S-ryhmän asema ruokakaupassa vankistui edelleen 0

Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus kasvoi viime vuonna 0,5 prosenttiyksikköä ja oli 46,4 prosenttia. Asiakaskäyntien määrä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna 14 miljoonalla.

– Muutokset markkinaosuuksissa kertovat siitä, että kilpailu ruokakaupassamme toimii ja parhaita kirittäjiä ovat yhä vaativammat suomalaiset kuluttajat. Erityisesti ilahduimme asiakaskäyntien määrän kasvun jatkumisesta. Se osoittaa, että asiakkaamme arvostavat edullisen hintatason, entistä osuvamman tarjonnan, laajan verkoston ja erinomaisen saavutettavuuden yhdistelmää, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän  vähittäiskaupasta sanoo.

S-ryhmän ruokakaupan ketjujen hyvä myynninkasvu jatkui myös viime vuonna. Vuoden 2018 alussa Stockmann Herkut siirtyivät S-ryhmän osuuskaupoille. Syksyllä avattiin Helsingin keskustassa ensimmäinen uuden konseptin lippulaivamyymälä Food Market Herkku.

– Olemme onnistuneet tuomaan Food Market Herkun myötä suomalaiseen ruokakauppaan jotain ihan uutta. Herkku on saanut hienosti myös kansainvälistä näkyvyyttä. Arvostettu brittiläinen kaupan alan tutkimuslaitos IGD nosti sen 16 kiinnostavimman uuden konseptin listalleen. Kuluvan vuoden aikana uudistamme myös muut Herkut pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Ja Herkun kehitystyön hedelmiä nähdään jatkossa myös muissa ketjuissamme, Alarotu lupaa.

Myös ruoan verkkokauppa jatkoi kasvuaan. S-ryhmän ruoan verkkokaupan myynti oli viime vuonna 38 miljoonaa euroa, joka on yli 50 % ruoan verkkokaupan markkinasta.

Kuluvan vuoden aikana kaupparyhmä keskittää suurimman tarmonsa tarjooman ja kauppapaikkojen kehittämiseen.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme yhä osuvamman ja kiinnostavamman valikoiman sekä sujuvamman ruokakauppakokemuksen. Suunta on selvä ja isoja kehityshankkeita on käynnissä. Tämän työn tuloksista päästään nauttimaan jo kuluvan vuoden aikana, Ilkka Alarotu summaa.

Kuva: SOK Media

Mitä mieltä sinä olet?