Usein kysyttyä halpuuttamisesta 0

Miksi S-ryhmä jatkaa edelleen halpuuttamista?
Toteutamme sitä, mitä olemme luvanneet. Halpuuttaminen on S-ryhmän pitkäjänteistä perustekemistä ja se tulee jatkumaan. Halpuuttaminen on S-ryhmän oma panos ruoan hinnan alentamiseen ja kuluttajien omistamana osuuskauppana sen tehtävä on aina ollut tarjota laadukkaita tuotteita edulliseen hintaan.

Mistä rahat halpuuttamiseen otetaan?
Aloitimme määrätietoisen ruoan hinnan halpuuttamisen vuonna 2015. Rahat halpuuttamiseen kaupparyhmä ottaa omista katteistaan tekemällä asioita tehokkaammin ja fiksummin. Tästä yksi esimerkki on oma täysautomatisoitu logistiikkakeskus. Tehostamalla saadut säästöt ohjataan suoraan suomalaisten ruokalaskuun.

Onko halpuuttamisessa kyse hintasodan käynnistämisestä kilpailijoita vastaan?
Kaupan alalla on todella kova kilpailutilanne. Tästä saatiin todisteet joulukuun 2018 puolella, kun Luke ja PTT julkaisivat tutkimuksen, jossa todennettiin selkeästi, että kaupan katteet ovat laskeneet. Kilpailu on normaalia avoimessa markkinataloudessa ja me toimimme normaalisti.

Miksi halpuutatte kotimaista ruokaa? Senhän myötä kotimainen tuotanto kärsii.
Tilanne on täysin päinvastainen. Halpuuttamalla kotimaista ruokaa omalla kustannuksellamme lisäämme kotimaisen ruoan kysyntää suhteessa tuontiruokaan. Kotimaisten tuotteiden myynti on halpuuttamisen aikana kasvanut miljoonilla kiloilla, ja kasvaa edelleen. Kauppa pystyy parhaiten tukemaan kotimaista ruoantuotantoa varmistamalla sen hintakilpailukykyisyyden suhteessa kilpaileviin tuontituotteisiin.

Jos aidosti haluatte edistää kotimaista tuotantoa, miksi ette vain nosta hintoja?
Hintakilpailu suomalaisessa päivittäistavarakaupassa on kovaa eikä se osoita laantumisen merkkejä. Meitä haastaa kymmenen kertaa suurempi saksalainen ketju, eikä meillä ole varaa jäädä tuleen makaamaan. Hintojen kurissa pitäminen vaatii ennen kaikkea sisäistä tehostamistyötämme ja kulukuria, kovaa kilpailukykyä. Luken ja PTT:n joulukuussa julkaisema tutkimus osoitti, että kaupan osuus tutkittujen elintarvikkeiden hinnasta oli selkeästi laskenut vertailuvuoteen verrattuna. Me emme määrittele hintaa, jonka tuottaja raaka-aineesta saa, vaan kilpailemme kuluttajahinnoilla muiden kauppaketjujen kanssa.

Millaista palautetta asiakkaat ovat antaneet halpuuttamisesta?
Asiakkaamme eli omistajamme ovat ottaneet hintojen alenemisen ilolla vastaan. Ruoan hinnalla on suuri merkitys monelle suomalaiselle kotitaloudelle. Sadoillatuhansilla suomalaisilla kuukauden ruokabudjetti jää pariin sataan euroon.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaista haluaa, että ruoka olisi halvempaa ja halpuuttamisen jatkoa kannattaa 92 prosenttia vastaajista. Tutkimuksen toteutti Consumer Compass S-ryhmän toimeksiannosta tammikuussa 2019. Tutkimukseen vastasi 1 437 suomalaista.

Mistä voi seurata S-ryhmän ruokakauppojen hintoja?
Kaikkien ruokakauppojemme tuotteet ja hinnat ovat aina läpinäkyvästi esillä Foodie.fi-palvelussa.

Kuva: Laura Vesa

Mitä mieltä sinä olet?