S-ryhmä laskee maidon ja kahvin hintaa – suomalaisista 87 % sanoo KYLLÄ 27

S-ryhmä laskee suosituimpien elintarvikkeiden hintoja tänään. Neljä vuotta jatkunut ruoan hinnan pitkäaikainen alentaminen jatkuu. Suomalaisten ruokakoreissa tullaan näkemään edullisempia arjen perustuotteita. Ostoskorien hinnat laskevat Prismoissa ja S-marketeissa.

Noin viidenkymmenen halpuutetun tuotteen listalla on suomalaisten eniten ostamia suosikkituotteita kuten maitoa, kahvia, jogurttia, jauhelihaa ja broileria. Näin halpuuttaminen saadaan tuntumaan mahdollisimman monen asiakkaan pussissa.

Kotimaista rasvaton maito maksaa nyt Prismassa 0,59 euroa litralta, Atrian kevytjauheliha 400 g 2,75 euroa per paketti ja Pampers Mega Pack housu- ja teippivaipat 11,90. S-marketissa Kokkikartanon kiusaukset 700 g maksavat nyt 5,98 euroa ja Kotimaista kermajuusto 500 g 2,95 euroa.

Sekä Prismassa sekä S-marketissa Kulta Katriina maksaa nyt 2,79 per paketti ja Arlan maustetut litran jogurtit 1,29 euroa.

Tuore tutkimus: 87 prosenttia haluaa halvempaa ruokaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaista haluaa, että ruoka olisi halvempaa. Halpuuttamisen jatkoa kannatti 92 prosenttia vastaajista. Tutkimuksen toteutti Consumer Compass S-ryhmän toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi lähes 1 500 suomalaista.

– Suomalaisten viesti ei voisi olla kirkkaampi. Halpuuttamiselle on edelleen selkeä tilaus, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Julkisessa keskustelussa on viime aikoina puhuttu paljon vähävaraisuudesta. Sadoillatuhansilla suomalaisilla kuukauden ruokabudjetti jää pariin sataan euroon. Viime aikoina on uutisoitu myös siitä, että kouluruoan kulutus on suurimmillaan maanantaisin.

– Monissa perheissä joudutaan kiristämään kukkaron nyörejä ja viikonlopun ruokailut jäävät ohueksi. Kyse ei välttämättä ole suoraan tulotasosta. Esimerkiksi suurissa kaupungeissa ihan kohtuullisillakin ansioilla olevien perheiden asumiskulut voivat olla niin korkeat, että sitten ruokarahoista tingitään, Alarotu pohtii.

Kilpailu suomalaisessa ruokakaupassa on kovaa

– Kansainvälinen kilpailu jatkuu entistä kovempana. Markkinaosuutemme koko Euroopan markkinassa on alle 0,5 prosenttia. Samaan aikaan olemme 3,8 miljoonan vihreän kortin omistajan osuuskauppa, ja jos me emme laita kampoihin näille kansainvälisille jäteille, niin kuka sitten? Ilkka Alarotu kysyy.

Tiukasta hintakilpailusta kertovat myös tutkimukset. Loppuvuodesta 2018 julkistettiin Luonnonvarakeskus Luken ja Pellervon Taloudellisen Tutkimuslaitoksen PTT:n tutkimus ruoan kate-eurojen jakautumisesta ruokaketjun eri toimijoiden välillä. Tutkimus näytti toteen sen, että kauppa on tinkinyt omista katteistaan. Kaupan osuus kate-euroista on laskenut.

– Tulos ei yllätä, sillä omat lukumme kertovat samaa, Alarotu kiteyttää.

S-ryhmä aloitti määrätietoisen ruoan hinnan halpuuttamisen vuonna 2015. Rahat hintojen laskuun otetaan säästöistä, jotka syntyvät oman toiminnan tehostamisesta. Tästä yksi esimerkki on oma täysautomatisoitu logistiikkakeskus.

– Sipoon logistiikkakeskus otettiin kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2018 lopussa. Näissä hinnanalennuksissa näkyy esimerkki sen tuomasta tehokkuudesta, Alarotu summaa.

Kuva: Lari Lappalainen

27 vastausta artikkeliin S-ryhmä laskee maidon ja kahvin hintaa – suomalaisista 87 % sanoo KYLLÄ

  1. Pekka K sanoo:

    Onko jotain vertailukaaviota saatavilla jossa näkyy kummankin kaupan halpuutetut tuotteet vanhalla ja uudella hinnalla?

  2. Titta Knuuttila sanoo:

    Mietin, maksetaanko maitotilallisille tämän seurauksena vielä vähemmän per litra… Viimeksi asiasta näyttävästi uutisoitaessa “halpuutuksen” ei pitänyt olla tuottajilta pois, toisin kävi jälkimainingeista päätellen. Kun aina vain kaikki pitää saada halvemmalla, siinä kärsii väkisin mm. tuotantoeläinten hyvinvointi ja tuottajien työn mielekkyys. Vaikka en itse ole mikään varakas, maksan silti mielelläni maidosta vaikka lähemmäs 2e/litra, jos tuottaja saa sillä tavalla taskuunsa enemmän. Ymmärrän logiikan tämän asiakashoukuttimen takana, mutta eikö koko kuvion eettisyys paina vaakakupissa mitään? Anteeksi jo valmiiksi, jos joku mielensä pahoitti. Ymmärrän toki myös vähävaraisia, mutta heidän tukemisensa voitaisiin järjestää muilla tavoilla tuottajan selkänahasta repimisen sijaan.

    • Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

      Terve Titta,

      ja kiitos kommentistasi.

      Me otamme rahat ruoan hinnan alentamiseen omasta katteestamme tekemällä asioita tehokkaammin ja fiksummin. Säästöt ohjataan suoraan suomalaisten ruokalaskuun, koska se on osuuskaupan tehtävä: tarjota asiakkaille edullinen ostoskori.

      Kaupan alalla on todella kova kilpailutilanne. Tästä saatiin todisteet joulukuun 2018 puolella, kun Luke ja PTT julkaisivat tutkimuksen, jossa todennettiin selkeästi, että kaupan katteet ovat laskeneet. Tutkimukseen voi tutustua täällä: http://www.ptt.fi/julkaisut-ja-hankkeet/kaikki-julkaisut/elintarvikkeiden-hintamarginaalit.html

      Halpuuttamalla kotimaista ruokaa omalla kustannuksellamme lisäämme kotimaisen ruoan kysyntää suhteessa tuontiruokaan. Kotimaisten tuotteiden myynti on halpuuttamisen aikana kasvanut miljoonilla kiloilla, ja kasvaa edelleen. Kauppa pystyy parhaiten tukemaan kotimaista ruoantuotantoa varmistamalla sen hintakilpailukykyisyyden suhteessa kilpaileviin tuontituotteisiin.

    • Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

      Moi Olli,

      Juhlamokka ei ollut tällä kierroksella mukana. Oman kaupan hinnat kahvin ja muidenkin tuotteiden osalta voi tarkistaa Foodie.fi-palvelusta: https://www.foodie.fi/

  3. Virpi sanoo:

    Oikea suunta houkutella asiakkaita halvemmilla ruuan hinnoilla, kuin esim kukilla tai muilla sivuartikkeleilla. Sivuartikkelien pilkkahinnoilla kun sahataan yleensä suoraan pienyrittäjien oksaa. Tietenkin oikein vain sillä edellytyksellä, ettei hinnanlaskusta kärsi suoraan maitotilalliset.

  4. Arja Kuuri-Riutta sanoo:

    Mites luomukahvit ja luomumaidot? Laskeeko niiden melko kallis hinta vai vastataanko kysynnän kasvuun nostamalla hintoja entisestään?

    • Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

      Terve Arja,

      tällä halpuuutuskierroksella ei ollut mukana luomukahvia tai luomumaitoa. Luomutuotteita on kuitenkin matkan varrella halpuutettu.

      Luomun myynti on kasvanut S-ryhmässä jo monta vuotta ja taidammekin olla suurin luomutuotteiden myyjä Suomessa. Luomun kasvaneet myyntimäärät ovat jo joissakin tuotteissa saaneet aikaan hintatason laskua ja se on osaltaan tuonut luomulle uusiakin faneja.

      • Mervi sanoo:

        Olipas luomukahvi! MEIRA – KULTA KATRIINA LUOMU SJ 450 G vanha hinta 3,45 ja uusi hinta 2,79€. Muutos % 19,1.

  5. Anne sanoo:

    S-ryhmän kaupassa käydessäni huomasin ennen ostamani Kotimaista jauhelihan hinnan puolestaan nousseen, vaikka tuo on ollut Atriaan verrattuna halvempaa.

  6. Tuula Koponen sanoo:

    Kotimaista kaurahiutale maksoi eilen 0,90 € ennen oli 0,60 €. Törkeä nousu…oiskohan Lidlissä halvempi.

  7. Hans Forsman sanoo:

    Hei. Olipa lyhyt halpuutus. Kulta katriina on taas 3,45€. Eli kuukauden tarjouksestako olu kysymys?

  8. Raimo Riikonen sanoo:

    Olipas lyhyt halpuutus Kulta Katriinan kohdalla. Oli kuukauden 2.79, nyt taas entinen normihinta 3.45. Eli kyseessä ei ollut halpuutus vaan kuukauden tarjoushinta. Tuli sellainen olo, että kyseessä harhaanjohtava mainontaa.

    • KariK sanoo:

      No just tulin samaa kirjoittamaan. Ei siinä kauaa kestänyt kun “halpuutus” loppui. Aivan täyttä huijausta. Vinkki sinne S-ryhmälle; tämmösistä tempoiluista jää vain paha maku suuhun. Jos on tarkoituskin olla vain väliaikainen tarjous, kertokaa se.

  9. Jan Skogberg sanoo:

    Olipa lyhyt halpuutus myös Pampers megapack vaippojen suhteen. Uusi kalliistettu taas voimassa 16:98 e. Halpuutus hinta 11 e ja risat. Kyllä on taas pientä ihmistä yritetty huijata. Kassallakin ihmeteltiin yhdessä.

  10. Arto sanoo:

    Zeppelinin Prismassa Pampers vaipat näyttävästi esillä suuren “halpuutimme hintoja” mainosseinän edessä. Tällä kertaa hintalappu oli revitty alas. Heräsi epäilys. Hinta oli noussut takaisin reilun 11 eurosta melkein 18 euroon. Kyllä vanhasta muistista joku siitä on varmasti ottanut tuotteen ja tullut huijatuksi.

  11. Niin Örsyyntynyt sanoo:

    Voisiko Prisma tulla vastaamaan näihin kysymyksiin? Miksi hinnat kallistuivat takaisin??

  12. Tiina Leppiniemi, S-ryhmän vähittäiskauppa sanoo:

    Hei kaikki kommentoijat,

    kiitos viesteistänne ja palautteistanne, ne on kuultu. Pahoittelut vastauksen viivästymisestä.

    Halpuutimme tammikuussa noin 50 tuotteen hintaa. Nämä tuotteet olivat monien asiakkaiden suosikkituotteita ja näin halpuuttaminen tuntui mahdollisimman monen asiakkaan kukkarossa. Halpuuttaminen syntyy aina meidän omasta panoksestamme ja sen myötä olemme pienentäneet omaa osuuttamme pysyvästi.

    Halpuuttamisesta huolimatta tuotteiden hinnat elävät ja ne elävät eri tavalla eri tuotteiden kohdalla. Tuotteiden hinta- ja kustannustasot muuttuvat ajan saatossa. Toisissa tuotteissa tämä rytmi on hitaampi, toisissa nopeampi, kuten olette vaippoojen ja kahvin kohdalla huomanneet.

    Ymmärrämme pettymyksen ja on totta, että vaippojen halpuutettu hinta ei ollut voimassa niin pitkään kuin halpuutetut hinnat yleensä. Halusimme kuitenkin ottaa vaipat mukaan halpuutukseen ja tarjota asiakkaillemme erityisen edullisen hinnan mahdollisimman kauan.

    Kahvin maailmanmarkkinahinta vaihtelee kuukausittain ja niin myös S-ryhmän sisäänostohinta. Vaikka kahvin hinta vaihtelee usein, halusimme ottaa myös sen mukaan tammikuun halpuuttamiskierrokseen, onhan se yksi myydyimpiä tuotteitamme. Meidän kahvista saamamme kate vähenee halpuuttamisen myötä.

    Mukavaa kevään odotusta toivottaen,

    Tiina Leppiniemi
    S-ryhmän vähittäiskauppa

  13. MLL sanoo:

    Halpuutimme. Ai. Ei voitukan halpuuttaa. Olemme pahoillamme että menitte retkuumme. Voisitko nyt Tiina kertoa, mitä oikeasti olette halpuuttaneet ja mainostaa sitä. Samalla vois laittaa listan, mitkä tuotteet ovat kallistuneet. Nämä “omasta katteesta otetut” -höpinät ovat samaa linssiin sahaamista.Tällaisia kampanja-alennuksia EI VOI LAITTAA HALPUUTIMME OTSIKON alle. Kuinka iso lafka voi käyttäytyä näin tökerösti. Pahoittelusi ovat naurettavia.

  14. Jyäskylässä on eri markkinat kuin Hesassa sanoo:

    Törkeää!!! Kulta Katriinaa saa vielä samalla halpuutetulla hinnalla Jyväskylän Prismoista?! Millä ihmeen markkinahinnalla tämä selitetään, että kahvin hinta nousee vain osassa Prismoja?? Eikös sen kahvin markkinahinnan pitäisi vaikuttaa kaikkiin Prismoihin? Taitaa olla vain selittelyä tuollainen!

  15. Tero Sihvonen sanoo:

    Joo, oikeassa olette te ärsyyntyneet tästä pyörtämisestä ja selittelystä. Asia vaan oon niin, että ulkopuoliset paineet tulivat S-ryhmän esim. Kulta Katriinan pitempiaikaisen hinnan alennuksen esteeksi. Nythän kahvin halpuutushinta kesti vain noin reilun kuukauden.
    Huomasin muuten saman, että Lidl:ssä Kulta Katriinan hinta laski melko pian samaan 2,79€, kun S-ryhmä aloitti halpuutuksen. No, nyt ei tarvitse edes käydä Lidl:ssä vilkaisemassa hintaa, koska varmasti noussut takaisin S-ryhmän hintaan.
    Ja samaan aikaan ajoittuivat myös CityMarketien Juhla Mokka tarjoukset.
    Eli yhdessä suuret kulkevat !

    Kyllä tällainen aina syö uskottavuutta – siis S-ryhmän.

    “Ärsyyntynyt eläkeläinen”

  16. kristina sinkkonen sanoo:

    Olen samaa mieltä . Halpuutus- ja tarjoushinnat ilmoitettava erikseen !

    Tintti

  17. Petri sanoo:

    Rainbow limsojen hinnat nousseet reippaasti,ennen oli 1,29e nyt 1,69e esim Festival

Leave a Reply to Pekka K Cancel reply