja nousi tällä saavutuksella makeisten uutuussuosikiksi ja vuoden toiseksi suosituimmaksi yllätysmunaksi. Ykköstilan vei ylivoimaisesti perinteinen Kinder Surprise yli miljoonalla myydyllä kappaleella.

Tunnetut brändituotteet pysyvät suosittuina ajasta toiseen. Tunnettujen tuotemerkkien uudet tuoteversiot voivat myös nousta suosituiksi, varsinkin, jos ne osuvat trendeihin. Barbie-lelun sisältävä Kinder osui trendiin, jossa kuluttajat haluavat heille räätälöityjä tuotteita ja jossa oman näköinen kuluttaminen korostuu.

***

NHL 17 oli suosituin vuoden 2016 aikana julkaistu pleikkaripeli. Syyskuun myyntiintulohetkestä alkaen sitä myytiin Prismoissa yli 12 tuhatta kappaletta.

Pelien ja pelaamisen suosio näkyy kuluttajien asenteissa. Erityisesti alle 25-vuotiaat haluavat kokea elämän tarjoamat nautinnot ja kokemukset ja antautua niiden valtaan. ”Sohvalla löhöily” ajanviettotapana lisääntyy kaiken ikäisillä, mutta erityisesti nuorilla. Sitä ei koeta laiskotteluksi, vaan se on yhä useammalle mukavaa vastapainoa kiireiselle elämälle.

***

Arabian Muumi-astiat menevät aina kuumille sormille. Viime vuonna Prismoihin tulivat Muumi-mukien mallit Juhannus, Lumihevonen, Esi-isä ja Tuutikki. Näistä suosituin oli lumihevonen, joka lähti lähes 50 000 iloisen uuden omistajan matkaan.

Tuotteiden laatu ja pitkäikäisyys sekä kotimaisuus ovat kaiken ikäisille kuluttajille tärkeitä asioita. Näillä valinnoilla he haluavat tuoda esiin itselleen tärkeitä asioita sekä kertoa millaisia he ihmisinä ovat.

Kuva: Lari Lappalainen

Mitä mieltä sinä olet?