S-ryhmän päivittäistavarakauppa ennätysvedossa 2

  • Nielsen kokoaa myymälärekisterin tiedot vuosittain yhteistyössä kaupan ryhmien ja yksittäisten toimijoiden kanssa, Lidlin markkinaosuuden Nielsen arvioi perustuen eri tietolähteisiin.
  • Myymälärekisteri valmistuu vuosittain maaliskuussa. Nielsen on tuottanut Päivittäistavarakaupan myymälärekisteriä vuodesta 1978 alkaen.
  • Tutustu viime vuoden tietoihin suomalaisesta päivittäistavarakaupan markkinan kehityksestä täällä

Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kohonneen 47,2 prosenttiin. Osuudessa on kasvua edelliseen vuoteen 1,3 prosenttiyksikköä.

­- Kiitos kasvusta kuuluu asiakkaillemme, sillä nousu on ennen kaikkea suurempien asiakasmäärien ansiota. Hintojen halpuuttaminen ja arkea joustavoittavat laajemmat aukioloajat ovat hyvän kehityksen taustalla, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta toteaa.

Asiakaskäyntien määrä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna yli 30 miljoonalla. Joustavammat aukiolot paitsi houkuttelivat asiakkaita, myös toivat lisätunteja työtekijöille yli 500 henkilötyövuoden verran.

Prismat ja S-marketit hyvässä vedossa

Parhaiten myynti kasvoi vuonna 2016 Prismoissa. Myynnin kasvu oli ennätykselliset 6 prosenttia. Prismojen valikoimaa ja palvelua on kehitetty isolla kädellä viime vuodet. Se näkyy selvästi ketjun kasvuluvuissa myös Nielsenin tilastoinnissa.

– Me näemme hypermarketeissa tulevaisuuden konseptin, joka pystyy pistämään kampoihin myös kansainväliselle verkkokaupalle. Aika on tämän päivän ihmisille arvokas resurssi. On helppoa, kun kaiken kotiin ja mökille saa kerralla saman katon alta, Ilkka Alarotu summaa.

Myynniltään Suomen suurin ruokakaupan ketju eli S-market kasvatti myyntiään laajempien aukioloaikojen siivittämänä lähes 5 prosenttia.

– Hyvä myynninkasvu todistaa, että laajan valikoiman ruokakaupalle on vahvaa kysyntää.

Pienmyymälöiden kehittämistä ei unohdeta

– Isojen ja pienten kauppojen menestys ei sulje toisiaan pois: molempia tarvitaan. Vastoin yleistä laskevaa trendiä, pienmyymälöidemme myynti pysyi lähes edellisen vuoden tasolla. S-ryhmän kauppapalvelut kattavat myös pienet paikkakunnat. S-ryhmän ruokakauppa löytyy 284 Manner-Suomen 295 kunnasta, Ilkka Alarotu kertoo.

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.

Artikkelikuva: Lari Lappalainen

2 vastausta artikkeliin S-ryhmän päivittäistavarakauppa ennätysvedossa

  1. Timo Pohjola, Petäjätie 2D, 24260 Salo sanoo:

    Tämä voi olla hyvä asia S-ryhmän kannalta, mutta ei kilpailutilanteen kannalta. Kumpikaan S-ryhmä eikä K-ryhmä ensinnäkään olleet rehellisiä halpuutuksen toteutuksesta. Paljon riistettiin hinnoissa tuottajilta, joka ei kotimaisen tuotannon kannalta ole hyvä asia. Lisäksi kumpikin ryhmä myy halpuutettuinakin ulkomaisia hedelmiä, vihanneksia ja marjoja kotimaisten tilalla, jotta hinnat olisivat edullisempia.
    Kansa TAHTOO kotimaista!! Veronmaksajat ja tuottajayritykset tuottaisivat kotimaista, jos hinta olisi kodallaan – meillä ei voi tuottaa lihaa, maitoa, kalaa, vihanneksia, omenoita jne.samoill hinnoilla, joilla niitä usein ylijäämäerinäkin tuodaan Suomeen.

    Toinen asia on lähikauppojen enstistä nopeampi poistuminen haja-asutusalueilta sekä pienemmistä kuntkeskuksistakin. Se ei ole yleinen etu, kun niidenkin alueilla tuo nimenomaan S-ryhmän “halpuutus” ja usein puuttumaan näistä lähikaupoista ja hinnalla vedätetään niistäkin asiakkaita suuriin Prismoihin.

    Vaihtoimme K-ryhmän puolelle S-ryhmästä ja säästimme ruokakustannuksistamme!
    Hyvä, että Lidl kasvaa – se pakotta S- ja K-ryhmänkin toimimaan paremmin hinnoittelussaan!!

  2. Outi Hohti sanoo:

    Terve Timo, kiitos viestistä. Olet oikeassa: kilpailu on hyvä asia. Olet myös ihan oikeassa kotimaisen tuotannon tukemisesta ja asemasta: meille S-ryhmässä se on kunnia-asia. Siksi olemme keskittäneet hintojen halpuuttamisen (jossa halpuutusvara otetaan kaupan omasta osuudesta) nimenomaan kotimaisiin kasviksiin ja muihin suosikkituotteisiin. Tällä onkin saatu kotimaisten tuotteiden myynti hienoon, miljoonien kilojen nousukiitoon.

    Mitä tulee pieniin myymälöihin ja syrjäseudun kauppoihin, niin meille on kunnia-asia että tuotamme palveluita myös kasvukeskusten ulkopuolella. S-kauppa löytyykin 284 Manner-Suomen 295 kunnasta. Kaupan hintoihin vaikuttavat kaupan pyörittämisen kustannukset ja siksi isot kaupat ovat yleensä pieniä edullisempia. Haluamme kuitenkin olla hinta- ja valikoimajohtajia myös pienmyymälöissämme eli hintataso on kohdallaan muihin samankokoisiin kauppoihin verrattuna.

Mitä mieltä sinä olet?