Ostokset kertovat tarinaa suomalaisten arjesta 0

Uutuuksien suosikit 2016

Kurkkaa täältä, mitkä olivat Prisman suosituimmat uutuustuotteet viime vuonna.

Arkiruoka on S-ryhmän ruokakauppojen myyntidatan perusteella monessa taloudessa samanlaista. Yleisimmin suomalaisten ostoskoreihin päätyneet ruokatuotteet viime vuonna (2016) olivat:

  1. Maito
  2. Leikkeleet
  3. Ruoanvalmistus- ja leivontatuotteet (kermat, rahkat…)
  4. Banaanit
  5. Vaalea lager olut
  6. Juomavalmiit mehut
  7. Ruokamakkarat
  8. Tomaatit
  9. Aterian osat (lihapyörykät, valmissalaatit…)
  10. Kurkut
  11. Tummat palaleivät
  12. Sitrushedelmät
  13. Salaatit
  14. Välipalatuotteet
  15. Jauheliha ja jauhelihatuotteet

Tiesitko, että

  • Prismasta kannetaan kotiin keskimäärin kahdeksan kiloa painavat ruokaostokset.
  • S-marketin ostokset painavat vähemmän, keskimäärin viisi kiloa.
  • Pienmyymälästä eli Salesta tai Alepasta ostettu kori painaa noin kolme kiloa.

Useilla talouksilla ostoskori on yleensä suurempi, mutta myymälöissä tehdään niin paljon myös pikkuostoksia, että keskimääräisen ostoskorin paino jää muutamaan kiloon.

Arkena helppoa, viikonloppuna nautiskelua

Kuluttajien ostoksissa korostuvat arkena helppous ja nopeus, viikonloppuisin puolestaan korostuu ruoan merkitys nautintona. S-ruokakauppojen myyntien perusteella:

Alkuviikosta ostoksissa korostuvat

Viikonloppuisin ostoksissa korostuvat

Valmisruoka Alkoholipitoiset juomat
Paistopistetuotteet Makeiset
Tummat ruokaleivät ja sämpylät Perunalastut
Välipalarahkat Virvoitusjuomat
Banaanit ja omenat Texmex-ateriaratkaisut
Korput ja näkkileivät Juustoraasteet ja homejuustot
Murot ja myslit Pakastepizzat
Nuudelit Tuore kala ja tuore naudanliha
Raejuusto,  viili,  piimä ja jogurtti Jäätelö

Pasta ja riisi tappelivat, kumpi voitti?

Vertailimme muutaman perustuoteryhmän menekkejä (S-ryhmän myyntivolyymi kiloissa/litroissa vuonna 2016). Kumpi voittaa:

Pasta vai riisi?
Pastaa ostetaan yli 60 prosenttia enemmän kuin riisiä. Peruna on kuitenkin kunkku, sillä se painaa ostoskorissa lähes kolme kertaa enemmän kuin pastat, riisit ja nuudelit yhteensä.

Jogurtti vai rahka?
Vaikka rahkasta on viime vuosien aikana muotoutunut monelle tyypillinen välipala, jogurtin suosiota se ei ole horjuttanut. Jogurttia lastataan ostoskoriin yli 2,5 kertaa enemmän kuin rahkaa ja lähes viisi kertaa enemmän kuin viiliä.

Tumma vai vaalea leipä?
Vaaleat ruokaleivät vievät voiton niukasti. Niiden osuus tuoreiden leipomotuotteiden myynnistä oli 37, tummien 35 prosenttia. Suosioon nousseiden paistopistetuotteiden osuus oli lähes 12 prosenttia.

Herkuista herkuimmat herkut

Makeisia myytiin viime vuonna reilu 25 miljoonaa kiloa, jäätelöä reilu 17 miljoonaa kiloa ja snackseja kuten perunalastuja 6,5 miljoonaa kiloa.

Makeisista mieluisimpia ovat:

  1. Makeispussit ja -pakkaukset (37 %)
  2. Irtomakeiset (16 %)
  3. Suklaalevyt (16 %)

Moneen kotiin ostetaan erityisesti viikonloppuisin myös limpparia. S-ryhmässä myytiin viime vuonna 94 miljoonaa litraa virvoitusjuomia, joista kolan makuisten osuus oli 58 prosenttia ja appelsiinin makuisten 16 prosenttia.

Kolan juojat ovat jakautuneet selvästi kahteen leiriin, tavallisen ja light-version kannattajiin. Tavallista kolaa myytiin viime vuonna 26 miljoonaa litraa ja light-versioita 28 miljoonaa litraa.

Muissa virvoitusjuomissa, esimerkiksi appelsiininmakuisissa, lightit eivät saavuta samanlaista suosiota: tavallista sokerillista juomaa myydään kaksi kertaa enemmän kuin light-versioita.

Kuva: Lari Lappalainen

Mitä mieltä sinä olet?