S-ryhmä laskee maidon ja kahvin hintaa – suomalaisista 87 % sanoo KYLLÄ 12

S-ryhmä laskee suosituimpien elintarvikkeiden hintoja tänään. Neljä vuotta jatkunut ruoan hinnan pitkäaikainen alentaminen jatkuu. Suomalaisten ruokakoreissa tullaan näkemään edullisempia arjen perustuotteita. Ostoskorien hinnat laskevat Prismoissa ja S-marketeissa.

Noin viidenkymmenen halpuutetun tuotteen listalla on suomalaisten eniten ostamia suosikkituotteita kuten maitoa, kahvia, jogurttia, jauhelihaa ja broileria. Näin halpuuttaminen saadaan tuntumaan mahdollisimman monen asiakkaan pussissa.

Kotimaista rasvaton maito maksaa nyt Prismassa 0,59 euroa litralta, Atrian kevytjauheliha 400 g 2,75 euroa per paketti ja Pampers Mega Pack housu- ja teippivaipat 11,90. S-marketissa Kokkikartanon kiusaukset 700 g maksavat nyt 5,98 euroa ja Kotimaista kermajuusto 500 g 2,95 euroa.

Sekä Prismassa sekä S-marketissa Kulta Katriina maksaa nyt 2,79 per paketti ja Arlan maustetut litran jogurtit 1,29 euroa.

Tuore tutkimus: 87 prosenttia haluaa halvempaa ruokaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaista haluaa, että ruoka olisi halvempaa. Halpuuttamisen jatkoa kannatti 92 prosenttia vastaajista. Tutkimuksen toteutti Consumer Compass S-ryhmän toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi lähes 1 500 suomalaista.

– Suomalaisten viesti ei voisi olla kirkkaampi. Halpuuttamiselle on edelleen selkeä tilaus, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Julkisessa keskustelussa on viime aikoina puhuttu paljon vähävaraisuudesta. Sadoillatuhansilla suomalaisilla kuukauden ruokabudjetti jää pariin sataan euroon. Viime aikoina on uutisoitu myös siitä, että kouluruoan kulutus on suurimmillaan maanantaisin.

– Monissa perheissä joudutaan kiristämään kukkaron nyörejä ja viikonlopun ruokailut jäävät ohueksi. Kyse ei välttämättä ole suoraan tulotasosta. Esimerkiksi suurissa kaupungeissa ihan kohtuullisillakin ansioilla olevien perheiden asumiskulut voivat olla niin korkeat, että sitten ruokarahoista tingitään, Alarotu pohtii.

Kilpailu suomalaisessa ruokakaupassa on kovaa

– Kansainvälinen kilpailu jatkuu entistä kovempana. Markkinaosuutemme koko Euroopan markkinassa on alle 0,5 prosenttia. Samaan aikaan olemme 3,8 miljoonan vihreän kortin omistajan osuuskauppa, ja jos me emme laita kampoihin näille kansainvälisille jäteille, niin kuka sitten? Ilkka Alarotu kysyy.

Tiukasta hintakilpailusta kertovat myös tutkimukset. Loppuvuodesta 2018 julkistettiin Luonnonvarakeskus Luken ja Pellervon Taloudellisen Tutkimuslaitoksen PTT:n tutkimus ruoan kate-eurojen jakautumisesta ruokaketjun eri toimijoiden välillä. Tutkimus näytti toteen sen, että kauppa on tinkinyt omista katteistaan. Kaupan osuus kate-euroista on laskenut.

– Tulos ei yllätä, sillä omat lukumme kertovat samaa, Alarotu kiteyttää.

S-ryhmä aloitti määrätietoisen ruoan hinnan halpuuttamisen vuonna 2015. Rahat hintojen laskuun otetaan säästöistä, jotka syntyvät oman toiminnan tehostamisesta. Tästä yksi esimerkki on oma täysautomatisoitu logistiikkakeskus.

– Sipoon logistiikkakeskus otettiin kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2018 lopussa. Näissä hinnanalennuksissa näkyy esimerkki sen tuomasta tehokkuudesta, Alarotu summaa.

Kuva: Lari Lappalainen

12 vastausta artikkeliin S-ryhmä laskee maidon ja kahvin hintaa – suomalaisista 87 % sanoo KYLLÄ

  1. Pekka K sanoo:

    Onko jotain vertailukaaviota saatavilla jossa näkyy kummankin kaupan halpuutetut tuotteet vanhalla ja uudella hinnalla?

  2. Titta Knuuttila sanoo:

    Mietin, maksetaanko maitotilallisille tämän seurauksena vielä vähemmän per litra… Viimeksi asiasta näyttävästi uutisoitaessa “halpuutuksen” ei pitänyt olla tuottajilta pois, toisin kävi jälkimainingeista päätellen. Kun aina vain kaikki pitää saada halvemmalla, siinä kärsii väkisin mm. tuotantoeläinten hyvinvointi ja tuottajien työn mielekkyys. Vaikka en itse ole mikään varakas, maksan silti mielelläni maidosta vaikka lähemmäs 2e/litra, jos tuottaja saa sillä tavalla taskuunsa enemmän. Ymmärrän logiikan tämän asiakashoukuttimen takana, mutta eikö koko kuvion eettisyys paina vaakakupissa mitään? Anteeksi jo valmiiksi, jos joku mielensä pahoitti. Ymmärrän toki myös vähävaraisia, mutta heidän tukemisensa voitaisiin järjestää muilla tavoilla tuottajan selkänahasta repimisen sijaan.

    • Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

      Terve Titta,

      ja kiitos kommentistasi.

      Me otamme rahat ruoan hinnan alentamiseen omasta katteestamme tekemällä asioita tehokkaammin ja fiksummin. Säästöt ohjataan suoraan suomalaisten ruokalaskuun, koska se on osuuskaupan tehtävä: tarjota asiakkaille edullinen ostoskori.

      Kaupan alalla on todella kova kilpailutilanne. Tästä saatiin todisteet joulukuun 2018 puolella, kun Luke ja PTT julkaisivat tutkimuksen, jossa todennettiin selkeästi, että kaupan katteet ovat laskeneet. Tutkimukseen voi tutustua täällä: http://www.ptt.fi/julkaisut-ja-hankkeet/kaikki-julkaisut/elintarvikkeiden-hintamarginaalit.html

      Halpuuttamalla kotimaista ruokaa omalla kustannuksellamme lisäämme kotimaisen ruoan kysyntää suhteessa tuontiruokaan. Kotimaisten tuotteiden myynti on halpuuttamisen aikana kasvanut miljoonilla kiloilla, ja kasvaa edelleen. Kauppa pystyy parhaiten tukemaan kotimaista ruoantuotantoa varmistamalla sen hintakilpailukykyisyyden suhteessa kilpaileviin tuontituotteisiin.

    • Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

      Moi Olli,

      Juhlamokka ei ollut tällä kierroksella mukana. Oman kaupan hinnat kahvin ja muidenkin tuotteiden osalta voi tarkistaa Foodie.fi-palvelusta: https://www.foodie.fi/

  3. Virpi sanoo:

    Oikea suunta houkutella asiakkaita halvemmilla ruuan hinnoilla, kuin esim kukilla tai muilla sivuartikkeleilla. Sivuartikkelien pilkkahinnoilla kun sahataan yleensä suoraan pienyrittäjien oksaa. Tietenkin oikein vain sillä edellytyksellä, ettei hinnanlaskusta kärsi suoraan maitotilalliset.

  4. Arja Kuuri-Riutta sanoo:

    Mites luomukahvit ja luomumaidot? Laskeeko niiden melko kallis hinta vai vastataanko kysynnän kasvuun nostamalla hintoja entisestään?

    • Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

      Terve Arja,

      tällä halpuuutuskierroksella ei ollut mukana luomukahvia tai luomumaitoa. Luomutuotteita on kuitenkin matkan varrella halpuutettu.

      Luomun myynti on kasvanut S-ryhmässä jo monta vuotta ja taidammekin olla suurin luomutuotteiden myyjä Suomessa. Luomun kasvaneet myyntimäärät ovat jo joissakin tuotteissa saaneet aikaan hintatason laskua ja se on osaltaan tuonut luomulle uusiakin faneja.

      • Mervi sanoo:

        Olipas luomukahvi! MEIRA – KULTA KATRIINA LUOMU SJ 450 G vanha hinta 3,45 ja uusi hinta 2,79€. Muutos % 19,1.

  5. Anne sanoo:

    S-ryhmän kaupassa käydessäni huomasin ennen ostamani Kotimaista jauhelihan hinnan puolestaan nousseen, vaikka tuo on ollut Atriaan verrattuna halvempaa.

  6. Tuula Koponen sanoo:

    Kotimaista kaurahiutale maksoi eilen 0,90 € ennen oli 0,60 €. Törkeä nousu…oiskohan Lidlissä halvempi.

Mitä mieltä sinä olet?